Första besiktningen på elbilen…

Var på Carspect i torsdag och besikta min Tesla LR 2021. Måste fråga ang. varför testas inte bromsarna och varför testar dom inte att sätta dit dragkroken?

( Bromtest-har det med awd å göra ?)
( löstagbara krokar kan just fastna om man inte underhåller dom)

Vet du säkert att de inte testat bromsarna? Det står på besiktningsprotokollet, värden för alla fyra hjulens bromsvärden. När jag besiktigar mina elbilar (varav en Tesla) så testar de bromsarna. Ang. dragkrok så är det inte trafikfarligt som jag förstår det om den skulle kärva i “monterat” läge. Det som de brukar kolla är att den låser som den ska.

Det som stod på protokollet var detta :
Retardation
9.0 m/s2(5.8 m/s2 ) som kan ha med bromsning att göra.

Fordonet har följande fel: (Totalt antal fel: 1) Bedömning
1 HAL VLJUS (4.1), VÄNSTER, INSTÄLLNING FÖR LÅG 2X
(2)
(5)
(2)
(1)
(3) (10)
(3)
(8)
(10)
(4)
(6, 10)

Retardation
9.0 m/s2(5.8 m/s2 )

Vid kontrollbesiktningen konstaterades endast enkla brister som inte föranleder någon efterkontroll. Fordonsägaren är
ansvarig för att bristerna snarast repareras.
Fordonet har besiktigats av: PRAMAUV
Carspect AB Tack för att du valde att besiktiga hos Carspect!
Besiktigat enligt direktiv 2014/45/EU
2 2
(7)
(8)
(9)
CARSPECT AB Org.nr . 556774-1110 Kundtjänst: Företags säte: Stockholm
Ulvsundavägen 106 C, 16867 Bromma www.carspect.se mail: info@carspect.se Företaget innehar F-skattebevis

Har hitta detta på nätet:

Kan man köra fyrhjulsdrivna bilar i bromsprovare?

Bromskontroll utförs i rullbromsprovare på alla fordon där det är möjligt med hänsyn till fordonets konstruktion.

För fordon som har drivning på mer än en axel, utförs bromsprov i rullbromsprovare endast på fordon där tillverkare eller generalagent bekräftat att och hur kontrollen kan utföras. Fordon som inte kan/får köras i rullbromsprovare utförs bromskontrollen på fastställd sträcka eller med en så kalla retardationsmätare.

Intressant! Förmodligen så hade Carspect där du var inte en bromsprovare där alla fyra hjulen står på rullhjul vilket annars kan förstöra drivlinan i bilen. Eller så kanske ingen M3 med fyrhjulsdrift kan/får bromstestas i bromsprovare?

Din bil har testats med en retardationsmätare, dragkroken ska kontrolleras så att den är monterbar.