Förbrukningens magiska gräns 10,0 kWh

Exakt jag tror miljö är ganska sekundärt för de allra flesta elbilsägare. Man kanske värderar miljö i den mån att man inte vill köra bränslebil längre men tror inte man har nån slags superagenda att köpa den mest miljövänliga av elbilar. Kommer annat som har högre prio. Men tror som sagt vi kan få två flugor i en smäll om bilar blir låga och smala igen.

1 gillning

För mig är lång räckvidd absolut prio nummer 1.
Min bensinare kommer jag 70 mil på 2 minuters tankning. Finns dom som kommer närmare 80 - 100 mil och det har folk som jämförelse när man funderar på elbil.
Räkna en elbil med 80 mil WLTP blir 55 verkliga mil.
Ladda sen 10 - 80 %, så har man kvar 40 mil.
Ta en elbil med 50 WLTP mil = 25 verkliga mil.

1 gillning

Ja hälften av WLTP är rimligt (motorväg och kallt) och det jag just DET som är gränssättande.

1 gillning

Ja det är uppenbart, vad talas det om? Inte är det effektivt inte. :wink:

Men det måste väl finnas en koppling mellan energieffektivitet / räckvidd / bilens pris . Batteriet är ju en stor kostnad av en Elbil . Är inte Tesla ett exempel på det ? . Dom kommer relativt långt i förhållande till batteri storlek . Och är ” billiga ” ( för att vara en elbil ) att köpa .

1 gillning

Exakt, Tesla 3 är ett utmärkt exempel på en bra bil som kommer långt relativt batteristorleken.

Yes sen har Model 3 andra designtabbar som kanske konsekvens av dess effektivitet? Den är estetiskt ganska ful för en sedan, med en frontal vy som gör den påmind en gädda. Vet inte om det är bara jag men tycker både Model Y och 3 är riktigt fula i vissa vinklar och sannolikt en del i varför de är så effektiva. Som en kollega beskrev det - Model Y ser ut som tvålbar som pressats ut från fabriken. Kan inte sluta tänka på det när jag ser dem bilarna. Betalar personligen lite mer i elkostnad för en mer estetisk tilltalande bil. Teslas design är ju väldigt utilitaristisk, till dess nackdel tycker jag.

Dock så är CLA också oerhört effektiv och den tycker jag har riktigt snygg form. Så vet inte hur mycket jag skylla mina negativa tankar om Tesladesign på effektivitet. Kanske bara är slump…

Sen efter 10 år så har även batteriet degraderats 10 %. Så t.ex. en bil med 40 WLTP mil som ny har kanske under 20 verkliga mil efter 10 år.
Hur intressant är den då på begagnatmarknaden?

Ja exakt. Tyvärr är den miljövänlige elbilen just nu ett ganska dåligt köp, efterfrågan är låg och blir ännu lägre med tiden i takt med att mer energitäta batterier packas ännu tätare i nya elbilar. Samtidigt sjunker priserna på batterier varför det inte är nödvändigt att de bilarna blir så mycket dyrare. Blir ett tydligt akhilles häl som för de flesta konsumenter är en dealbreaker. Även om batteri är elbilens största kostnad både i pengar och miljö så finns också argumentet att en bil med stort batteri sannolikt har fler år i trafiken och har större potentiell att vara familjens primära bil över dieselkärran i många, många år framåt.

1 gillning

Själv, som bor i villa, vill jag inte betala för ett större batteri än jag behöver. Bryr mig liksom inte tillräckligt mycket om räckvidden längre.

Det mest irriterande är att det saknas prisbilliga elbilar med någorlunda dragvikt, men det finns gott om bensin och dieselbilar.

Men som pendlarbil (lägre hastighet) är den fortfarande perfekt.

PS
Jag köpte en bil med 78 mil WLTP som har 20% outnyttjad energikapacitet (kWh: net vs brutto), ingen slump…
Men alla kör inte så långt dom jag gör

Tvärt om, teknikutvecklingen innebär stort värdefall, prisbilliga beg elbilar.
Finns många BRA 2024’or till kanonpriser

Du har väl 120/108 kWh (brutto/netto), vilket blir 10% :face_savoring_food:
Men vad har man för nytta av eller vad gör dessa 12 kWh. “Fyller” dessa på så att netto alltid är 108 kWh?

Agerar buffert så att batteriet håller längre.

2 gillningar

Korrekt, var slarvig imorse :rofl:
120kWh Gross, 108kWh Net = 12kWh buffert

Uttryckte mig slarvigt. Precis som du säger innebär en snabb teknikutveckling (och därmed ökad räckvidd över hela utbudet) att priserna pressar neråt. Jag uppfattar därför att den som tidigare köpt en elbil med låg räckvidd har behövt ta stora värdefall, vilket i vissa fall inneburit att den besparing man gjort på att betala mindre vid inköp förloras vid försäljning.

Det är verkligen fascinerande hur snabbt elbilar utvecklas, och hur tuff konkurrensen är. Bra tid vara konsument, speciellt som du säger om man spanar efter en 2024 modell. Där kan man göra stora fynd som konsument.

Yepp, men stora värdefall i % men mindre i SEK, jämfört med svindyra bilar med lång räckvidd.
Billigare bilar = billigare ägande.

2024 EX40, ID.4 och Polestar 2 tex, otroligt prisvärde och stabila förbättrade “Gen2”-bilar.

Mitt intryck har vart att samma modell med två räckvidd har det sällan varit lönt välja den varianten med lägre räckvidd i nyköp för det värdetappet ändå äter upp den besparing gjord. Detta till skillnad från till exempel olika paket som ökar bilkvalitén men inte nödvändigtvis värdefallet. Just räckvidd är väldigt viktig markör för även en begagnad bil.

Instämmer att begagnade 2024 modeller är oslagbart bra köp, och de modeller du nämner går dessutom långt.

1 gillning