Fordonsbeskattning

Sluta medvetet tolka mig fel. Det är uppenbart att plug in hybrider är beskattade på kalkyl som inte alls tar i beaktning deras verkliga utsläpp. Detta är principiellt fel. Jag tycker det är orättvist att rena drivlinjer med förbränningsmotorer måste skattas så hårt när det tar mer resurser att tillverka en plug in hybrid men ändå körs oftast som en vanlig avgasbil.

det är redan faktum att politiker har grovt underskattat plug in hybridens faktiska utsläpp.

En medelstor SUV har oftast exakt lika många sittplatser som en slimmad sedan, som drar mindre bränsle, tar mindre plats på parkeringarna och är inte en obstruerande i trafiken på samma sätt som SUVar kan vara. SUVar är dessutom farligare mot fotgängare och stora bilar är oftast förödande för den människan som befinner sig på den mottagande sidan. Snart blir det som USA, varje fotbollsmamma kör runt med en glorifierad pansarvagn för att säkra sin egna överlevnad i en bilkrasch. Vill du verkligen att billandskapet ska se ut så? Är det rimligt?

Absolut, jag älskar skatter. Jag betalar gott om skatt varje månad och röstar på ett parti som kommer öka mina skatter om de vinner valet. Det är nödvändigt ont i alla samhällen att det finns ett rättvist skattesystem. Jag tycker det är förkastligt att en fin kompakt sedan med avgasmotor ska beskattas mer än en tung SUV plug-in där all data visar att den nog inte ens körs på el.

1 gillning

Dom faktiska utsläppen är helt och hållet avhängigt hur bilen används . Inte konstruktion i sig , när dom körs på el är utsläppen noll . Dom tidiga laddhybriderna med små batterier , var svårare att använda på ett bra sätt . Men dom som kommer nu och har kommit , kan för väldigt många människor utan större besvär användas på ett klokt sätt . Används dom ändå inte på ett klokt sätt så tycker jag att straff i form av tekniska begränsningar är bättre än ekonomiska . Att förbjuda dom kan man ju önska om man vill , men det kommer inte att hända ändå förrän tidigast 2035 om ens då om dom Tyska biltillverkarna får som dom vill . Och då är det väl bra om dom används som dom är tänkta att användas är min poäng . Inte bara dom Tyska tillverkarna verkar det som , utan även Volvo utvecklar nästa generation laddhybrider.

Det vill jag egentligen inte och vi har ingen sån . Men det blir väl så att om dom flesta andra gör det , så känner man sig sårbar i sin lilla bil som Cupran jag kör .

Hur bilarna KAN användas och hur de faktiskt används i praktiken är ju helt två skilda ting.

Här ser du vilken skatte- och miljöbluff plug in hybriden är. Knappt nån skillnad jämfört med ren bränslebil. Och då bör du också ta i beaktning produktionen av ett batteri på minst 8kWh och även en elmotor och den komplexa konstruktion som en hybrid drivlinje är. Den miljömässiga vinsten för samhället av plug in hybrider är obefintligt. Sen kanske det finns några tappra som bara kör sina plug in på el men statistik visar att dessa är enbart en minoritet.

Det ska bli intressant hur dom med stora batterier och räckvidd på 20 mil på El kommer att beskattas. Från och med 2027 verkar det som . Dom flesta som säljs idag och är typgodkända sedan tidigare , ligger ännu så länge kvar på den låga skatten . Dom som vill ha en får väl skynda att fynda .

Märkligt det där . Laddhybrider är ju generellt dyrare än ICE både som nya och begagnade. Vad är det då för galningar som köper en sån , om man inte har räknat med att man kan räkna hem det på att köra en hel del på el . Tjänstebilister är det ju som det är med, , dom väljer en Laddhybrid även om dom inte har varken möjlighet eller vilja att ladda . Bara dom får lägre förmånsvärde så är dom nöjda . Kan det vara dom som är boven i dramat tro , som Svensson sen får lida för . Frågan är om inte säg halverad effekt på bensinmotorn, skulle vara mer avskräckande för dom här människorna.

Precis så har det ju varit, tror dock förmånsvärdena har stigit betänkligt senaste åren.

Men det är ju politiska beslut som styr vårt köp-beteende, har man gett fördelar till vissa så kommer de att utnyttjas, så är det ju alltid. Moralkakorna får beslutsfattarna trycka i sig själva.

Sen finns det ju en gammal teori också om att politikerna har velat stötta Volvos plugin bilar när de satsade på dessa. :slight_smile: Volvo är viktigt för Sverige :sweden:

1 gillning

Ja absolut , och för en del blir det ju påtvingade . En bekant som arbetar på statlig myndighet . Blev tvungen trots att det inte finns laddare på arbetsplatsen, och han har ingen tillgång till laddning hemma . Dom hänvisade till laddare en bra bit bort , och tyckte att det blir en uppfriskande promenad . Allt för att det ska se bra ut med myndighetens miljöpolicy . Green washing på myndighetsnivå ? . Batteriet i hans bil blev naturligtvis inte mycket använt , men ett friskt oanvändbart batteri till begagnat köparen efter tre år . Så någon nytta med det kanske.

2 gillningar

Ja det där med skatter som gynnar eller missgynnar ägare av bilar är aldrig bra att man styr det politiskt. Det har ju varit en del misslyckade malus förslag genom åren, där man undrar var kunskaperna kommer ifrån. Diesel var ju poppis för miljön sa man runt 2010 när jag ville skaffa miljöbil. Sedan har vi ju E85 som skulle vara bra för miljön, men där man tankade bensin i bilarna ändå. Nu har ju hybrider varit på tapeten länge att de självklart ska gynnas av sänkt skatt, trots att de lärde tvistar om att det knappt gör nån verkan i jämförelse med att köra helt fossilt.

Skatter måste vara noga utarbetade så att de uppfyller det syfte man faktiskt vill uppnå!

Därmed inte sagt att elbilar kommer att vara undantagna vad gäller utformningen av skatterna. Även där finns det väl skäl att undra vilka rådgivare politiker följer när man inför och ändrar skatter på fordon.
Är det sina egna politiska sakkunniga eller är det lobbyister man följer råd från.

Ju fler gånger det framkommer fall där politiska regeringar kör över sina egna rådgivare, så undrar man ju vilka som tjänar på det. Är det miljön som tjänar på det, eller nåt annat skäl?!

Fortfarande väldigt bra för klimatet . Ökad iblandning till E20 finns i Tyskland på en del mackar och kan komma i hela EU . Med tanke på vilka enorma mängder ICE bilar det finns som kommer att rulla i många år till , så skulle det göra enorm skillnad . Nya tillkommer hela tiden dessutom, så klimatarbete handlar inte bara om el .

Tvivlar inte på det, men om större delen köper dessa för att få lägre fordonsbeskattning, men ändå sedan tankar vanlig bensin så ger det dålig verkan på miljön.

Dessutom riskerar äldre bilar som inte är anpassade för E20 problem om de tankar med E20.
Man har påvisat korrosion och driftproblem med vanliga bensindrivna bilar i test.
Däremot inga problem att tanka E10 eller E5 i en E20 anpassad bil och hur motiverande är det då att tanka i E20 anpassade eller äldre bensinbilar?

Bättre då satsa på lösningar som inte bara på pappret ser bra ut!

1 gillning

Kommer naturligtvis finnas annat bränsle för dom att tanka , precis som det bara är 5 % Etanol i 98 oktan bensin nu .

Är det verkligen något vetenskapligt du har läst . Det finns ju 20 år gamla Etanolbilar som fortfarande rullar , med 85 % etanol i tanken . Då skulle ju dom varit sönderrostade för länge sedan .

En redig Svensk Saab Biopower från ca 30000 kr finns massor som fortfarande går så fint så . Redan tillverkad utan nya utsläpp för att tillverka en ny bil . Bränslekostnaden blir inte mycket högre an att köra på bensin . Bra räckvidd och man tankar snabbt . Motorer finns att köpa på skroten för en billig peng , byta kan man göra själv , för en del med hjälp av vilken liten byverkstad som helst . Man riskerar med andra ord inte enorma reparationskostnader som det kan bli på gamla EL teknikmonster . Det skulle bli mitt råd till någon med begränsad ekonomi , som ändå vill köra klimatvänligt . Väljer man en Saab får man mer effekt i motorn när man tankar E85 dessutom . Blir ju sugen själv under tiden jag skriver . Elbilen är jag oändligt trött på , längtar efter att få lämna tillbaka den . Tror faktisk att jag betalar extra för att lämna den i höst istället för 1 mars nästa år . Bekväm att åka i men jag tål knappt att se den längre . Tre år med samma typ av bil blir för tråkigt för mig , jag tröttnar vad det än är . CNG bil skulle vara skoj , det har jag inte haft .

1 gillning

Googla på återkallelser/recall på dom det fick bytas allt från bränsleledningar o-ringar injektorer bränslepumpar mm innan man fick styr på att köra en bensinbil på E85 dom sista årsmodellerna är riktigt bra bilar då allt var fixat

1 gillning

Det handlade ju inte om anpassade etanolbilar, utan vanliga äldre E5 eller E10 bilar som påverkas av E20 bränslet. Jag är ju inte säker på att nedan källa är korrekt, men du brukar ju hänvisa till dem så tänkte du redan läst artikeln :slight_smile:

Vi hade en Saab 93 Biopower 2007 . Tankade mycket Etanol och bytte ingenting . Men det kanske räknas som senare ? Mest såna som finns kvar kanske . Väldigt fin färg tyckte vi . AC pajade men det har ju inte med Etanol att göra . Den hade gumman i sex år utan några som helst problem med motorn . Inköpt 2015 såld 2021 .

Dom får tanka 98 oktan som sagt , väldigt liten merkostnad jämfört med mycket annat . Äldre än 2010 vad jag förstått .

Synpunkten från mig var ju att Skatter måste vara noga utarbetade så att de uppfyller det syfte man faktiskt vill uppnå!
Med dessa etanolsatsningar där man sänkt fördonsskatten så har ju långt ifrån syftet uppnåtts, då väldigt få tänker på miljön före ekonomin för egen del.
Därför bör man satsa på andra lösningar där verkligen skattesänkningar uppmuntrar folk att använda lösningen.

Snabb googling gav svaret att det finns över 200 miljoner ICE bilar i trafik i Europa . Elbilar fortfarande en minoritet , och Ellastbilarna promille av flottan . Så det är inte hur många elfordon vi kommer att ha 2030 som avgör om vi får betala böter till EU , utan hur mycket miljöbränsle vi avvänder . Så många elfordon hinner det nog inte bli till dess . Jag som kör både el personbil och Ellastbil dom flesta vakna timmarna måndag till fredag , måste vara en extremt ovanlig människa .