Förbud förbränningsmotor Förväntas tas bort av EU

Håller du på göra om elbilsveckan till fossil-forum. Kan vi inte hålla oss till elbilar å dess utveckling!

Det här är ju en tråd som faktiskt handlar om fossilbilars/fordon vara eller icke vara i framtiden…..

Vi behöver nog lära oss skillnaden på om motorn drivs med fossilt eller fossilfritt bränsle . Märkligt ord det där . Som används på ett felaktigt sätt många gånger . Ibland som skällsord för att framhäva sin egen förträfflighet och sitt eget förträffliga val :-1:. Miljöbränslen kommer att ha en väldigt stor påverkan på hur mycket koldioxid vi släpper ut dom närmaste 20 åren . 90 % kanske mer i hela Europa av våra bilar på vägarna i dag har förbränningsmotorer . Och det kommer att säljas en hel del ytterligare fram till 2035 . Om dom bilarna kan köras i högre grad på miljöbränslen , så kommer det ha en enorm betydelse för hur mycket koldioxid vi släpper ut . Dom som betalar en högre kostnad för miljöbränsle i sina bilar , vill nog inte höra att dom kör en fossilbil . Vi själva skriker ju högt redan innan införandet av effektavgifter , med hot om att byta till ICE bil om det inte innebär att vi fortsatt kan köra våra elbilar billigare än dom som kör ICE bil . Dom som tankar sina bilar med miljöbränsle trots fördyring är hjältar i min värld .

Kan inte biltillverkarna lösa detta på 10 år ser jag ingen framtid för dem. 10 år är en lång horisont, hur många bilar som säljs idag rullar på våra vägar 2035, och hur kostsamt vore det att skrota dem då (mot ersättning)? Hur effektiva är e-fuels? Vätgas finns ju också och var det inte fransmännen som experimenterade med komprimerad luft? Luften gick kanske ur det projektet :grinning_face_with_smiling_eyes:

För övrigt innan alla slänger sig över mig så har jag ett boktips till Jul: Velotopia av Linda Wolski

2 gillningar

Jo det fixar dom nog . Tack för boktipset , ska kolla om den finns på Biblio . Så byggde vi Sverige på SVT är mitt tips . Några avsnitt som väcker tankar på hur vi har format våra städer , och hur det skulle kunna vara istället.

= . Det är inte framtiden för personbilar , men en väldigt viktig del av klimatarbetet tiden fram till framtiden. Däremot så kan det kanske vara en stor del av framtiden för flyget . Klimatet får lida om man förringar detta .

Sista ordet är ännu inte sagt i förbudsfrågan. Gillar som sagt inte förbud, men gärna mera piska och kostnader ju längre man drar ut på övergången. Man kan ju spela mycket med kostnaden för utsläppsrätterna t ex.

För Norden skulle det väl funka med 2030 , men det är väl fattigare och mindre utvecklande länder som håller emot antar jag . Frågan är om det skulle gå att ha lite olika krav i olika länder ? .

Håkan Samuelsson, Volvo Cars VD, kommenterar:

Att kinesiska biltillverkare tar en stor del av den europeiska marknaden är ofrånkomligt, enligt Volvo Cars vd Håkan Samuelsson. Han är samtidigt kritisk mot de konkurrenter som vill skjuta upp förbudet mot att sälja fossildrivna bilar – där ett EU-beslut är att vänta på tisdagen.

”Jag förstår inte hur de tänker”, säger han.

Ja han är ju del av den Kinesiska bilindustrin…

2 gillningar

Exakt. Sällan har kasta sten i glashus känts mer relevant

Europeiska skygglapparna på som vanligt. Allt kommer nog bli bra av sig självt ska ni se, om vi bara låtsas riktigt hårt, alla tillsammans nu! Inga ringar på vattnet, tack.

De där kineserna fuskar ju! De gör planer, styr och ställer och lägger pengar på omställning, grön teknik, och mer energiproduktion, civilisationens motor. Det kan inte vi göra. Vi väntar på vad våra miljardärer behagar göra istället. Vi hoppas det blir något bra. Kanske? AI? Igen? Fan också. Jaja, det kanske kommer någon annan miljardär så småningom som fixar det här. Det enda vi kan göra med pengarna är att se till att fostra fler så att våra chanser ökar.

Hursomhelst kommer Kina kollapsa närsomhelst, som vi sagt varje halvår i ett halvt sekel. Totalt ohållbart, ekonomiskt. Det finns inget vi kan dra lärdom av där. Kollaps närsomhelst nu.

När.
Som.
Hel—

3 gillningar

Roligt skrivet men ämnet är superallvarligt.
Man hade hoppas du hade haft fel…men du har helt rätt, tyvärr.

Christian Von Koenigsegg går tydligen med samma tankar som mig enligt reportage i Carup . En idol med samma tanke var ju inte så dumt . Billigt transportmedel blir det nog inte , men väldigt lyxigt bekvämt . Det kan väl vara gott nog att man kör det mesta utan avgaser , och resten ändå klimatvänligt tycker jag nog . Bra sätt att mota konkurrensen från Kina också kanske , bra dieselmotorer är dom nog inte så bra på .

Våran miljöminister och Liberalerna vill slopa klimatmålen till 2030 , och istället införa elektrifierings mål läste jag . Vad tycker vi om det ? .

Kluven. Är smart att slopa klimatmålen, boomers och gen Y verkar ju få panik så fort ordet klimat är inblandat.

Men om det leder till inte så roliga genvägar som kol och oljekraft är det inge bra, även om det trots allt är bättre än att köra fossilbil för alltid.

Ja det finns säkert för och nackdelar . Men känns det inte lite som att dom försöker flytta fokus iför valet . Från att utsläppen ökat under deras mandatperiod , Elförsörjning var ju hett på debatterna förra valet , kanske vill dom få till något liknande med Elen denna gång ? .

Räkna med ett bombardemang av framtida sveklöften nu fram till valet, särskilt från partier som slåss på fallrepet 4%
Det kommer att kastas ut många flöten för att försöka fiska röster nu med annat än falukorvar och stora skrotningspremier!

Mål som inte går att uppnå bör justeras istället för att man försöker blåljuga och godhetssignalera

om man sedan 2010 minskat med 19% och därmed under kommande år fram till slutet av 2030 behöva minska utsläppen med ca 10% om året, varje år för att uppnå dessa 70%.

förstå vad det skulle göra med transportsektorn i sverige.:face_with_peeking_eye::exploding_head:

“Börjar bli fullt på spåren”

På många banor är redan så fullt att man har stora problem med underhåll och reparationer.