Jag pendlar 16 mil till jobbet varje dag och jag har väl (äntligen) kommit till insikt att det börjar bli dags för elbil istället för dieselbil. Målet är väl att köpa en framåt hösten då jag ska betala av det sista jag har på lånet på nuvarande bilen innan jag ska byta.
Jag kommer ju vara ute efter en begagnad bil och taket blir nog 300.000kr, men jag skulle nog kunna gå upp lite till om rätt bil skulle dyka upp. Jag åker ju ungefär 3000 mil/år så tanken är väl köpa en som inte gått allt för långt. Och runt årsmodell 22-23.
Jag kommer ladda hemma och gör kanske en eller två längre resor per år, så dom gångerna jag behöver snabbladda så kan jag vänta om det tar lite längre tid. Så batteriförvärmning är inte ett måste. I annat fall har vi sambons bil att åka med.
Frågan är väl den ifall jag stirrar mig blind på batterigarantin upp till 16.000 mil? I så fall bör jag ju inte köpa en som gått längre än 10.000 mil och sen amortera kraftigt och byta upp mig när det börjar närma sig garantigränsen. Jag vill ju gärna ha lite värde kvar i bilen när jag ska byta. Eller skulle ni lika gärna köpa en som gått kanske 13-14.000 mil eller mer och köra några år ändå. Jag är lite nyfiken på hur ni skulle tänka i min situation.
Om jag körde så mycket , och skulle vilja byta bil innan batterigarantin går ut . Så skulle jag leta efter en Toyota BZ4X med 10 år och 100000 mil batteri garanti . Tryggt och bra - Toyota . Då kanske man vågar köpa en med lite mer mil fast hyfsat ny till ett förhoppningsvis lägre pris ? .
1 gillning
Instämmer här. Om batterigarantin är största frågetecknet är detta en bra väg att gå tror jag för att få en större känsla av trygghet, vilket alltid är skönt att ha i en bil. Hade en hybrid vars batteri kraschade 1000 mil innan garantin gick ut så jag förstår känslorna inblandade här 
1 gillning
Om du kör 3000 mil/år låter det ju dumt att köpa en som redan gått relativt långt under de första tre-fyra åren. Inom din budget ryms flertalet av de mest vanliga elbilarna, vilken som passar dig bäst beror lite på behov och egna preferenser.
Personligen skulle jag kolla på en C/XC40 som är mycket kompetent med få nackdelar. Tecknar du Volvias bilförsäkring får du även batteriförsäkring i 25000 mil, den täcker plötsliga händelser på batteriet men ej onormalt hög degradering. Hög degradering verkar dock inte vara något större problem i praktiken.
Ett annat alternativ är MEB-plattformen med ID4/Enyaq som är lite rymligare men har avsevärt sämre infotainment från dessa årsmodeller.
1 gillning
Ja ett starkt skäl att köpa en sådan till hustrun som pendlar 6000mil/år.
Billig försäkring med, ja relativt alltså!
EQS som jag köpte i april, har 25k mil och hela 10år, samma som Volvon.