Jag har lite svårt att förstå att alla tillvekrare felprioriterar så på laddluckan. Denna lucka används ju troligen minst dubbelt så mycket som luckan till fossilbränsletanken, så det vore ju bra om man gjorde detta vettigt.
Utan att ge mig in i getingboet om på vilken sida den skall sitta, utan mera varför man satsar pengar på en elmotor som öppnar och stänger, men ändå sätter en fånig liten gummiflärp innanför.
Den enda som jag sett som gjort detta vettigt är nog faktiskt Nissan Leaf:
jo och vi får nog själva skylla oss själva som inte bojkottar dessa bilar i vårat nordiska klimat! Kan dom sätta i en värmepump, så kan dom fixa elfria luckor och handtag om de märker att sånt inte säljer här!
Min Renault Mégane E-tech har laddlucka som är helt mekanisk och inte den minsta elektronisk. Det är bara att trycka in så fjädrar den upp. Enkelt, bra!
Men! Jag hade faktiskt uppskattat om det fanns lite elektronik där dock. Inte för själva mekanismen, men en sensor som upptäcker om luckan är stängd, och varnar föraren att köra iväg med en öppen laddlucka.
Och eftersom luckan sitter på passagerarsidan (rätt sida enligt mig, men just i detta scenario är det en nackdel) är det ju lätt att missa det som förare om man lägger kabeln i bakluckan och sedan hoppar in i förarsätet.
Jag såg en Scénic E-tech (som har samma lösning) för några veckor sedan med en laddlucka som fattades, förmodligen för att någon hade kopplat ur laddaren utan att stänga luckan och sedan backat ut ur garaget så att laddluckan brutits av mot en stolpe eller liknande, så det är ju inte bara en teoretiskt brist eller behov.
Ska komma ihåg att säga “manuella luckor är coolast” när jag kollar på bilar hos ÅF framöver.
Några el detaljer man skulle kunna ha på utsidan bilarna, är istället att man sätter en lysande ledlist runt den manuella laddluckan och runt dörrhantagen istället när bilen står still. Då hittar man lättare de i mörkret.
Särskilt den typen av dörrhantag som kia ev3 och megane m fl har på bakdörrarna kan vara svåra att hitta i mörkret.
Det är bra funktioner som borde vara standard på alla bilar och som är mycket coolare än fastfrusna luckor och dörrhantag att titta på för människor i alla åldrar!
När jag förvärmer bilen från appen så om det är under 8-10 grader i bilen startar den automatiskt stol och rattvärme till det jag satt det till det skulle väl inte vara så svårt att även värma upp laddluckan och innanför om bilen står på laddning smälter det bort snö och om luckan är stängd kommer den gå att öppna Det finns ju redan ström där…
Om luckan öppnas uppåt , som på id7 . Så kanske man kan hänga över ett litet väderskydd på vintern . Något jag saknat när jag står och försöker borsta undan snön runt laddkontakten .
Men belysning i luckan! På min Enyaq 2022 sitter det en liten lampanpå vänster sida om uttaget som ska indikera status på laddningen. Mitt i natten så stör/förstör den mer än hjälper.
Står där som ett fån med ficklampa i mobilen för att iaf ha någon koll på att uttaget är rent.
Jag har nog gnällt om detta förut men det är häpnadsväckande dåligt hur laddluckorna är utformade med avseende på väderskydd. Jag har kört på en sån här senaste åren Laddhandske (snöskydd, väderskydd) - Tässla Store vilket garanterat besparat mig mycket strul.
Konstigt, min Zoe kan inte köra iväg om laddaren inte är bortkopplad. Och den piper och har definitivt åsikter på displayen om jag har glömt att stänga laddluckan, men den tillåter mig att köra. Vilket har varit “bra” när hela skiten har frusit ihop efter en natt med snöglop och sedan minusgrader…
Så Renualt har gjort saker sämre. De påstår att allt är bättre på Senic E-tech.
Jag har inte provat köra med laddkabeln inkopplad men jag utgår från att det inte går. Så är det på alla bilar jag hört talas om.
Själva luckan däremot har ingen sensor. Och eftersom luckan sitter på sidan så är det värsta som kan hända om man kör framåt i fart att fartvinden stänger till luckan, i alla fall till 90%, Problemet är om man glömmer stänga luckan och sedan backar i ett trångt garage eller liknande.
På Zoe sitter ju luckan på framsidan så jag antar att det är mer av ett problem om man glömmer stänga luckan.