Jag förstår inte… här säger han att han anser att kollektiva avtal inte är frivilligt?
Vad han anser och vad som är lag är olika
“Det finns flera sätt att få tag på skyltarna, säger en man som fick sin nya…”
Borde man inte dra åt sig öronen när man köper en bil för åtskilliga 100.000 som inte kan levereras med nummerplåtar utan man som KÖPARE får ta till “omvägar” för att kunna använda sin bil? Vilken annan seriös ÅF/Importör skulle göra så? Fattar inte hur man kan vara så godtrogen Kan man inte få en bil leveransklar (inklusive nummerplåtar) skulle iallafall jag vägra ta leverans Vad händer när något går fel eller sönder under första tiden (under garanti) ska köparen felsöka och beställa delen själv från USA (och betala för den) och sen få bilen till ett Tesla center där det finns strejkbrytare som kan fixa det…
Är det bara jag som inte fattar detta…
Tidigt 2000tal beställde jag Sveriges första (och enda) Brabus Smart Mercedes/Smart hade problem att få fram plåtar då det inte hade typats någon Brabus i Sverige så dom 5 veckorna det tog innan plåtar kom fick jag en gratis lånebil och dom 2 första servicarna gratis Kanske inte samma sak men hur en seriös importör hanterar problem som dyker upp
Vad man än tycker om Tesla och konflikten, det är nog få som är rädda för att Tesla inte är “seriösa” i relationen till kunden under leverans. Det är en konflikt som pågår, inget brott som har begåtts, ingen brottsutredning eller rättegång.
Jag förstod inte vad du menade fram till slutklämmen – ja det kom ut lite fel men om vi använder generiösitetsprincipen (Courtesy of @xms67) så förstår jag vad han vill komma till – vilket ju är anledningen till att de strejkar – “kollektivavtal gäller på denna typen av arbetsplats för samhället och de anställdas bästa, lag eller ej”.
Hårdraget, så skulle man ju kunna argumentera för att det nog inte är så kundvänligt att vara så pass principfast att ens kunder blir drabbade så här länge (kundvänligheten sägs vara A och O för Tesla). Det finns ju faktiskt ett sätt för Tesla att göra alla glada, inklusive Tesla. Det finns väl inte ett enda företag som någonsin lidit av att skriva på ett kollektivavtal i Sverige, annat än en törn i självförtroendet för att man kröp till korset den där gången. När t.o.m. Financial Times tycker så i en op-ed så bör man kanske tänka lite på att framstå som mer seriösa.
T.om. ett komplett skräpföretag som Klarna skrev till slut på, och om 12 månader kommer de nog inte ens minnas att de stretade emot så mycket. Kollektivavtal är rätt milda och tandlösa ändå.
Spela offer kan man göra ett tag, såklart, men efter ett tag känns det lite ihåligt.
På andra sidan av myntet tycker jag att det är rätt av Tesla att stämma Transportstyrelsen, vars upplägg med PostNord har, indirekt, medfört att staten som PostNords delägare blir indragen i en arbetsmarknadskonflikt och blir ett artificiellt hinder i “katt-och-råttaleken” som det här spelet mellan fackförbund och näringslivet är, och ska vara. Nu tror jag det var helt oavsiktligt, för ingen kan ha förutsett den här soppan av händelser, och just registreringsskyltleveranserna borde ha ett annat, mer flexibelt upplägg, vilket jag hoppas händer här.
Dock tycker jag att stämningen av Nordens sämsta företag inte bör komma någonvart. För en gångs skull är det inte PostMords fel, utan snarare Transportstyrelsens. Det förstnämnda har problem nog att leverera brev och paket som det är och behöver inte distraheras ytterligare från det uppdraget.
Jag tycker verkligen att Tesla ska skriva kollektivavtal. Och stör mig mest på attityden att inte bry sig om lokala förutsättningar. Men det är många amerikanska företag som motarbetar fackförbund, bl a Apple och Amazon. Jag tycker de företagen också gör fel. Men att kalla dem oseriösa tycker jag är att missbruka det ordet. Jag är en inbiten Apple-användare och handlar på Amazon. För mig är oseriösa företag såna som typ lurar kunder, fuskar med skatter, osv.
Lite filosofiskt kanske, men Tesla agerar utifrån sin (herr Musk:s) övertygelse om att de har rätt. Jag kan förstå det, är ju ett naturligt beteende. Tycka de är kreativa till och med. Men i grundfrågan tycker jag de har fel, dags att teckna kollektivavtal.
Notera nu att Apple har kollektivavtal för sina butiker i Sverige. Amazon har inget eget lager utan hyr in sig hos ett annat bolag – det bolaget har kollektivavtal.
Ja, Apple har kollektivavtal i Sverige. Men i USA bekämpar de fackförbund med näbbar och klor (=advokater). Och är väl inte OK bara för att det är utanför vårt land.
Jag har faktiskt gjort ett poddavsnitt just om det för ett tag sedan.
Har Tesla lämnat Sverige än? Kanske dags höja priset på min non-tesla EV som jag säljer?
Jag är övertygad om att Tesla inte kommer lämna Sverige. De är vana att kämpa även i motvind, hitta lösningar. Själv har jag länge trott på en liknande lösning som @Esse nämner här ovan för Amazon i Sverige. Någon form av partnerlösning. En partner som tecknar kollektivavtal = facket vinner. Tesla tecknar inget kollektivavtal, vinner de också. Och kan sen fortsätta i Sverige med minsta möjliga närvaro av egen personal.
Det jag inser som är riktigt illa är att konflikter som dessa bidrar till polarisering. När jag träffar personer och diskuterar konflikten så är det nästan alltid så att man antingen tycker att att Tesla har helt rätt eller att facket har helt rätt. Sällan så att man tycker att en kompromiss och mellanläge är det vettiga. Och tonläget blir gärna rätt högt. Det tror jag gör oss till sämre individer och det bidrar till ett sämre samhälle. Och detta för en fråga som inte alls är lika allvarlig som exempelvis klimatet och jordens överlevnad. Synd.
Kan man läsa hela artikeln nånstans?
Teknikföretagen är ju arbetsgivarsidan. Alltså INTE facket. Men även arbetsgivare kan ju se fördelar med kollektivavtal och det stöd man har i organisationen vid exvis en konflikt eller förhandling.
Hörde idag att Transport nu ska sympatideltaga i strejken också, ingen sophämtning efter jul.
Frågan är vart detta tar vägen till slut.
Tror inte att allt är frid och fröjd på Tesla Sevice Centers som företaget hävdar
Fast det där är inget konstigt. De allra flesta företag har en policy mot skitsnack på nätet.
Skitsnackar jag min arbetsplats på Fb eller för den delen X så kommer min chef också ringa.
Man har även tystnadsplikt gentemot företaget utåt, det är ganska normalt.