Jag har här ett tag varit fodervärd till en Lightning som varit ute på en auktionssite så att folk som önskade kunde komma och kolla på den
Hela namnet är Ford F 150 Lightning Lariat Extended Range den har strax över 50 mil räckvidd enligt EPA jag laddade hemma till 80% och fick som bäst 45 ärliga mil men jag ska erkänna att för det mesta och mycket beroende på en tung högerfot låg jag runt 30-35 mil Bilen är en bjässe men med nästan 600 hästar på 4 hjul rör det på sig ordentligt och det är inte den gamla vanlig stötiga Amerikanska pick up fjädringen den går som vilken lyx sedan som helst
Utsidan var i en djupblå Candy som fick den att se mindre ut otroligt sober inredningen i mörkbeige läder/textil (ingen veganläder här) skärmen i mitten och många av funktionerna känner man igen från Mustang Mach-e Glasytorna är väl tilltagna så även om den är stor så känns den väldigt lättmanövrerad även i mitt småstadsliv Den här hade en 18 högtalars B&O ljudanläggning med CD spelare! (Vilken skillnad det är på ljud från Spotify och CD man vill ju ha tillbaka CD spelaren) Ett otroligt ljud som bara får på fingrarna av BMW i7 Köln Konserten är min go-to I bra billjud
360 kameran är obetalbar på trånga gator och torg Den hade också “backa med släp” assist som en helt odugling som jag på att backa med släp måste testa så jag hängde på mitt tvåaxlade bilsläp och drog ut Med strax under 600 hästar så kändes ett tomt släp inte ens av men när det var dax att backa in igen i hangaren mellan två husbilar i 10 miljon klassen skötte den det i princip på egen hand detta skulle finnas på ALLA bilar med dragkrok Lane Assist funkar sådär lite ryckigt tyvärr hade den inte Blue Cruise
Jag har aldrig känt behov av en frunk men 400 liter är ju otroligt praktisk speciellt med remote opening som även baklämmen har är suveränt när man handlar och ni skulle så folket på ICA parkeringen när en blåval öppnar gapet och jag kommer med mina kassar en dam sa “där kan man ju bo” en äldre herre sa “stort som en Friggebod” Smart med eluttag på flaket den här var inte konverterad så den hade Amerikanska 110 volt uttag men Ford FOMOCO orginal kittet fanns med
En likvärdig kostar ny 1.2 till 1.4 miljoner hos Exclusive Cars den här 18 månader gamla gick tillslut för strax över miljonen så ett riktigt bra andrahandsvärde om man ser vad andra elbilar har Hur praktisk? Som daily driver är 40 mil helt OK men ska man dra hästsläp eller släp med en grävare på är 20 mil inte acceptabelt med lilla batteriet har den 37 mil EPA som med tungt släp (eller högerfot) ger 15-17 mil ärliga då kan man förstå varför Amerikanerna har ratat den här bilen
Skulle jag köpa en? Noop har ingen användning för den och för mitt småstadsliv är den helt opraktisk Jag har haft en soft spot för Amerikanska pick uper sen min första GMC Dually med dubbelhytt långt flak och dubbelmontage på nästan 7 meter dom brukade kallas Cowboy Cadillac då borde Forden vara en Cowboy Bentley Det är inte utan att man känner sig lite Yellowstone när man glider fram mellan åkrarna med Keith Jarrett hammrande på klaviaturen
The current F-150 Lightning electric pickup, which was a major part of the automaker’s much ballyhooed electrification strategy, is out of production as of this month, Ford told reporters this afternoon.
The next-generation Ford F-150 Lightning will feature a range-extender plug-in hybrid setup, with electric motors driving the wheels and a gasoline engine to replenish the battery.
Ford hasn’t said when this next-generation Lightning will arrive but claims its combined range will be more than 700 miles
Ja det har det pratats om ett tag nu, jag trodde det redan var bestämt. De satsar nu på sin Model T moment, när de inte ligger runt med VW och Renault.
Återstår väl att se vad det blir av detta, men det verkar vara mycket snack och lite verkstad hos chefer som kommer från Tesla. Tänker på Northvolt och nu då Ford chefen som verkar ha lärt sig av sin läromästare. Få se om det är en trend som håller i sig, så man vet vilka produkter man ska hålla sig ifrån att förbeställa
Det är en spännande utveckling Av Big 3 Full Size Pick Up tillverkare är det nu bara GM som erbjuder Full Size EV med GMC Chevrolet och Hummer när RAM och nu Ford väljer att gå EREV och Scout kommer även den som EREV är det bara Toyota som (vanligt) går sin egen väg med Tundra som hybrid
Jag ska väl inte säga att jag dragit tungt med EV men min lilla Abarth och Ducatin har åkt på släpet bakom ID.BUZZ och det är en fröjd att ha vridmoment från 0 och mjuk överföring av kraft till vägen som säkert många som drar husvagn också uppskattar det som suger är att räckvidden i princip halveras och det blir ett jävla laddande om man ska någon längre sträcka Jag har däremot i många år dragit både tungt och långt med stora hästsläp halmbalar fodersäckar Byggvaror mm på stora tunga släp efter diesel och bensin V8 så jag vet hur det går
Att få haka på ett treaxlat hästsläp med fyra hästar i efter en Hummer med 1000 hästkrafter och 1500 Nm vridmoment måste vara en fröjd till man ser hur den slukar ström en EREV är ju lösningen om man vill behålla en EVs kraft och lugna gång men inte vill vara beroende av gigantiska batterier (tungt) eller ständigt laddande
Ford F 150 har sen den lanserades på 60talet varit USAs bäst säljande fordon (egentligen säljer GM fler årligen om man lägger ihop Chevrolet och GMC) då förstår man hur viktig den produkten är Fords F-serie pickuper säljer över en miljon om året och har under vissa perioder sålt i en takt av två pickuper i minuten dygnet runt året runt!
Stellantis som ofta har beslutsångest velade fram och tillbaka med RAM EV eller inte tillslut och efter dialog med dealers och fleet managers togs beslutet EREV som så sakta rullar ut med ganska OK omdömen från fleet buyers och journalister produktionen är fortfarande liten Att Ford nu väljer att stöpa om F-150 Lightning till EREV känns som ett tecken i tiden vad GM kommer göra får framtiden utvisa men att en övergång till eldrift är inevitable är ju alla medvetna om men hur gör man det med bibehållen försäljning Det återstår att se vad Trumps upprivna utsläpps regleringar gör just nu för tillverkarna vet ju att dom kommer tillbaka som ett brev på posten med en ny administration
Handlar bara om att dessa truck-EV’s var för dyra och dåliga. Lite för tidigt för jänkarna helt enkelt.
Kan bara GM leverera billigare Full Size EV-PickUp’s så…
För den som behöver det , är det ju kanon att det finns som tillval . Jag hade hellre gjort det själv . Jag hade funktionen park assist på förra bilen då det ingick i paket med annat jag ville ha . Använde det noll gånger . Jag skulle aldrig betala för att bilen själv , ska ta nöjet från mig att parkera snyggt själv . Ju större utmaning ju roligare blir det . Jag skulle inte välja själv svängande skidor till slalombacken heller , om någon stolle skulle uppfinna det