Första gången med räckviddsångest

Kom fram till CircleK-laddare i Gävle-bro med detta kvar i batteriet… Hade först siktet inställt på IONITY vid en annan station, men pallade inte stå i kö. Så jag chansade och vände tillbaka. Lite väl risky, men jag kände att jag levde.

Precis när jag stannade bilen fick jag ett varningsmeddelande om att ladda nu, annars kan batteriet ta skada.

7 gillningar

Ändå frisk vågat! Hur lång var kön förresten? :slight_smile:

1 gillning

En gång på 4 år har jag haft räckviddsångest. Jag kom in till OKQ8 Sillekrog med typ 4%, de hade ju någon batterilösning där pga effektbrist. Hur som helst fick jag inte igång laddaren och efter flera samtal med supporten så konstaterade dom “your on your own”. Det blev krypköra till Södertälje och var lite svettigt först men insåg ganska snabbt att jag skulle klara det.

Dom stängde ju av de laddarna sen men sist jag var i Sillekrog så höll de på att dra om matningen från de nedlagda Tesla SuC till sina egna.

1 gillning

Bestämde mig i Norrköping, det ska gå!

Det verkar spännande ? . En gång i tiden för länge sedan , liftade jag ofta till mina vänners förskräckelse. Ibland hängde dom på . Kul och spännande tyckte jag då , det skulle jag inte tycka idag . Men visst hem kom jag varje gång till slut . Jag skulle få se upp för stekpannan, om det skulle bli batteri torsk eller soppa torsk nu för tiden .

Gott om marginal, 3% är ca 12 km. Kvarstående räckvidd stämmer väldigt bra på denna bilen, hade 340 km när jag startade i Gnesta och efter 323 km hade jag 12 km kvar, sen går den en bit efter 0 med, fråga hur jag vet :sweat_smile:

Jag var enda bilen i ”kön” faktiskt, men jag såg i ChargeFinder att de fyra bilarna ganska nyligen hade börjat ladda. Sen var 2 stolpar ur drift.

Det fanns en Mer-laddare där, så om jag inte hade kommit fram till den andra laddaren hade man ju grämt sig att man inte använde den.

Dock slutade kvällen dåligt ändå. Körde på en väg där det var enormt halt, så jag körde väldigt försiktigt. Men det hjälpte föga och jag landade i diket för första gången i mitt liv.

Ringde efter bärgare 00:51 och han dök upp klockan 04:20 typ. Var inte helt roligt att sitta i bilen och vänta eftersom man satt så snett.

Tror det var 6 bilar som körde förbi mig, och bara 3 som stannade och kollade hur det var med mig. Jäkligt uselt att man inte bemödar sig att stanna…

Aj då , det var tråkigt , hoppas det gick bra med bilen . Tur att du nyss laddat då , så du hade värme i bilen i alla fall :+1:.

1 gillning

Hade faktiskt hunnit ladda även i Hudiksvall och Sundsvall efter min spännande session i Gävle. :grin:

Men jag satt där i diket med 43% batteri, så jag hade det varmt och gott.

Slutsats: när man kör på småvägar i Norrland är det bra att inte ha 0%.

1 gillning

Noterade du hur många procent batterikapaciteten minskade med under dom fyra timmarna ? . Läst någon siffra på 3kwt per timma , men vet inte om det stämmer ? .

Jag kikade faktiskt aldrig på det, men jag tyckte inte det kändes som ett dramatiskt fall i räckvidd i alla fall. Nu hade jag ju också bara +1 grad i yttertemp, och både jag och hundarna genererade nog en del värme i kupén. Blev stundtals lite varmt faktiskt, så jag sänkte klimatanläggningen till 18 grader. :grin:

Men jag tror nog att det är 2+ kWh som det rör sig om, har för mig att @Esse hade någon video om det tidigare?

Verkar ha klarat sig väldigt bra, men jag tänker lämna in den för en koll när jag är tillbaka i Malmö igen. Är ju en hel del kraft som framhjulen lär ha utsatts för när de plogade snön…

Stämmer runt 2 kWh men kan nog både vara 1 och 3.

Stänger man av AC drar en betydligt mindre.

Råkade ut för snigelfart en gång, 7 km/h.
Kommer inte ihåg hur mycket laddning som var kvar.

Låter som en MEB bil. :face_with_peeking_eye:

Körde hela sista biten upp från Sälen byn till Sälen fjället i 15-20km/h med en snygg sköldpadda på displayen.

Kom fram med 2% så hur lugnt som helst egentligen. :man_shrugging: