Framtiden för 800V

Jag kör en Kia EV6 nu och är mycket nöjd med snabbladdningen, eller ja laddningen överlag funkar bra, men just att få över 200kW är ju trevligt :slight_smile:

Men varför är det så få bilar med 800V egentligen?
Det kommer inte så många nya vad jag kan se…
Hur ser 2024 ut vad gäller detta? Är det en flopp trots allt?

Det finns fördelar med 800V då strömstyrkan är lägre och därmed mindre värmeutveckling/förluster. På tunga fordon med stora batterier över 200kWh kommer 800V mer till sin rätt. På personbilar idag med batterier under 100kWh fungerar 400V systemet utmärkt och är billigare att producera. En Kia EV6 hade kunnat ladda på 18min 10-80% även på 450V, peak hade då varit 225kW istället för 233kW, tiden till 80% densamma, men det hade stressat kablage på laddaren betydligt mer.

1 gillning

Spännande frågeställning!

800 volt är ju ingen naturkraft och inte heller ett krav på att ladda över 200 kW – Tesla klarar tex 250 men då i princip bara på Tesla-laddare då övriga inte erbjuder tillräcklig hög strömstyrka. Samma med Volvo EX 90.

Komponenterna är för närvarande dyrare men det är ju så med ny teknik och allteftersom det blir mer och mer som går över så kommer det bli mer kostnadseffektivt. SEA-plattformen som exempelvis Polestar 4, 5 & 6 baseras på samt EX30 stödjer både och där Polestar-bilarna kör med 800 volt och EX30 400 volt.

Audi och Porsche PPE-plattform är 800 volt, samtidigt kommer Audi lansera fler bilar på MEB-plattformen i framtiden.

3 gillningar

Kom vi till någon sorts konklusion här? Även jag är intresserad av att förstå om 800 volts platform på ens nästa bil är ett måste (om man tänker äga bilen i säg 5-10 år). Nu kan givetvis ingen se in i framtiden men utifrån svaren så tolkar jag svaret som NEJ.

Det är mer något för fordon med betydligt större batterikapacitet än vad personbilar någonsin kommer få. Eller missuppfattade jag er?

Det är svårt att dra en slutsats, men under detta årtionde kommer förmodligen 400V systemet dominera på personbilar. Samtliga HPC laddare som byggs nu och framåt har dock stöd för 800V systemet.
Dagens batterier på personbilar laddar så pass långsamt att 800V är mer en marknadsföring än verklig nytta undantag Taycan och några nya modeller som kommer nu, Lotus eletre, Xpeng osv.

Med dagens standard på CCS2 som går upp till 500A och 400V-systemet som går i praktiken upp till 500Vdc så klarar vi effekter på cirka 240kW bortsett tesla som har ännu mer strömstyrka, för personbilar är detta tillräckligt.
Volvo EX90/Polestar 3 är inte ute än och de beräknas leva ca 6-7år på den plattformen som är 400V-baserad.

Vill påstå att rätt konstruktion på värme/kyla-hantering på batterier är mycket viktigare för bra upplevelse än spänningen på batterier.

3 gillningar

800V är bra om näten är klena för man får ut samma effekt vid en lägre strömstyrka. Däremot har det en del andra utmaningar som fördyrar produktion t.ex.

Det har tyvärr ingen påverkan alls på nätet, samtliga DC-laddare kopplas in på vårt nät där vi har växelström 3-fas, exempel nedan.

EV6 laddar 230kW (766Vdc X 300A), belastning på nätet blir då 366A per fas på inkommande.

Tesla model 3 laddar 230kW (365Vdc X 630A), belastning på nätet blir 366A per fas på inkommande. Har lagt på 10% förlust som likriktning kostar i form av värme.

3 gillningar