Ferraris första elbil

Bra att även Ferrari hakar på elektrifieringen, men nog tycker jag de kunde hittat ett finare namn.

Det var bättre förr. (om inte annat så lade man till en massa extra) :slight_smile:

Vad sägs om Ferrari 365P Berlinetta speciale tre posti som jämförelse?

Spännande att se nästa år hur bra de lyckas skapa körkänslan med deras första elektriska skapelse. Hoppas en del teknik också kan smitta av sig på övriga EV marknaden.

Ferraris elbilsstrategi innefattar lanseringen av en första helt elektrisk modell 2026, med en målsättning att 60 % av modellutbudet ska vara hybrid- eller elbaserat till 2030.

Inte utan att det pirrar till i en gammal kropp när man ser Ferraris take på elbil :heart_eyes:
För väl också att de ändrade namnet till vad som helst utom Elettrica.

Nya namnet ska enligt Ferrari symbolisera en ny vision och framtid för företaget och slår man upp ordet Luce så har det väl betydelsen ljus på italienska och Ferraris VD Benedetto Vigna har förklarat att “Luce” representerar elektrifiering som ett medel, inte ett slutmål, där design och funktion samverkar. Att man valt fysiska knappar, reglage och taktil känsla snarare än enbart pekskärmar, ska ge en “analog” känsla i en digital tidsålder.

Låter som en klok man den där Benedetta Vigna, helt i min smak även om jag aldrig kommer få råd att köpa denna Ferrari.

Usch. Att Jony Ive fortsätter att få uppdrag är högst förvånande.

Vilken fruktansvärd cockpit. :nauseated_face:

Kunde lika gärna sitta i en Fiat Panda ärligt talat, :zipper_mouth_face:

Ferrari gör likt så många andra och uppfinner hjulet på nytt bara för att bilen går på el, istället för att låta kunderna känna sig hemma i en Ferrari. :man_shrugging:

Håller med! Inte snyggt. Samma misstag som redan gjorts av de flesta större tillverkarna, märkligt.

Det här blir långt och svammligt så scrolla vidare :backhand_index_pointing_down:

Som gammal Mustang ägare (tre generationer) så blev man lite blind sided det kom bilder på en prototyp EV 4 dörrars SUV från Ford som inte väckte större uppståndelse men när den släpptes var det helt plötsligt en Ford Mustang Mach-e och hela Mustang Communityn blev vansinnig personligen tyckte jag inte det var helt fel en Mustang “Mom Wagon” varför inte ett 60 år inarbetat varumärke som Mustang tar man inte död på så lätt Jag höll på att köpa en som en pandang till min 68a Mustang är fortfarande ett av bilvärldens starkaste varumärken med försäljningsrekord år efter år (det har inte direkt Mach-e) med allt från en turbo 4a Eco Boost till 5.0 Shelby och GTD för en bra bit över miljonen och Mach-e har inte direkt inverkat på det

Som gammal Porsche ägare var man förväntansfull det visades prototyper Mission E en fyrsitsig sedan med bakhängda bakdörrar det här skulle bli Porsches framtid Min första kontakt med Taycan var en 2020 S4 pressbil i mitten på 2021 min kamrat hade precis fått sin face lift 2021 Tesla Model S Plaid levererad så vi gav oss ut på biljakt genom Roslagen på Bogesundsvägen (legendarisk MC väg) så hade Taycan inget att hämta vi körde fram och tillbaka bytte bil men vi var eniga om att Teslan var snabbare visst inredning i Taycan var långt mycket bättre än Tesla det var vi också båda eniga om men var den verkligen en Porsche? Sedan dess har jag kört både pre och post uppdate Taycan S4 Turbo och Turbo S skulle jag behöva en Grand Tourer så blev det en RS e-tron GT utan tvekan det finns inte mycket Porsche heritage i en Taycan Jag väntar med spänning på att köra Cayenne EV

Som gammal Ferrari ägare har jag otroligt svårt att förlika mig med en EV Först kom Purosangue en SUV (!?) men med V12 NA motor och det känns ju sådär Den senaste nya Ferrari jag körde var en SF90 med V6 (precis som i min 246 Dino) och hybrid visst det är inte fel att kunna åka tyst på elmotorer och dom gör ett fantastiskt jobb med Torque Vectoring men känns den som en Ferrari? det finns dom som kan svara på det bättre än jag men för mig NOOP Ferrari kommer att sälja precis så många Luce som dom bygger men den här kommer inte bli en Ferrari du måste ha köpt minst fyra nya Ferrari innan du får lägga en order Och namnet Luce är alldeles för likt det inarbetade klassiska Lusso för att Tifosi ska acceptera det

Det är många fler som väntar på en EV version av Lamborghini Urus och Bentley Bentayga Mom Wagons men vi såg ju hur det gick med försäljningen av Mercedes G-Wagon EV så dom är försiktiga

En EV är inte alltid rätt lösning

Jag är inte längre Ferrari kunden så vad vet jag får hålla mig till mina Italienska Homologation Specials :italy:

1 gillning

Hade Luca di Montezemolo varit kvar hade det här aldrig hänt……

Kanske finns chans till en Ferrari då, när vissa till och med väljer bort den för en Fiat panda. Kanske ska fråga Benedetta Vigna om jag kan få kompispris på den framöver :slight_smile:

Jag tror att Jony Ive behöver strama tyglar. När han får härja fritt, blir det aldrig bra. Kolla bara hur han förstörde iOS.

Lite intressant är att man valt möbeldesignern Marc Newson som gjort mycket av inredningen i hans favorit material glas och borstad aluminium Carbon Fiber var helt förbjudet ett stort kliv iväg från Ferrari materialval

Marc designade sin första bil vid millennieskiftet åt Ford 021c som blev en total flopp personligen gillade jag den skarpt såg den på Tokyo Motor Show 99 massor av nytänkande och otroligt avskalad fränast IMHO var byrålådan (möbeldesigner) det utdragbara bagageutrymmet En riktig liten karamell långt före sin tid

Lite från historiegubben

Hade missat den.

Min spontana tanke: sämsta sortens design. Design med avsikt att impa på andra designers, och noll funktion.

Försök att öppna den bagage-lådan i en fickparkering?

:thinking::thinking:

Det är ju lite vad designers gör “pushing the envelope”

Vi har väl inte sen 1989 Mazda Miata* sett en bil som man både blir glad av att se men framförallt köra och som vanligt folk kan äga sen dess är det väl bara BMW i3 en praktisk väldesignad och körglad bil i ett hav av likformighet

*Mazda Miata är idag världens vanligaste tävlingsbil alla former

@jalle Ferrari har genom åren haft ett tydligt designspråk du ska kunna sätta dig bakom ratten i en 60tals Lusso en 80tals 308 en 12Cilindri och känna igen dig Ta Porsche 911 där förarmiljön är i grund och botten samma layout från 1964 till dagens 992 bara med moderniserade reglage och displayer

En video med mer ingående genomgång.

Tycker fortfarande det är långt ifrån snyggt men samtidigt verkar vissa av funktionerna när de studeras närmare vara riktigt genomtänkta.

skall bli spännande att se den komplett då det kanske ger ett helt annat intryck än den platta vision bilden ger.

Nu har även min favoritdesigner uttalat sig om interiören :slight_smile:

Hemsk inredning

Tre av mina favorit “biltyckare” och ett par flaskor bourbon diskuterar Luce och AI

Det börjar dyka upp bilder och filmer av Luce i Italienska pressen där den kör runt i Maranello med camo men ser ganska produktionsfärdig ut svårt att bedöma storlek men den ser mindre ut än Purosangue men fortfarande en SUV

Lyssnade på en pod med en av dom största Ferrari connoisseur/collector han förstod inte riktigt vem bilen var byggd för och hans Ferrari kontakt hade sagt att man inte behöver ha köpt ett antal nya Ferrari för att få en allocation så i princip vem som helst kan knacka på sin lokala Ferrari ÅF och få lägga en order

Lamborghini drar pluggen på sin Lanzador och det verkar som det inte heller blir en Urus på Porsche Cayenne EV och på tal om Porsche så lägger man 718 EV (Boxster och Cayman) i malpåse mycket beroende på ingen efterfrågan men även att Northvolt inte finns längre som skulle leverera bilens speciella batteripack dom kan komma tillbaka när man löst hur en boxer 6a ska få plats tillsammans med batteri för en hybrid

Man älskar ju bara “Emotional connection of internal combustion proving that even in 2026 soul beats silicon”

Inte så jävla illa ju mer man ser den och detaljerna men Ferrari noop kanske en Lancia eller Honda skulle den funka i

Italienska pressen både biltidnigar och dagspress har gått helt bonkers om den ALLA måste ju få tycka….