Säga vad man vill om Stellantis och i detta fallet Fiat, men de överraskar ofta med att helt plötsligt släppa nåt nytt utan en massa medialt kurragömma med en lång period av sneakpeek bilder och maskerade fordon
Är det fler än jag som hajjade till när den så typiska småbilstillverkaren Fiat plötsligt visar upp allt om deras nya MPV för 8 personer?
Jag brukar hitta sånt i nyhetsflödet, men här har jag helt missat att de ens planerat en eldriven MPV.
Sedan är det väl inte så mycket annat som höjer ögonbrynen eller visar på ett stort villhöver engagemang från mig, jag hade hellre sett en vidareutveckling på min Fiat favorit, lilla Fiat e500 som alltid gör mig glad när jag ser den. Men kul att utbudet på MPV marknaden växer liksom Fiat säkert vill med denna skapelse. Önskar Fiat lycka till!
Abarth 500e Scorpionissima bara 1400 byggda med optimerad performance chassi hjul och däck Carlo som sköter garaget jag parkerar i har en bror som jobbar på en Fiat/Abarth ÅF så vi åkte dit och kollade på en av dom i en giftgrön kulör en riktig liten skönhet som vi tyvärr inte fick provköra
Sen finns 600e även den som Abarth en riktigt trevlig lagom stor SUV som hamnat lite i skymundan av Grande Panda både EV och Hybrid som börjar skölja över storstäderna man gillar ju Fiat/Abarth för att inte ha svarta och grå bilar om man inte vill vänta en evighet på leverans
Du som har erfarenhet från bilhandel . Är Elbilar billigare begagnade i Italien till den grad att det skulle löna sig att privatimportera ? . Jag kollade lite på Mobile.DE , men i Tyskland verkar det som jag kunde se vara liknande priser som i Sverige. Läste annars någon stans att dom hade stora lager av elbilar där . Flyg till Italien och inköp av en Elbil att köra hem , kunde ju vara en trevlig rolig semester upplevelse tänkte jag . Det tyckte jag den gången jag köpte en MB i Tyskland på 90 talet i alla fall .
Jag hade viljat se en 500e Giardinera, en liten kombi. Förstår inte varför det inte byggs fler små kombibilar för den lilla familjen eller de två äldre med sommarstuga? Älskade vår Skoda Fabia kombi och kommer ihåg Seat Ibiza kombi (den hette nog något annat, Cordoba kanske?). Skulle räcka med 40-50 kWh batteri! Renault 4 EV är väl närmast en liten kombi.
Jag har faktiskt inte kollat priser på begagnade elbilar skulle jag gissa så är utbudet minimalt Det finns privatleasing “noleggio a lungo termine per privati” och det är väldigt populärt så precis som här borde 2-3 år gamla bilar komma ut på marknaden Vad jag vet så går ofta nyare dyra begagnade bilar på export till Balkan och Albanien Man ligger ganska långt efter oss här i norr med elbilsförsäljning
Edit kollade lite snabbt på Subito.it (Italienska Blocket) och det finns lite elbilar till salu men dom flesta ligger i ungefär samma priser som här hemma Det finns ett par köp-bil-siter till Autoscout24.it och Automobile.it du kan ju kolla där @FH13