Frågor kring Hyundai Kona 39,2 kWh

Är det här en bra bil? Räckvidden är ju sådär men jag är helt novis på området och undrar lite över om det är en OK räckvidd. Vet någon hur lång tid det tar att ladda upp batteriet till ca 70% och hur fungerar räckvidden på vintern. Jag bor i södra Sverige så vi har inga supervintrar. Jag kör mest i stan eller i närområdet men ibland blir det en tur på ca 35 - 40 mil. Åker till barnbarn ibland och dit har vi ca 16 mil enkel resa. På sommaren blir det ju lite tätare turer med längre körsträckor men vad jag förstår kommer man ju iaf ca 30 mil. Jag kör ganska lugnt och försiktigt och inte så mycket på motorväg. Vi är 2 personer och 2 hundar så bilen är en aning för stor men jag hittar dåligt med alternativ så är det några tips kring vad man ska titta på så mottages de tacksamt. Pris på bil max 250 000 … Tack på förhand för tips!

MG ZS är bra kärror. Trista men stabila och hållbara.

Tråkigt svar på din fråga:

Ja dom är helt OK. Huruvida räckvidden är tillräcklig kan bara du avgöra men konan anses ju ha ganska bra räckvidd per krona.

Grundbilen är ju samma som Kia eNiro (och soul?) som är dyrare och också har gott rykte och är än lite större inne i.

Tror den är kanon som första elbil och i en annan podd (Laddstationen) pratar en norsk journalist om elbilsägarsteg. Ett intressant och ganska träffande resonemang.

Hur mycket räckvidd tror du de tappar på vintern nere i södra Sverige?

Vad har dom från början?

Men en bra tumregel är ca batteristorleken delar med två, vintertid minus nån mil till. Räknar man så blir man onregel inte besviken infalla fall.

de har 39,2 kWh och wltp 305 km så man kan räkna med 15 mil ca då och minska ner 3 till då blir det 12 mil då får man tanka el en gång på väg ner till barnbarnen dit det är ca 16 mil och då är ju frågan hur lång tid det tar att ladda… årsmodell ca 2022 så då borde väl laddtiderna vara hyfsade eller hur ska man tänka?

ev database tycker jag har rimliga bedömningar av räckvidden, med undantag för om man bor i norra Sverige. Så en 20 mil vid kall väderlek.

Tycker du skall räkna 14-16mil vintertid. Om du behöver snabbladda mer än 1gång per månad så välj en annan bil, det tar 1h att snabbladda den vintertid. Lycka till.

En bil med 40 KWT batteri skulle jag aldrig köra längre ner än till 20 % vid kall vinter . Då har du konstant 8 KWT till värme och förflyttning som buffert om det blir stopp i trafiken . Jag skulle hellre ladda lite oftare och oroa sig . Men för 250000 kr kan du nog hitta en Kona med större batteri annars om du ogillar tanken på ladd stopp.

Kolla på ID.4, de har ca wltp 50mil. Är rädd du kommer ångra kort räckvidd.
De är prisvärda.

Rekommenderar i sådana fall en ID 4 som har mjukvaruversion 3.2 som lägst.

Fast löser man en ID4 för 250k?

Tror däremot man löser en ZS facelift (62kWh) för de pengarna, inte lika bra kanske men bra pang för pengarna.

Vilka ÅM har det?
Din kommentar indikerar att alla ÅM inte får mjukvarauppdateringar. Dumt

Ja kolla blocket. Rejäla bilar

Min go to för beggad EV är en ID.3 jag hade en i 3år och laddade hemma alltid till 100% jag bor på Österlen som också har milda vintrar och för det mesta vintertid fick jag runt 20mil 18" hjul med premium odubbade vinterdäck gjorde ingen märkbar skillnad mot 19" sommardäck från Good Year så det blev ingen större skillnad vintertid mot sommartid Den enda gången den drog märkbart mer var vinter med vinterdäcken på motorväg till Italien då blev den törstig

En ID.3 som varit privatleasad kommer ofta med vinterhjul och runt 5000mil på mätaren den får man lätt för under dina 250000
ALLA ID.3 borde ha uppdaterad mjukvara lätt att kolla om den inte är det få det gjort innan du tar leverans av bilden då det som oftast tar en dag eller två på verkstaden

En annan som man kan hitta för 250000 är en BMW i3 en otroligt trevlig liten bil med ordentligt innerutrymme jag har ingen erfarenhet av räckvidd vinter/sommar men jag gillar verkligen hur den uppför sig på vägen det är svårt att hitta något som ger mer smiles per miles

Finns säkert fler under 250K MG Peugeot KIA Hyundai mfl sök på Blocket EV max 250K så får du upp hundratals Köp helst hos märkes ÅF kanske någon tusenlapp dyrare men dom sämre mer slitna bilarna skickar dom på export eller till mindre nogaräknade handlare

Lycka till

1 gillning

Jag har hört övervägande positiva omdömen från ägare av Kona med det större batteriet på 64 kWh. Mycket bra räckvidd tydligen (ganska nära WLTP om man kör lugnt). De negativa omdömena har gällt lastutrymmet som ju är ganska litet om man inte fäller ned baksätet samt mycket låg tillåten dragvikt (300 kg).

Jag skulle tycka att det vore onödigt riskabelt att satsa på det mindre batteriet om man är det minsta oroad över räckvidden med tanke på att det går att få en med 64 kWh för under 250’ (fast med fler mil på mätaren jämfört med motsvarande årsmodell med det lilla batteriet förstås).

2 gillningar

Kan hålla med, priserna på den 64kWh Kia Soul jag kör (likadant batteri och motor men mer funky design) har fallit ca 100 000 sedan jag köpte min 2023, det är för 250 tkr mycket bil för pengarna. Funderade själv på den med 39 kWh batteri men det var lättare att hitta en schysst med det stora batteriet, större urval helt enkelt med färg och utrustningsalternativ, skulle tro det är samma för Kona.

Tack alla för era tankar och tips… Imorgon bär det av att titta på en E-niro advance plus 2020 med strax över 7000 mil på mätaren. Sen får vi se, det blir lite provkörning mm. sen ska vi komma överens om pris också just nu ligger den på 249 000 men vill komma ner en bit till eller förmånlig ränta på lånet. Det är mycket som ska stämma när man köper bil.