Finskt vintertest 2025 - 1000 km, 46 bilar

Av någon anledning fastnar Google Translate i en refresh-loop för mig så kan inte länka direkt till översättning, men Firefox’ översättningsfunktion fungerar.

Slutsats:

Detta senaste FLTP 1000km-test visar tydligt att de fysiologiska behoven hos bilpassagerare, i kombination med ett stillestånd, i kombination med effektiviteten hos ett laddningsnätverk med hög effekt, för närvarande skapar en situation där användningen av en elbil till en säsongsmässig (rusande) resa inte längre kommer att bromsa övergången av långsiktiga mellanliggande resor, även under vinterförhållanden.

Var förvånad över Taycan på plats 39, men mina finskakunskaper är 0, så jag vet inte vad som hände där med det avvikande blocket. Laddstrul?

Edit: Ah, det är gamla Taycan ser jag nu.

KIA EV3 på 5:e plats för denna s.k. “andrabil”.

Andra märkvärda observationer:

• Tesla Model S LR som knappt säljer något piskar småsyskonen
  • Storsäljaren Tesla Model Y först på plats 21
  • KIA EV6 GT, en bil som brukar bli kritiserad för riktigt dålig räckvidd klarade testet lika snabbt som Tesla Model 3 SR+ Highland
  • Polestar 3 LR, som gjorde mycket bra ifrån sig på NAFs test nyligen, först på plats 18 med ett olyckligt 55 min laddstopp.
  • Ford Mach-E, aj på den laddningen. Synd att de inte hann ta med den nya som har värmepump.

Ingen jätteskillnad på topp 14.

Hade varit intressant att veta hur laddstoppen planerades; var det bilen eller föraren?

Kia EV3 överraskar positivt, helt klart!

Lite otydligt vilka regler som gällde speciellt då Google translate kan förvanska lite. Men känns ungefär som öppen anmälan och beordrad rutt men i övrigt fritt hur man vill ladda osv, tex se hur många MY som är med och stor spridning på tiden på dessa.

Nu kan man jämföra lite bättre och det är verkligen skiftande resultat som det är svårt att dra så många slutsatser av.

Mest förvånad är jag kanske att det fortfarande är rullande Tesla model S generation 1 (2013-2016) på vägarna. Den modellen måste väl vara den bilen som parkerat längst på verkstäder genom åren?!

Nä jättesvårt att jämföra, skiljer tex 1,5 timme mellan olika körtider, har en del kört för fort eller andra kört “för” långsamt (alt pga det dåliga väglaget insett sina begränsningar)?

1 gillning