Förvärmning och kylning av batteriet

Så här på 5:e året som elbilsägare börjar jag sent inse vad som är viktigt för mig och säkert många andra vid elbilsköp. Dottern lånade vår Kia Soul och drog till fjällen! Nu får jag desperata SMS som säger att bilen laddar bara 25 kW fastän vi kört i 1,5 timmar, dvs batteriet borde jobbat sig varmt, men det är -15 ute så det är inte fallet. Bilen saknar förvärmning av batteriet men har ett vinterläge (oklart vad det gör). Bilen laddar maximalt 75 kW så det är väl inte så dåligt men en kväll när de kompletteringsladdade fick de 12 kW som sedan ökade till 17! Om jag vetat detta tidigare hade jag kanske valt en annan bil (budgetrestriktionen gäller dock fortfarande). Det är mycket att tänka på som elbilsägare och det här kommer att göra det svårare för vissa att gå över till elbil. En manuell förvärmning hade jag föredragit som inte alltid vet/planerar när och var jag ska ladda. Jag är dock jättestolt att dottern på 20 vårar vågade låna bilen och dra till fjällen, kanske den yngre generationen har lättare att anpassa sig?

Den yngre generationen med alla dess brister har en tendens att faktiskt bry sig mindre och gilla läget och bara acceptera att det är så det är.

Fördelen när det gäller bilar är att dom är vana vid att använda appar som inte fungerar och har noll logik, försprång där :joy:

MG har manuell förvärmning f.ö. dom kanske är ensamma i budgetsegmentet.

1 gillning

Ja MG4 är en attraktiv bil men lite dyr, och dyrare blir det väl nu med strafftullar. Sedan får man ju ta att vänner inte gillar Kinas världsdominans. Har du en standard eller extended range?

Jag har en ZS luxury, MG4 fanns inte när jag köpte.

Men dom är dyra nu när kampanjen är över så vet inte vad som mer finns, särskilt inte om man bryr sig om vart bilen kommer ifrån.

Många elbilar på den svenska marknaden har inte möjlighet att ladda DC på vintern med utlovad hastighet där kunden blir helt tagen på sängen den gången man behöver ladda DC. Här är ju nånstans också AC-laddningen en täckmantel som alltid fungerar som utlovat och kunden omedelbart tror att det är fel på laddinfran. Byter uttag, drar paralleller till andra DC-laddare där man fick högre hastighet utan att förstå att då var det högre temperatur i omgivningen som hjälpte till. Detta är i särklass det vanligaste varför kunder ringer supporten på vintern. Även om vi tjatar inom communityn så går det inte fram till breda massan. Just Kia E-Soul och E-Niro är under all kritik på vintern. Vinter-Modes funktion är att hålla en tröskelnivå på temp i på batteriet för att uteffekt till motorn skall vara inom specifikation vid kall väderlek.

3 gillningar

Ja, jo nog visste jag om det men laddar själv sällan publikt på vintern och under sportlovet har det oftast varit töväder större delen av vägsträckan. Sedan laddar man i skidbacken med AC och då är det liksom skit samma. Tror inte dottern med kompis som är van med Tesla insåg/uppskattade finessen med sloooow charging (jmf slow food😄).

Förresten innebär detta att man ska undvika LFP-batterier om man bor norr om Dalälven? Lyssnar även på ”Bilar med sladd” (förlåt otroheten) och där bygger man en A-traktor med LFP och de ska/kan inte laddas under 0 C?! Alltså batteriförvärmning ett måste! LFP sägs ju vara ett sätt att få ned priserna på elbilar!