Ska vi tippa hur många som kommer säljas av Ferraris första elbil, första året i Sverige om/när den lanseras här ?
Jag tror det blir ental och sträcker mig till 3st.
Jag hoppas att Gessle köper en! Han lär ju i alla fall ha fått ett erbjudande med tanke på hur god hans relation är med Ferrari.
Ja just ja, han är ju Ferrari frälst och har flertalet modeller. Jag kanske får öka till 4st då första året ![]()
Ursäkta Men vad i helvete
Ser ut som en Kit Car från 80talet Jony Ive borde nog hålla sig till telefoner
Ferraris första…och sista elbil? ![]()
En mening som hela bilvärlden just nu upprepar ![]()
![]()
Hoppsan! Tragik på allvar
WTF, denna designen kan inte ens min favoridesigner rädda ![]()
När jag såg denna och tänkte på Jone Ive’s bakgrund, så tänkte jag direkt på ett katastrofalt försök att efterlikna den så snygga klassiska Cobra telefonen, så jag bad Gemini AI att rita om den med en touch av cobra design och detta blev resultatet.
Jony Ive kanske ska fråga Gemini istället ![]()
Det cirkulerar bilder på en blå och en röd på nätet båda är tydligen renderingar den gula är bilen som avtäcktes av Ferrari i Rom igår hittade en film från avtäckningen som jag tog en skärmdump av Herre min skapare vad har dom gjort baken ser ut som Richard Rawlings 6 hjuliga Testarossa monstrosity
Kunde dom verkligen inte bättre? Som någon påpekade “Ferraris första och sista EV?”
Självmordsdörrarna (eller kvinnofångardörrar om man föredrar det begreppet) är dock läckra!
Lite märkligt att Jony Ive som med Iphone tog bort mobiltelefonernas knappar, i ett skede då man nu gjort likadant med bilarnas knappar och satt dit stora skärmar istället. Gör en helomvändning då han tar tillbaka knapparna i sin design av Ferrarri Luce. Där får han plus av mig iallafall. Känns så synd på all den fina tekniken och kvalitetsdetaljerna, att bildesignen utvändigt blir så konstig och olik vad man kallar Ferrarri design. Vetefan om jag kommer gilla den när man smält chocken!
Petrol Ped ger sin syn på bilen med både ris och ros!
Nu ska ju rätt vara rätt Jony Ive har designat bilen tillsammans med Marc Newson och detta är resultatet
Nu kommer ni bli bombarderade med Influencers och YouTubers tyckande och tänkande så håll i Ferrari kepsen
Sådär ja! Ring Maranello och skicka bilden ![]()
Jag gillar interiören. Var skeptisk när vi fick de första bilderna men tycker det blev väldigt bra som helhet. Finns flera smarta lösningar jag går igång på och den ratten ser ju magisk ut!
Men exteriört ska vi väl inte tala om. Också att man gör den till en i raden 5-sätes med enormt batteri tycker jsg är synd, jag hade räknat med något mer vågat från Ferrari.
Nu börjar det
Den har tydligen USB-C och inte Lightning
Håller med @cgullin inredningen funkar riktigt bra men omslaget borde få ett omtag den här bilen kommer aldrig växa på mig i allafall men å andra sidan har jag nog inte råd
Ferrari har nu officiellt presenterat sin första helelektriska modell någonsin. Den nya modellen heter Ferrari Luce och markerar början på en ny era för den italienska sportbilstillverkaren – utan V8- eller V12-motorer under huven.
Ser inte ut som något annat
Luce är en fyrdörrars grand tourer med futuristisk design, utvecklad tillsammans med designstudion LoveFrom där tidigare Apple-designern Jony Ive varit involverad. Ferrari beskriver bilen som ett tekniskt och emotionellt skifte för märket, där eldrift ska kombineras med samma körkänsla som företagets klassiska sportbilar.
Under skalet sitter fyra elmotorer som tillsammans levererar omkring 770 kW (1 050 hästkrafter). Det gör att Luce klarar 0–100 km/h på runt 2,5 sekunder och når en toppfart på över 300 km/h. Batteriet är på 122 kWh och den uppskattade räckvidden ligger runt 530 kilometer enligt WLTP.
Ferrari har utvecklat både drivlina och batterisystem internt i Maranello. Elbilen bygger på en ny 800-voltsplattform (Nej 880-voltsplattform är inte en grej) med stöd för laddning upp till 350 kW. Samtidigt skall Ferrari ha lagt stor vikt vid att bilen fortfarande ska kännas mekanisk och engagerande att köra (lustigt vore väl annars). Därför får Luce både fysiska reglage och ett specialutvecklat ljudsystem som ska ge bilen en mer emotionell karaktär.
Designen bryter tydligt mot Ferraris traditionella formspråk. Luce har en låg men rymlig kaross med plats för fem personer och bakhängda dörrar. Ferrari själva beskriver modellen som en ”next-generation sports car” snarare än en SUV eller sedan.
Priset väntas börja runt 550 000 euro, motsvarande närmare sex miljoner kronor. De första leveranserna väntas ske under 2027.
Hade sett mycket bättre ut i Rosso Corsa.
Chris Harris & Friends spånar om Luce