Försäkringsbolag med vettiga priser

Jag och min fru har alltid haft Länsförsäkringar som försäkringsbolag för alla bilar jag äger och har ägt, och fått priser som jag tycker är rätt rimliga (just nu: helförsäkring Toyota 900 kr/mån, halvförsäkring Lexus 390 kr/mån. Tidigare haft (ungefärliga priser från minnet) Honda-helförsäkring för 420 kr/mån, Porsche-helförsäkring för 390 kr/mån, Lexus-helförsäkring för 550 kr/mån - alltid med 6000 kr självrisk för vagnskador och inga andra tillbehörsförsäkringar).

Men man borde ju shoppa runt, men… när jag använder de andra stora försäkringsbolagens webbsidor så får jag totala fantasisummor på alla bilar jag äger och även alla andra bilar jag testat.

Några exempel (hel, halv om <3 år, 6000-6500 kr självrisk för vagnskada, inga hyrbilar osv. - jag är främst ute efter en “jag gled ner i diket och förlorade hela bilens värde”-försäkring):

  • Halvförsäkring Polestar 3 Dual Motor 2024: LF 580 kr/mån, Folksam 1465 kr/mån
  • Helförsäkring Toyota bz4x AWD 2022: LF 867 kr/mån, IF 1694 kr/mån, Folksam 1435 kr/mån
  • Helförsäkring, Lexus LS 500h 2018 AWD 360 hästar: LF 1900 kr/mån, IF 4500 kr/mån, Folksam 3100 kr/mån

Har även tidigare gjort lite jämförelser med bmw i4, lexus rz, div. sportbilar osv. med ungefär samma resultat. Har tidigare kontaktat folksam och IF för offert för tre olika bilar och ibland har offerten jag fått t.om. varit värre än vad den varit på hemsidan.

Jag är bor i villa, i lugnt område i södra stockholm (har nog aldrig varit en bilbrand där jag bor…), närmare 40 än 30 års ålder (det är väl de enda parametrarna de använder annat än bilen i sig? Har inte prövotid på körkort eller liknande).

Har alla Stockholmare i villa bilen försäkrad LF eller så är de grundlurade, eller vad är grejen? Bilarna ovan (undantaget bmw i4, kanske?) är ju inte direkt sådana som köps och körs sönder av 20-åringar som fått första lönen liksom…

Jag är iofs. guldkund på LF, men det är ju bara några procents rabatt (gäller de andra bolagen också).

Håller med, nästan alltid haft LF på mina bilar.

1 gillning

Vad är “några procent”?

Jag brukar köra på bilmärkenas egen försäkring. Men när jag köpte min nuvarande ID4 GTX då visade det sig även för mig att LF var billigare än övriga, ca 300kr/månad har jag för mig. Jag har ganska likvärdiga förutsättningar som TS i övrigt, så LF verkar bra.

Alltid haft LF på mina bilar, varit lägst när jag har jämfört efter bilköp.
Och nu jobbar jag ju på LF så jag är helnöjd :smiley:

1 gillning

Har LF även samlingsbonus för bil, villa, olycksförsäkring m.m.?

LF även här. Försäkringar har blivit snordyrt sedan jag flyttade från Uppsala till Stockholm men LF har böst pris för mig, är guldkund. 420kr ist för märkesförsäkring 560kr på nya bilen :slight_smile:

2 gillningar

Mitt :heart: jobbade på LF över 40år så vi har försäkringar och bank (med personalrabatt) hos LF förutom mopeder och motorcyklarna där är Svedea oslagbara speciellt om man har ett flertal

Jag vet verkligen inte mycket om bilförsäkringar, men erbjuder följande anekdot:

För ett par år sedan övertog jag formellt ägandeskapet av min 95-åriga mammas Megane från 2003 (hon hade då inte kört på närmare tio år, men ägde fortfarande bilen). Hennes årspremie för halvförsäkring hos Folksam låg på 4 600 kr före rabatter.

Bilen blev min och jag ringde Folksam för att höra vad jag kunde få för premie för fortsatt halvförsäkring. Svaret blev 1 800 kr/år.

Höll på att ramla av stolen. Hur var detta möjligt? Jo, skillnaden beror på att ni bor på olika ställen, förklarade kundsupporten.

Det övergår mitt förstånd hur boende i ett kedjehus med egen bilplats under tak i en välmående förort till Göteborg kan anses medföra så mycket högre risk, jämfört med mig, som bor i lägenhet i centrala stan med bilen i P-hus.

Men min slutsats är ändå att försäkringstagarens adress har enorm betydelse för premien. Samt att det inte nödvändigtvis går att begripa hur bolagen bedömer risk och att den säkert kan variera mellan bolagen. Goda skäl att shoppa runt, med andra ord.

Vet inte om det är olika rabatter för respektive länsbolag men jag som tillhör Bergslagen får som Guldkund 20% rabatt på alla mina försäkringar.

Såg att LF också har samlingsförsäkring, det ni kallar guld då antar jag?!
Jag har liksom aldrig brytt mig då jag tycker jag har ganska bra rabatter på min nuvarande hem, bil och olycksfallsförsäkring. Sistnämnda ärvde jag väldigt bra pris på från mitt jobb och på den vägen är det, men får kanske se över försäkringarna och kolla upp LF nästa gång jag flyttar :slight_smile:

LF bra vid skadehantering dessutom , som jag upplevt det . Väl så viktigt som låg premie . Märkes försäkring på Cupra dock , då det gavs 50 % rabatt på självrisken på VSG . Det har jag haft nytta av några gånger .

Det är väl bara Lf, Swebank och Nordea som är banker med försäkring på bilar?
Jag undrar vad “några procent” är hos Lf som guldkund för dig?
Jag har hört väldigt olika procent hos vänner och kollegor som är guldkunder hos Lf.

Har också Lf då de hade bra pris.
Elmotorn på min bil fick dock ett kraftigt ljud och verkstaden sa det var lager i elmotorn och hela motorn behövde bytas. Men det går på försäkring säger verkstaden.
LF tyckte annorlunda. Lager i motorn som ej är utbytbart enligt märkesverkstaden och inte heller säljs som reservdel var enligt LF en slitagedel och skulle inte ersättas.
Gissningsvis är detta det vanligaste felet man kan få på en elmotor och det täcks alltså inte av LF. Kan vara värt att tänka på vid val av försäkring.

Hur många mil hade bilen gått?
Renault Zoe?

Ja LF har en grej att priset sjunker när bilen gått så långt att maskinskadan inte gäller längre.

I deras system har du maskinskada men priset är rabatterat motsvarade den merkostnaden.

Det är skillnaden mot t.ex Folksam där man betalar för en försäkring som inte gäller.

Om det var till mig så har jag fortfarande maskinskadeförsäkring då bilen har gått 10 000 mil och är 8 år och de kör 10 år eller 15 000 mil.
Värsta är ju att man ser i Facebookgruppen för de som fått samma fel de har blivit ersatta för felet.

Nu överklagade jag och fick tillslut rätt men då hävdade de att pga att motorn lät så mkt så var det en trafikfara. Kändes som att de drog till med något för att inte behöva ersätta andra med liknande fel.

Nja, LF, Swedbank och Icabanken har egna försäkringar.

Nordea, SEB och Danske Bank har samarbete/erbjudande via trygghansa (dvs. inte riktigt samma grej).

“Guldkund

Din nuvarande bonusnivå är 15 %
Rabatten dras från hushållets: sakförsäkringar”

Det är på LF Stockholm.

Det är ju rätt mycket ändå, men ändå, oklart att de andra bolagen alltid är så sjukt mycket dyrare.

Anledningen till att du har olika procent är nog baserat på vilket länsbolag de tillhör. Länsförsäkringar är egentligen inte ett bolag, utan ett tjugotal olika bolag (länsbolag) som har (mestadel) gemensam IT/branding (…jobbade som it-konsult på LF ett tag). Olika bolag har olika villkor.

Claude Opus 4.6 sa:

Nej, det skiljer sig mellan länsbolagen. Eftersom varje länsförsäkringsbolag är självständigt sätter de sina egna rabattnivåer. Flera bolag, som Uppsala Länsförsäkringar, Göteborg och Bohuslän Länsförsäkringar och Blekinge Länsförsäkringar, ger 20% rabatt som guldkund. Länsförsäkringar Skåne uppges ge 25% rabatt, medan Stockholm ligger på 15%. RikaTillsammans

1 gillning

Sedan är man ju delägare i LF också och har möjlighet att få återbäring eller att de ger pengar till lokala föreningar osv. På min ort där jag bor har de tex satsat på barnens fortbollsplan med konstgräs osv (LF arena). Så det är ju inte 100% pris, även om LF oftast har väldigt bra pris också!

Jag kör med Bilförsäkring - Jämför, se priser och teckna direkt | Compricer och låter bolagen kriga om mina försäkringar. Kan skilja mycket, men se upp för olika villkor.
På Volvo/Polestar kan jag rekommendera Volvia då de erbjuder längre batterigaranti och är klart konkurrenskraftiga. Överlag är det ofta fördelaktigt att ha tillverkarens försäkring under garantitiden. Jag gör alltid så! Hustruns C40 4WD fick vi en otroligt bra pris på tex!