Tycker vi om demokrati efter dom signalerna .
Som bensinista så är jag lättad
Tror det kommer bil ett initiativ att utveckla mindre och effektivare motorer med mycket mindre utsläpp och även en satsning på syntetiska drivmedel även om det kommer bli dyrt men vi enthusiaster har råd och är villiga att betala för det
Både BMW och Mercedes ligger i startgroparna och satsar på nya V8 Porsche har en W12 på G AMG dumpar turbo 4orna till förmån för V8 och Dodge överväger att igen erbjuda Hellcat Hemi V8 I flera bilar Toyota har en helt nyutvecklad V8
Min Ducati är ommappad och bestyckad och körs på Aspen det har funkat felfritt i sommar jag kan inbilla mig men det känns som mer puff i knotan placebo?
Hoppas på flera EREV
Det handlar väl om förbud mot försäljning av nyproducerade fossilbilar? Om ni vill köra er klassiska Ferrari Dino även efter 2035 går det bra! Tycker man kunde börja med att förbjuda nyförsäljning av tvåtaktsmopeder imorgon! Hatar dem på cykelbanan, luktar skit och ger mig lungcancer.
En EREV med Dieselmotor som drivs med HVO 100 kanske? Ska bli intressant att se om dom godkänner det bränslet .
Jo som Svensk tycker man ju att det borde vara lugnt med nuvarande regler . Billig El har vi och väl utbyggd ladd infrastruktur. Men antagligen har folkvalda i östeuropeiska länder lite större farhågor om den tidsplanen . Och när dom nu fick medhåll från Tyskland som ser massuppsägningar i fordonsindustrin , och även Italien vad jag förstått så blir det väl så . Men fossilbilar - med andra ord bränslemotorer drivna med fossila bränslen , kommer nog inte att vara tillåtet i nya bilar med förändrade regler heller . Mopeder har jag inte läst något om förbud för dom , men lite avgasrening kan man ju hoppas på . Dom för ju ett väldans oväsen dessutom med fixade ljuddämpare . Men jag får väl ta det för jag var likadan när jag var 15 . Och när jag var 18 också då jag älskade ljudet av min Honda CB 750 med lätt rensade avgassystem. Och ibland hände det att en gammal gubbe som jag är nu , hytte med näven åt mig , så jag får väl tänka på att jag också varit ung en gång och låta bli att hytta med näven . Elmoped skulle dock vara skoj även för en gammal gubbe som mig
.
Framförallt borde man förbjuda plastbilar som kör 45 km/h med sketna dieselmotorer utan tillstymmelse till avgasrening!
Elbils upproret 2.0… Inga nya fossilbilar i EU efter 1/ 1 2035!
Och låsa in en hel generation i hemmet på landsbygden som är beroende av sina moppebilar för att ta sig till och från skolan till kompisar och ha ett liv…..
Det ska vi absolut inte göra . Men A traktorer som ju är riktiga bilar med bra krocksäkerhet och förhoppningsvis avgasrening , är kanske bättre . Ska inte dom också få köra i 45 kmh med nya regler ? . Men det kan jag kanske ha missuppfattat ?
Inte alla föräldrar som har råd med det visserligen kostar en ny moppebil runt 90K och en begagnad 60K men en OK A traktor kostar en hel del mer Har en kamrat som just byggt om en XC70 till A traktor till dottern kostade med inköp och allt strax över 150K visst den kan typas om till bil när hon fyller 18 så hon kan ha den många år till Men som sagt inte alla föräldrar som har råd med det…
Det är knappt någon som kör mopedbilar på landsbygden. Mopedbilar är en överklassversion av EPA-traktorer.
De borde iofs också förbjudas…
Det gick helt okej att ta sig fram innan explosionen av A-traktorer, som är en ny företeelse - det har ökat enormt mycket enormt snabbt.
Inte supersäkra de heller: Bilprovningens besiktningsstatistik 2024: Sex av tio A-traktorer har allvarliga brister | Bilprovningen
Då har du inte varit på Österlen här är dom vanliga på vägarna och används av skolungdomar som har sina första jobb på cafeer restauranger och Mc Donalds utan moppebilen skulle dom inte ta sig fram Bor du i Simrishamns kommun och går på friskola i Ystads kommun har du inte rätt till skolskjuts utan måste ta dig till skolan på egen hand
Föräldrar med bättre ekonomi försöker att skaffa A traktorer till sina barn
Överklassproblem Vilket skitsnack tror inte det….
Nej jag skrev om landsbygden, inte Sveriges Provence.
Nacka [har flest mopedbilar] per 1 000 invånare med 7,3. På andra plats återfinns Danderyd med 6,2 och på tredje plats kommer Kungsbacka med 5,8.[1]
Men vilket jävla skitsnack vet du ens vad du talar om bara för att vi har havet äppelundar och är många Svenskars dröm att bo här så är vi till största delen en jordbruksbygd
Skrev jag något om Nacka och Danderyd?
Din trista attityd visar bara din okunskap STFU
Borde inte vara så svårt att förstå att jag understödde mitt påstående att mopedbilar är ovanliga på landsbygden. Hela listan på sidan har kommuner med mindre välbärgad demografi också, men kan garantera att mopedbilarna i t.ex. Gävle och Enköpings kommun körs primärt av stadsbor.
Har bott och drivit MC firma i Enköping för 20 år sedan och det var 50/50 moppebil och A traktor på skolparkeringar inte direkt en rikemanskommun
Det lätt att titta på siffror och dra slutsatser men det får dig bara att se dum ut
Jag skrev om vad jag ser och hör från vänner/bekanta här där jag bor och skiter fullständigt i vad som händer på annat håll Försök inte tala om för mig något du inte har en aning om
Exakt vad jag skrev. Om du inte vore så arg så hade du kanske läst hela meningen. Antar att du hade firman i stan och inte på landsbygden också.
Vet du ens hur Enköping ser ut? Stan är landsbygden och med en moppe firma och en MC firma i stan fick vi hantera allt
Du gräver dig bara djupare och djupare.
Nu får du fortsätta på egen hand……
Jag är inte per se mot plastbilarna men varför ska de undantas från utsläppskrav? Se till att de är elektriska (se Bilar med sladd) eller se till att de har katalysatorer eller annan avgasrening, särskilt om de nu är så mångtaliga som beskrivs. Samma gäller mopeder, minst fyrtakt, helst el. Sedan kan man ju önska att plastbilarna hade någon slags krockskydd, bilbälten fästa i plastkarossen inger föga förtroende.
Håller med dig till 100%
Men att sitta bakom en skärm i storstaden och slänga sig med förbud när man inte vet hur viktiga dom är för ungdomarnas frihet på landsbygden är hål i huvudet och visar bara på okunskap
Det mesta av tvåhjuliga mopeder är idag 4-takt och el kommer på bred front visst några ska ha en cross/supermotard moppe och då är det 2-takt där det är många som är direktinsprutade och otroligt rena och snåla 0.25 liter/mil alla Peugeots och Piaggios 2-taktare har en liten enkel katalysator i avgasröret Moppebilarna är onödigt dyra 90K och vill man ha en EV så är man en bra bit över 100K inte alla som har råd med det Många föräldrar överväger därför att köpa en bra bil Volvo Mercedes Audi VW och typa om till A traktor och idag när man kan typa “tillbaka” dom till bil när ungdomen fyller 18 och körkort kan dom fortsätta bruka den i många år framöver så på sikt en OK investering VW Amarok Mercedes E-klass kombi Volvo XC70 Audi Q3 en och annan Porsche Cayenne är favoriterna hos storböndernas telningar här på jordbruksbygden Österlen
Efter att ha drivit en MC & Moped firma så är man yrkesskadad och när man kör förbi en skola slänger man automatiskt en blick på parkeringen och här på sydostkusten är det stora flertalet A traktorer och mopedbilar vanliga mopeder är det ganska tunnsått med På vissa parkeringar är A traktorerna finare (dyrare) än lärarnas bilar