Facket tar i med hårdhanskarna mot svenska Tesla

Och liter senare kom det också att dom stämmer Postnord också. Om man gjorde YouTube-videos om det här så skulle man säkert ha fullt upp just nu :wink:

1 gillning

Det går undan :slight_smile:

2 gillningar

Jag försökte kolla upp lite vad IF metall har för bilar men tyvärr har jag inte koll på hur alla deras bolag är upplagda.

Men på de jag hittade, några av deras länsbolag, så var det enbart Volvo och Toyota. Inga elbilar där inte. Jag kan tycka att företag likt dessa inte borde bidra till att fossilflottan hålls igång. De borde eftersträva en övergång till elbilar. Speciellt då det rörde sig om nya fossiler, 2020-2023.

Min gissning är i alla fall att IF metall är lite mer av en bromskloss i hela elektrifieringen av fordonsflottan.

Ja dom har ju lite sjå i Skövde nu.

Går igenom Solna tingsrätts första besked om Tesla vs Postnord.

1 gillning

Bolag? Är inte IF Metall en fackförening?

1 gillning

Försöker herrn påstå att det finns någon form av antielbilskonspiration i botten här? Eller bara att IF Metall borde lägga sig platt för Tesla enkom för att de sistnämnda tillverkar elbilar?

1 gillning

Tolkar det så ja, men faktum finns ändå att facket står inför stora utmaningar under omställningen eftersom det går åt mindre folk för att bygga en elbil men den innehåller några komponenter som är dyrare.

Facket och företagen har historiskt varit väldigt duktiga på att hantera omställningar genom generösa pensionsprogram men har man otur är justeringen för stor så även de som är lite för unga kommer behöva hanteras.

Man skulle kunna i föra Teslas produktionssystem i princip överallt, men vad gör man med folket som blir över? Det sägs att jobben bara omvandlas och det stämmer till en gräns.

Alla kan inte eller vill inte flytta till dom nya jobben och alla kan inte eller vill inte vidareutbilda sig :blush:

Självklart finns det systemiska utmaningar att ta tag i, men jag har för mig Tesla fortfarande laggar efter Toyotas “bil producerad per anställd” för att dra ett exempel. Nu är förvisso inte Toyota fackanslutet, men de höjde lönerna rätt bra direkt efter Stellantis-strejken så de verkar vara med i matchen, så att säga.

1 gillning

Tesla förnekar sig inte på ecar expo :slight_smile:

Nej, det påstår jag inte. Däremot tycker jag nog att alla nya bilar borde vara elbilar. Det borde alla företag ha som policy för de bilar som köps in via företagen.

1 gillning

Nu varslar danskarna om sympatistrejk.

1 gillning
1 gillning

Man undrar ju lite hur det står till med Elon först spred han antisemitiska konspirationsteorier på X sen backade han sen ställer han upp i intervju med Aron Ross Sorkin där han säger “fuck you fuck them” till annonsörer som lämnade över dom uttalanden och om X går i putten är det deras fel och han skiter i det “let the chips fall the world will judge them” Nu spekuleras det om han har missbruksproblem eller lider av psykisk ohälsa och flera röster höjs för att han omedelbart bör lämna sina börsnoterade bolag för att inte sänka dom…

Döm själva

1 gillning

Fattar att Transportstyrelsen är oroliga för säkerheten hos skylttilverkaren, det är inte säkert dom har ruiner för den sortens service.