Av någon anledning fastnar Google Translate i en refresh-loop för mig så kan inte länka direkt till översättning, men Firefox’ översättningsfunktion fungerar.
Slutsats:
Detta senaste FLTP 1000km-test visar tydligt att de fysiologiska behoven hos bilpassagerare, i kombination med ett stillestånd, i kombination med effektiviteten hos ett laddningsnätverk med hög effekt, för närvarande skapar en situation där användningen av en elbil till en säsongsmässig (rusande) resa inte längre kommer att bromsa övergången av långsiktiga mellanliggande resor, även under vinterförhållanden.
Var förvånad över Taycan på plats 39, men mina finskakunskaper är 0, så jag vet inte vad som hände där med det avvikande blocket. Laddstrul?
Edit: Ah, det är gamla Taycan ser jag nu.
KIA EV3 på 5:e plats för denna s.k. “andrabil”.
Andra märkvärda observationer:
- Tesla Model S LR som knappt säljer något piskar småsyskonen
- Storsäljaren Tesla Model Y först på plats 21
- KIA EV6 GT, en bil som brukar bli kritiserad för riktigt dålig räckvidd klarade testet lika snabbt som Tesla Model 3 SR+ Highland
- Polestar 3 LR, som gjorde mycket bra ifrån sig på NAFs test nyligen, först på plats 18 med ett olyckligt 55 min laddstopp.
- Ford Mach-E, aj på den laddningen. Synd att de inte hann ta med den nya som har värmepump.
Ingen jätteskillnad på topp 14.
Hade varit intressant att veta hur laddstoppen planerades; var det bilen eller föraren?