Företag kan inte avtala bort personers yttrandefrihet – de kan försöka men det är inget som är juridiskt möjligt. Hade det gått hade naturligtvis nästan alla bolag haft med det som en klausul.
Tystnadsplikt är något som finns inom offentlig sektor och några andra yrken och är lagstadgat.
Däremot får man inte läcka företagshemligheter. Det behöver dock inte avtalas men finns ofta med. Dålig arbetsmiljö kan aldrig vara en företagshemlighet.
Dom påminner konstant om tystnadsplikten där jag jobbar, en av fordontillverkarna med kollektivavtal, inget får komma ut utan att gå genom ansvarig chef och/eller presskontakt.
Nu kommer det ut saker ibland ändå som tur är (är av princip emot allt hemlighållande) men alltid under “anonym arbetare” för att undvika repressalier. Arbetsmiljöfrågor kan ju nånstans ändå anses vara en företagshemlighet.
Det förstår jag och de menar ju sekretessplikten - viktigt att förstå är att enbart företagshemligheter är något som de har rätt att skydda. Det vore ju förskräckligt om man var mobbad på sin arbetsplats och sedan får sparken för att man berättar om det.
Sedan så finns det ju de som är bittra av andra anledningar och även de har ju rätt att vara kritiska mot sitt bolag men då bör dessa kanske fundera om de är på rätt arbetsplats.
När jag jobbade på Nissan Design Center fick vi alla skriva på NDA och under IT-Bubblan krävde vissa kunder ett NDA men annars har jag fått tycka och tänka vad jag vill på mina arbetsplatser ibland kunde det komma propåer från importörer att återkallelser och Servicebuletiner inte skulle spridas innan berörda kunder blivit meddelade men ingen har någonsin blivit uppringd för vad frugan tycker och tänker
Samma hos oss. Vi har stenhårda guidelines vad man får säga och inte säga. Dock tillåts det att ha tiktok,instagram,youtube grejer som visar hur det är att jobba hos oss. Detta gäller även mot familjemedlemmar.
Vi har inget kollektivavtal dock ett workers council som jag tycker funkar ganska bra.
Lyssnade på podden Bilar med sladd (ja jag vet men tycker Elbilsveckan är en bättre podd) och de hade ett intressant repotage om Teslastrejken.
Det handlade om en kille som har haft sin Tesla ståendes på skadeverkstan sedan någon vecka innan strejken bröt ut och nu får han ingen hyrbil längre via sin försäkring utan måste betala hyrbilen själv. De intervjuade även IF Metall och det var en sak jag fastnade för i den intervjun som inte lyfts fram särskilt mycket, kan vara för att jag missuppfattar också…
IF Metall säger att sympatiåtgärderna såsom att ta ut Werksta med flera i strejk beror på att Tesla ägnade sig åt strejkbryteri, dvs de omplacerade personal mm. Om de inte hade gjort det utan följt de svenska reglerna så hade IF Metall kanske inte vidtagit dessa sympatiåtgärder?
Om detta stämmer så ska väl Teslaägarna rikta sitt missnöje mot Tesla och inte IF Metall?
Killen i inslaget tyckte väl att det mer var IF Metalls fel och att deras sympatiåtgärder var oproportionella.
Så är det ju naturltigtvis. Men samtidigt så utgår man ju då i från att det bara finns ett slut på det här och det är att Tesla känner att de inte har något val och skriver på. Och det vill ju inte Tesla.
" deras sympatiåtgärder var oproportionella." upprepas ofta men vad innebär det? Motsatsen hade ju varit att sympatiåtgärderna inte hade någon påverkan. Rätt meningslösa sympatiåtgärder dock.
Jag har själv en stillastående Tesla på grund av strejken och menar att här tar inte Tesla sitt ansvar mot kunden. Mer detaljer i kommande video.
Tråkigt att du inte kan få den fixad. Just nu verkar det ju inte finnas nägra verkstäder i Skåne som kan fixa detta men i Stockholm finns det ett par, men gissar att de har lång kö.
Den s.k. Svenska modellen tror jag är förlegad, den har varit bra för Sverige och arbetsmarknaden hade nog inte varit lika trygg utan den. Jag tror större företag tycker det är bra som det är för de har makt/pengar att driva igenom “sina” villkor med facken. Mindre företag (jag känner ett par företagsägare) däremot är inte så glada för facken för gör de inte på deras vis så hamnar de i skiten.
Det ÄR oproportionerligt av IF Metall att gå så här långt för c:a 10% av de anställda på Tesla. På något sätt måste ett fack visa fakta och inte gömma sig bakom GDPR eller vad det nu är som gör att de inte uppger hur många av de anställda som är anslutna till IF Metall. Utan transperens så blir det lätt att det uppfattas som maffiametoder där bara de stora “bossarna” vet hur det egentligen ligger till.
Räcker dock med en medlem som vill förhandla om kollektiavtal för att en sådan förhandling får krävas.
Det där med antal medlemmar som är med i facket är ju något som upprepas rätt ofta men det kan ju lika gärna vara ett tecken på att just kollektavtal behövs – att personer som har lite mer erfarenhet från arbetsmarknaden (och därmed är i högre grad fackansluten) helt enkelt slutar på grund av dålig arbetsmiljö.
Att något upprepas kan ju också tyda på att det ligger något i att det bör vara transparent?
Du menar alltså att det kan vara ett tecken på att kollektivavtal behövs för att en person på ett företag “tycker” att det är dålig arbetsmiljö på ett företag de själv sökt sig till och blivit anställd av? Kan det inte vara en lösning att den personen då inser att de gjort en dålig undersökning innan de skrev på ett anställningsavtal och säga upp sig istället för att “packa” på företaget och andra anställda ett oönskat avtal med facket?
Efter att ha jobbat över 15år på Amerikanska arbetsmarknaden med just den inställningen är det inget vi vill införa på Svenska arbetsmarknaden och jag tror att merparten av större arbetsgivare (som Tesla vill vara) Volvo Tetra Pak ABB LKAB mfl instämmer i det sen är det frivilligt att som arbetstagare ansluta sig till facket
Just arbetsmiljön är väl det som är svårast att bilda sig en uppfattning om innan man tar anställning på ett företag. Generellt sätt så har arbetstagaren en beroendeställning mot sin arbetsgivare och det är också baserat på det som arbetsmarknadslagar är stiftade – inklusive strejkrätten.
Egentligen handlar inte kollektivavtalsfrågan huruvida det finns en sådan skev maktbalans, eller brist på maktbalans, utan huruvida diskrepansen mellan arbetstagare och arbetsgivare skall regleras mellan arbetsmarknadens parter (som i Sverige) eller regleras i lag (som i de flesta andra länder).
Hur transparenta är Tesla då? De har ju kommenterat ärendet ännu mindre än IF Metall. Betänk också att det även läckte ut uppgifter om att Tesla hotat om att dra in optionsprogrammet om man anslöt sig till strejken. Nu uteblev ju optionerna globalt för hela Tesla i årsskiftet ändå, så det spelade ju ingen roll i slutändan (dock initialt, troligen), men även om man hade spelat roll så har Tesla-aktien gått nedåt sedan 2021, så den deal:en har ju inte varit så värst bra om man inte jobbat där länge.
Mitt svar på frågan i videon är utan tvekan att “det är jobbigt att få sån skit på sin bil”. Om jag ställer min bil i ett betalgarage (vilket jag antar att detta var) så hade jag nog låtit meddela garageägaren att jag inte förväntar mig att få “reklam” när jag betalar