Intressant att det börjar diskuteras förbrukningen på elbilar. T.ex. EX30 låg inte alls bra till som är en liten bil.
Jo men de var väl bara en tidsfråga och helt naturligt. Sen har de mindre betydelse om man laddar hemma men om man snabbladda ofta så börjar de bli en kostnad som är intressant.
Förenklat
Aerodynamik och frontarea är tillsammans den största faktorn i 100km/h, sedan rullmotstånd och sedan underlag (regn på asfalt eller grus)
I labb är en sak, men i verkligheten blir det svårt att komma under 10 kWh/100km - om vi nu inte snackar extremt aerodynamiska farkoster.
Fysikens grundlagar sätter tyvärr begränsningen.
Bilar med Cd = Coefficient of Drag under 0.20 är nämligen väldigt ovanliga pga stora kompromisser med innerutrymme.
- Vanliga bilar: 0.27-0.30 tex EX30 och Polestar 2, båda på 0.28
- Teslas bilar ligger på 0.23-0.24 Dvs väldigt mycket bättre!
- Taycan 0.22 och EQS 0.21 som båda är trånga givet storleken, och långa vilket behövs för att minska luftmotståndet.
Av ovan bilar är Tesla 3 den klart halaste genom luften tack vara liten frontarea.
Överkurs
Luftmotståndet (Drag) är beroende av formen på föremålet (Cd = Coefficient of Drag), “storleken” på föremålet genom luften (A = Aerodynamic Area) och hastigheten^2 (farten i den rörelseriktning som Cd och A refererar till)
ID.BUZZ med formen av en rullande frysbox med breda hjul har förvånansvärt lågt CD på 0.28 medan Golfen nercabbat har nästan det dubbla 0.55
Om vi räknar i smiles/miles vinner Golfen
Ja, men multiplicerat med sin massiva frontarea blir Buzz väldigt trög genom luften. Väldigt.
Hur svårt kan det va? Hyundai gick ner i nästan dom siffrorna för nästan 10 år sen.
Hälften av 0.28?
Nä, det är tidigare än så man nådde det. Opel Omega A sedan hade det värdet redan på 80-talet.
10kWh per 100 km nådde Hyundai för längesen. Även Egolfen vi hade hemma gick att köra nära det på sommaren.
Hyundai Ioniq 6 RWD 53 kWh har en förbrukning på 13.8 kWh/100 km. Vilken Hyundai har lägre?
Mercedes CLA ligger annars riktigt bra till med en förbrukning på 13.1 kWh/100 km.
Ioniq (utan nummer).
Den har också 13.8 kWh/100 km, samma som Ioniq 6.
Appen myHyundai har en funktion där man kan se hur förbrukningen sett ut de senaste 30 dagarna. Enligt appen har jag kört min Ioniq 5 årsmodell 2025 på 12,8 kWh/100km.
WLTP ja. Om jag inte missminner mig så presterar den bättre i verkligheten, och var inte EPA bättre också? Det är en lite tuffare körcykel.
Sämre på vintern dock.
Dvs Cd på 0.14?
I 100km/timme?
Vid lägre farter är det enkelt pga lågt luftmotstånd.
Så vi snackar samma saker…