Förbereda inför snabbladdning

Hej!

Jag får snart min första elbil, en Xpeng G9. Utöver hemmaladdning kör jag regelbundet sträckorna Göteborg-Malmö, Göteborg-Stockholm och Göteborg-Ronneby. Någon resa till fjällen kanske det också blir i vinter.

Var laddar jag? Finns det en app som funkar på de flesta laddplatser eller vilka appar bör jag ladda ned och registrera konton på så att det fungerar smidigt att ladda?

Hej! Som en start skulle jag rekommendera dig att skaffa appen Chargefinder, som listar laddplatser och har möjlighet att filtrera på laddeffekt och laddoperatör. Där kan du även se vilken kostnad det blir per kWh, beroende på vilket betalsätt du använder och därmed kunna göra en egen bedömning om vilken laddapp som kan bli aktuell för just de sträckor du kommer att åka.

1 gillning

Elli är dyrt men tror dom har bäst täckning, man kan också få ett kort så man slipper appen.

1 gillning

Jag är lite osäker på hur bra det går att ladda Xpeng G9 på Tesla Supercharger, annars hade väl det varit en given rekommendation.

Jag brukar dock rekommendera folk att ha fem olika appar för att få så bra täckning på snabbladdare som möjligt. Dessa är: Circle K, Eviny, Northe, OKQ8 samt Tesla. Av dessa fem är två (Northe och OKQ8) samlingsappar för flera nätverk, medans CK, Eviny och Tesla är specifika för de laddnätverken.

Därtill första tipset ovan om Chargefinder för att hitta lämpliga laddare.

Antar att du redan kanske kikat igenom @Esses video om G9?

Finns även tester från Björn Nyland på YouTube som brukar vara ganska ingående.
Bjørn Nyland - YouTube

Även ett annat norskt test:

1 gillning

Sträckorna du nämner, kör du dem över dagen (tur och retur)? Eller är det med övernattning?
För både Göteborg-Malmö / Göteborg-Ronneby bör du klara utan problem på en full laddning (från 100%) beroende på vilken modell av G9 du har. För Göteborg-Stockholm rekommenderas ett laddstopp kring Linköping/Norrköping.

1 gillning

Jag har utvecklat mina tankar om det det i ett blogginlägg:

1 gillning

Inte att föredra dessvärre – G9:an har svårt att kicka igång laddningen överhuvudtaget.