Får det inte installeras laddstolpar på kommunal mark?

Hej!

Jag mejlade till Linköpings kommun att det saknas destinationsladdare vid Gamla Linköpings parkeringsplats. Jag fick åka till OKQ8 i Vallarondellen i närheten där det bara fanns två snabbladdare som var upptagna söndag förmiddag och en 50 kW laddare på Mc Donald´s. Kommunen skrev att de inte kan installera laddare på kommunal mark pga att det inte är lagligt. Vad är det för lag och kommer den att ändras? Det är helt orimligt att det inte finns destinationsladdare på ett turistställe.

2 gillningar

Tja. Man kan tolka kommunallagen lite olika.

Rent krasst så får inte en kommun gynna bara en del av kommunens invånare. Dvs de med elbilar jämfört med de med bränslebilar eller de helt utan bilar. Kommuner får heller inte bara gynna utomsocknes som besöker kommunen. Man kan på goda grunder anta att de som bor I kommunen inte har behov av att ladda inom samma kommun (ligger alltid inom ToR räckvidden på moderna elbilar).

Sedan så finns det förstås kryphål i detta.

Man kan låta ett bolag sköta laddplatserna och bara tillåta detta (men då måste det gå via offentlig upphandling).

Kommunen skulle kunna “råka bygga” ut elkapaciteten vid en plats “det skall kanske byggas en konstisplan där men vi tillåter elbilsladdare där så länge”.

Man kan göra det via ett av kommunen helägt dotterbolag.

Man kan göra det för kommunens egna elfordon eller som förberedelse för kommunens egna elfordon “så småningom”. Och låta allmänheten använda dessa laddare öveig tid.

Här finns en ganska bra guide som Biodriv Öst publicerade nyligen vad kommuner bör göra för att premiera elbilsladdning:

Kortfattat så säger den i alla fall att kommuner har rätt att göra det.

3 gillningar

Tack för svar! Kommunen måste kunna ha en bredd i utbudet så att alla kan gynnas på olika sätt. Bygger man förskolor gynnar man bara dem som har barn. Alla kommuninvånare kommer inte att ha samma behov. Så länge som laddstolparna är öppna för alla så behandlar man invånarna jämställt. Och även de som bor i en kommun kan ha nytta av laddstolpar i den egna kommunen, om man inte har laddmöjlihget hemma. Och visst måste kommunen gynna utsocknes, alla kommuner vill ha turister, som är en stor näring. Och turister kommer inte om infrastrukturen är dålig. Det låter inte som lagen är för invånarnas bästa. Jobbigt att behöva slira och hitta kryphål. Offentlig upphandling är ju enligt lagen och då får man hoppas att det är lång kontraktstid, annars blir det svårt att driva verksamheten. Det måste vara enorma investeringar för laddoperatören.

Tack för svar! Perfekt! Kanske bör jag skicka ett ex till Linköpings kommun!

Två nyligen utlagda artiklar på den här sajten

reder ut de ekonomiska och logistiska problemen med elbilsladdning på gatumark. Intressant läsning, tycker jag. Inget tyder på att kommuner skulle vara förhindrade av lagen att inrätta sådana laddplatser (finns tydligen en del i Sthlm), men det normala är nog att kommunen anvisar mark och låter en laddoperatör sköta driften.