Snubblande över en artikel på AMS om skattehöjning på laddbybrider p.g.a en ny beräkningsmodell.
Det är ju jättebra och så men någonstans behöver snart skatten justeras även får våra elbilar, om inte annat för att få ner storleken på dom.
Jag tycker inte det är rimligt att klump på 2,5 ton betalar 360 kr i skatt medan en liten nätt bensinbil på strav över 1000 (säg 1100) kg ger 5-6000.
Den viktbaserade skatten man hade förr var inte så dum.
Ett utgångläge hade varit att behålla dagens system med utsläppsbaserat men komplettera med en viktdel i det på kanske 1 kr/kg så.
Nämnda bilar ovan hade ju få blivit för elbilen på 2,5 ton 360+2500 kr = 2860 kr medan den lilla bensinbilen hade fått 6000+1200 = 7200 kr. Fortfarande dyrare än den tunga elbilen med elbilen står för sin del.
Men folket gillar ju räkneexempel så man kan ha flera delar…
360 i grundtaxa.
1kr/kg.
10 kr/kWh potentiell energi den har med sig oavsett drivmedel
Kryptiskt beräkningssätt för kr/gram koldioxid.
Gjorde en liten modell för skojs skull.
Suger när man är elbilsägare men alla måste vara med och betala. Särskilt när bensinen spås bli dyr igen, rejlt också, under kommande år nr ETS2 får genomslag.
Bra att du skriver om laddhybriderna. Dom är ju en del av omställningen och elektrifieringen. Jag kan tycka att det kan läggas lite större ansvar på bil användaren när det gäller laddhybrider . Att samla data på hur stor del av milen som körts på el , borde väl inte vara några problem i dagens datoriserade värd . Har man inte brukat bilen som det är tänkt så får man betala högra skatt . Kan ju kollas vid service eller besiktning. Vill minnas att jag läste om någon sådan frivillig datainsamling på bilprovningen. Det är ju inte biltillverkarens eller bilens fel att bilköparen struntar i att ladda bilen . Vilket jag tror är ovanligt bland privatköpare. Mer vanligt på företagsbilar . Det skulle ju kunna bli en bra morot . Den moroten du föreslår för mindre lättare elbilar är också bra . Ps” har du sett avsnittet i Top Gear , när dom släpper en Saab 900 och en BMW från en kran , upp och nervända . Saab 900 behövde ingen störtbur kom dom fram till .
Låter som en rättvis ekvation elbilar behöver bli lättare inte bara större och tyngre skulle utan problem kunna betala 2860 i årsskatt för ID.BUZZ inte mer än rätt då den sliter mer på vägarna än en VW UP! Mina andra bilar är ju alla skattebefriade…
Håller helt med, jag skulle gärna se någon form av viktbaserad skatt. Volvo EX90 kan väga upp emot 2800 kg i tjänstevikt och får för det betala 360kr… Med din kalkyl skulle den hamna på 4 270 kr, fortfarande riktigt billigt för den typen av bil. Det kanske skulle vara så att svenskarna kollar på en modell mindre men ska tillverkarna bry sig behöver det bestämmas på EU-nivå tror jag.
Ja det är en väldigt konstig beskattning nu så helt klart finns det en del att göra.
Att ha nån svensk modell enbart är nog att krångla till det. Tror mer på ett samförstånd mellan leverantörer och på EU-nivå. Finns förstås en risk att bilar blir än mer teslafierade innan man lyckas få ner tyngden på batterier rejält
Sedan tvistar de lärda om hybriderna verkligen varit en fördel för elektrifieringen, men det är en annan fråga!
Håller med.
Tar bort möjligheten att fuska, då skatten fastställs vid en typbesikting.
Vikten, partikelutsläpp och koldioxidutsläpp är kända eller fastställs vid besiktningen.
Borde gå att ha landsbaserade upplägg, men regelverk på EU-nivå får större genomslag.
Nu är ju inte det iofs något som händer i verkligheten, men visst, om man kör in i ett brofundament så spelar bara ens egna bils rörelseenergi in, men om du tog de där 2 bilarna och körde in i varandra vet jag vilken bil jag skulle vilja sitta i.
För min del gjorde det efter 5 hybrider att valet att gå EV var glasklart Steget från en Benz E-klass och Golf Mk6 (som var våra sista ICE före hybriderna) till EV hade varit helt omöjligt
Att gå med EV var ändå en osäkerhet skulle det funka som primär bil med vår ändrade livsstil skulle det funka på vintern skulle det funka ner till Italien då blev valet att privatleasa i 3 år en chans att “prova på” hade det inte funkat hade det nog stått en VW Multivan eller Caddy MaxiLife laddhybrid på uppfarten några år till
Jag har en väldigt stor orbit som alla vet om mitt liv i fordonsindustrin och intresse för bilar och motorcyklar Jag får ofta förfrågningar om “dax att byta bil vad ska jag titta på” jag är ingen som evangeliserar EV Only jag har ganska bra koll på vad dom som frågar har och behöver och jag rekommenderar ofta en laddhybrid före en EV den funkar inte för alla på så många olika plan och många är inte redo att släppa slangen vid drivmedelspumpen
Mitt råd är alltid: Provkör så mycket du bara kan och försök låna hem en bil mer än en timme eller två innan du tar ditt näst största finansiella beslut (om du inte har båt) när du gjort det återkoppla gärna så kan jag om du vill lägga mina 2 cents worth
Tror inte en EU homologering hade funkar, ländernas skattesystem är så sjukt olika redan så risken finns att läget hade blivit ännu sämre i typ Sydeuropa där just stora bilar är äckligt dyra att äga jämfört med små. Tänk om alla byter sin Punto mot en EV9 i t.ex Paris…
Jag hade hellre suttit i Saaben när bilen rullar nerför en slänt , eller när jag krockade med en Älg . Eller ännu hellre i en fullt utrusta rally bil , om jag ska köra på småvägar i Älg rika trakter . För och nackdelar med allt .