Finansiering av elbil

Behöver lite hjälp hur vi ska göra.
Vi ska titta på en elbil idag, och kan bli ett köp.

Däremot har jag lite funderingar på restskuld.
Just nu får vi 40k inbyte av vår bil, som är värd max 20k på blocket.. Brandt kör en typ drive när man köper en viss modell.

Upplägget är 36 månader, 0,95 ränta, restskuld 55,% på 222500:-

Varför jag lockas till det är låga räntan på 0,95.
Istället för 5-8% som ett vanligt billån ligger på.

Visst är det “ok” ? Istället för ta lån på hela för en mycket högre ränta?

Sedan ta betala av restskuld, eller förlänga lånet?

Det jag jag sitter funderar är om restskuld ändras,.vi kommer troligen köra ungefär 3000 mil per år.

Men tanken är vi ska behålla bilen, alltså inte byta/sälja den efter tre år. Kommer restskuld ändras ändå?

Eller är det bättre ta ett lån direkt, tror swedbank hade grönt lån där räntan låg på 5,19.

Vad menar du med “lån på hela för en mycket högre ränta?”. Restvärdet brukar beräknas efter snittsvensken. Det är bra om din motpart har en dynamisk kalkyl som tar höjd för att ni kör fler mil än så. När du säger att restskulden är 55% så antar jag att du menar att restvärdet är 45%? Är det en ny bil?

Vilken bil är det ni ska kolla på? Kolla upp om ni kan söka elbilspremien: https://www.naturvardsverket.se/bidrag/elbilspremien/

Smartare att lägga upp 72mån och 0kr restskuld, då det innebär att du har bra ränta hela vägen till 100% betalt

Rent ekonomiskt är det såklart fördelaktigt att ta ett restvärdeslån till 0,95% ränta. Men har du redan nu bestämt att behålla bilen längre än de första tre åren behöver du lägga upp ett nytt lån efter de tre första åren. Då tror jag att du måste upp med en ny kontantinsats och du får garanterat en dålig ränta. Tar man ett lån med restvärde ska man också vara beredd på att byta bil när lånet går ut, annars är det ingen fördel alls.

Med tanke på ränteavdraget så blir skillnaden mellan dina två alternativ mindre. Jag skulle sikta på ett lån med löptid som bättre motsvarar hur länge ni tänkt behålla bilen.

Tror inte man kan göra det

Den räntan du nämner? Är det effektivt ränta eller?

kan vara stor skillnad på kampanj och effektiv ränta. Alltså med allt inklusive (månadskostnad, med mer)

Hittade denna artikeln (norska) som kan vara intressant att läsa och lära sig av.

Från Elbil24.no