Framtiden för 800V

Det är svårt att dra en slutsats, men under detta årtionde kommer förmodligen 400V systemet dominera på personbilar. Samtliga HPC laddare som byggs nu och framåt har dock stöd för 800V systemet.
Dagens batterier på personbilar laddar så pass långsamt att 800V är mer en marknadsföring än verklig nytta undantag Taycan och några nya modeller som kommer nu, Lotus eletre, Xpeng osv.

Med dagens standard på CCS2 som går upp till 500A och 400V-systemet som går i praktiken upp till 500Vdc så klarar vi effekter på cirka 240kW bortsett tesla som har ännu mer strömstyrka, för personbilar är detta tillräckligt.
Volvo EX90/Polestar 3 är inte ute än och de beräknas leva ca 6-7år på den plattformen som är 400V-baserad.

Vill påstå att rätt konstruktion på värme/kyla-hantering på batterier är mycket viktigare för bra upplevelse än spänningen på batterier.

3 gillningar