Hur fungerar det när bilen mäter förbrukningen i förhållande till vad jag stoppar i genom sladden?
Tänker att bilen rapporterar tex 16 Kwh/100 km. Vad ingår i den siffran? Stolsvärme och lampor eller bara det som elmotorn faktiskt drar?
När jag läser av att laddaren har flyttat 10Kwh genom sladden, hur mycket kan jag då dra ur batteriet?
Jag förstår att detta förstås är olika både på olika bilar och olika väder etc. Men finns det någon standard för hur detta skall mätas eller är det upp till varje tillverkare?
Generellt skulle jag säga att det är ungefär så här:
Urladdning: All effekt som går ut från batteriet mäts och rapporteras även den strömmen som omvandlas till 12V-systemet. Det som bilen inte vet är värmeförluster internt i batteriet, detta ökar kraftigt vid häftiga uttag. Men om du ligger på landsväg och glider på farthållaren i 90km/h så kanske urladdningen är 0,2C då är värmeförlusten väldigt liten, nästintill försumbar. Det är därför vi behöver förvärmning av batteriet vintertid, förvärmningen som genereras av bilens system rapporteras dock i förbrukningen på färddatorn.
Laddning:
Vid AC-laddning försvinner lite i värme på OBC-enhet som ofta är vätskekyld, kan var så att 12V systemet då även laddas samtidigt också.
Så tex om ditt batteri är 50kWh netto och du laddar AC från 0-100% så kan laddaren rapportera 54kWh levererad energi men batteriet har mottagit 49-50kWh av dessa resterande har gått till att driva diverse komponenter som behöver vara aktiva när du laddar samt värme av dessa. Därför blir AC-laddning med låg effekt på 2kW procentuellt ineffektiv då stor del av inkommande effekt används av komponenter som behöver vara aktiva.