Framhjulsdrift eller bakhjulsdrift på Elbil

Två år med bakhjulsdriven elbil nu . Men jag hade gärna sett att den var framhjulsdriven istället . Obehagligt vid både gas och regenerering när det släpper i bakändan , även om antisladd system förhindrar olycka . Den gamla sanningen att framhjulsdrift är tryggare på vintern , tycker jag nog gäller fortfarande . Eller överväger fördelar ? . För det finns ju också naturligtvis . Har ni redan diskuterat detta så ber jag om ursäkt.

1 gillning

Mina personliga preferenser har alltid varit tyngre/större bil bakhjulsdrivet lättare/mindre bil framhjulsdrivet fyrhjulsdrift har jag alltid tyckt lägger vikt på fel ställen om det inte är en bil som ska dra tunga hästtrailers eller släp

När det kommer till elbilar är det så mycket annat som väger in i ekvationen ta tex Polestar 2 rätt trist att köra som framhjulsdriven efter facelift och bakhjulsdrift blev den en helt annan bil med massor av körglädje Dom flesta elbilar har varit bakhjuls eller fyrhjulsdrivna dom har också varit riktiga klumpar på en bit över 2 ton men nu kommer det ju fler och fler mindre i 1500-1700kilos klassen som är framhjulsdrivet som VAG småbilarna Peugeot e308 GTI JCW Cooper-e Fiat 500 600 och Grande Panda Renault 5 och 4 och några till som kan vara perfekta i vardagen och riktigt roliga på vägen

Många bilar som ID.4 ID.7 BMW i4 och i5 blir i mitt tycke sämre som fyrhjulsdrivna dom får för mycket vikt över framhjulen och tappar mycket av körglädjen men allt det är ju väldigt personligt tycke och smak och hur man använder sin bil i vardagen

Nu ska jag helt motsäga mig själv den absolut bästa bilen jag ägt dom senaste 15 åren var en VW Phaeton W12 4motion en 2.5 tons bjässe men vilken bil Peak Ferdinand Piëch

Min personliga preferens är bakhjulsdrift, särskilt i kombination lite högre effekt.

Däremot är framhjulsdrift och ”lite lagom” effekt fortfarande att föredra rent körmässigt,

Det går liksom inte diskutera att en framhjulsdriven bil är både snällare och stabilare när det är halt, den har det liksom inbyggt.

Fyrhjulsdrift är för pickuper och offroadleksaker, det är väldigt få som behöver det egentligen. Det är skitkul att köra men säkerhetsmässigt sådär anser jag, det känns inte att väglaget är dåligt på samma sätt och då är det lätt att det går lite för fort.

1 gillning

Håller väl med er båda . Men jag tycker nog att en del tillverkare tar lite genvägar , och förlitar sig på antisladdsystem på bilar med otillräckliga vägegenskaper i grunden . Framförallt på mindre bilar utrustade med alldeles för breda däck , som får svårt att ta sig igenom snömodden . En Saab som är trygg i grunden med antisladdsystem som räddar vid extrem halka , men som går fint att köra med på vintern även när systemen ligger nere . Trasiga givare mm kan ju hända , och att då kunna köra vidare utan större risk , fram till reparation är ju en stor fördel . Hyrbils Cupran skulle jag inte våga köra i halka utan fungerande system.

Medhåll. 4wd är dock kanon men bara om det är gjort av en kompetent biltillverkare som inte slarvat

Eftersom vi har en Cupra Born och en Kia EV3 i familjen känns den här frågan ”right down my alley”…….

De bilarna har dessutom samma motoreffekt men ändå väldigt olika körkänsla, vilket visserligen kan bero på andra faktorer än drivande hjul. Cupran känns rappare och livligare men i halka hopplöst strypt av antisladd, att komma iväg från rödljus om det är isigt kan vara en utmaning även om det inte är motlut men det tror jag hade kunnat lösas med ett annorlunda kalibrerat antisladd. Då hade man också sluppit de små ryck som uppstår när det är fläckvis halt, här ska jag ändå poängtera att körningen känns säker och att det är komforten som påverkas.

Kian lider av torque-steer när man trycker på, det var ett av de första intrycken jag fick vid provkörning. Men å andra sidan är hela bilen kalibrerad så att man inte trycker på speciellt mycket och ofta så det blir sällan speciellt störande. Det finns dem som bestämt hävdar att torque-steer följer med per automatik när framhjulsdrift kombineras med motoreffekt över X hk men andra biltillverkare har ju bevisat att den siffran kan flyttas ganska långt norr om 204 så i Kias fall är egenskapen helt enkelt inte högre prioriterad.

Så summa summarum kommer mitt nästa bilbyte styras av vilka hjul som driver men jag kommer försöka få möjlighet att provköra när det är halt för att se vilken jag trivs bäst med.

Jag har för mig att Cupran precis som ID.3 GTX har ett ESC Sport läge som släpper loss antisladd och antispinn som ger bilen lite mera liv i bakvagnen Första gången jag körde ID.3 GTX visste jag inte detta och tyckte att den känndes “feg” när man pressade på men när jag blev visad ESC Sportläget hej och hå vad den blev mycket bättre på vägen och 360 hästar ville verkligen vifta på bakvagnen även på torr asfalt Man måste gå in och ändra varje gång man vill använda ESC Sport för den återställer när man stänger av bilen

Gå in på menyn Exteriör Välj underkategorin Bromsar Där har du inställningen för ESC där borde det finns ESC Activated och ESC Sport jag tror att man kan skapa en genväg direkt till ESC Sport

Kan vara värt att kolla höjer körglädjen 300%

1 gillning

Det finns ju några elbilar som gått över från framhjulsdrift till bakhjulsdrift.

Volvo EX40 och EX90 till exempel.

Blev det någon skillnad körmässigt i dessa?

Polestar 2 är ett lysande exempel på hur en bil går från inte speciellt lyckad framhjulsdriven det kändes mest som en inte helt genomtänkt lösning efter facelift och bakhjulsdrift blev den en riktig sportsedan hur trevlig som helst

@j.erasmie gillar nog denna :sweat_smile:

John DeLorean sa alltid att hjulen på en bil bara kan göra en sak - antingen styra eller bromsa - aldrig båda.

Han ville därför varken ha fram eller fyrhjulsdrift på sin bil.

Men vad som duger på en bruksbil men framhjulsdrivet brukar med få undantag vara tryggare och stabilare i dåligt väglag.

Han var en riktigt visionär (Pontiac GTO say no more) hans fru Cristina Ferrare var arbetskamrat med min ex-fru på KABC-TV Los Angeles har träffat honom

Mitt livs största misstag var att jag inte köpte en DeLorean när konkurslagret av bilar såldes ut av Mazda Santa Monica för $9.999 styck

En bil legend som gillade framhjulsdrift var Carroll Shelby has absoluta favoritbil i garaget var en Mk1 Rabbit (Golf för oss) diesel som Gale Banks hade monterat Turbo på och en extra dieseltank i reservhjulsbaljan “God damn It uses so little fuel I fill it up twice a year”

Jag är kanske en övermogen gammal gubbe , så sladda är jag noll intresserad av nu för tiden . Trygga egenskaper föredrar jag , men en bakhjulsdriven större bil kan ju ha trygga vägegenskaper den också om den är bra konstruerad. En fördel med bakhjulsdrift kan ju vara kort vändradie , som kan vara trevligt när det är trångt .

Ja det brukar vara så men det beror mer på hur bilen är konstruerad än på vart drivningen sitter men generellt så är det så, undantaget jänkebilar (inkl. Tesla) och BMW :sweat_smile:

Jag hade fått för mig det också men det gäller inte 58-versionen, skulle tro att det är förbehållet ID.3 GTX och Born VZ.

Jag har en bakhjulsdriven Ioniq 5 och det är få gånger som jag upplevt det som något obehagligt. Vid något enstaka tillfälle vid riktigt dåligt väglag har det upplevts lite obehagligt att kraften kommer och “trycker på” i snömodden. Ett uppebarare problem är att komma iväg i “polerade” korsningar när man har friktionsdäck, men anser att det är ett begränsat problem för egen del. Lite mer vikt över bakaxeln på vintern kanske inte hade varit fel..? :grin: