Framtidens typ av "folkbil" kanske?

Coolt! Man kan importera vad som helst. Bilen bör väl vara EU-typade (godkänd avseende miljömål och utsläpp eller nåt - plus lampor/blinkers mm).
Kan någon som vet reda ut? Tullavgift o moms ska betalas utöver priset, gäller troligen även elbilar.

De är lite enklare med transportfordon och det finns dom som vet hur man ska ta sig igenom dom nålsögon som finns annars skulle firmor som Exklusive Cars One Car Group mfl inte kunna sälja nya USA bilar

1 gillning

Tror det är lättare nuförtiden med ett mer EU-homologerat regelverk.

Förr kunde precis vad som helst gå snett… från Cali kunde bilen vara för ren och sånt trams.

1 gillning

Blir kul att se recensioner av denna lagom multi-slate framöver och hur Ford tacklar det med sin T-Ford moment om/när de blir klar med sin billiga pickup.

Electrifying visar lite mera om Slate i denna video.

Jag står tydligen som nummer 17.200 i kön på en Slate

Den som lever får leverans

Om jag minns rätt, så hade gamla SLK:n en halv miljon olika konfigurationer. På sätt och vis förstår man att man har velat komma bort från det.

Produktionsprocessen är en sak, men tanken är väl att det är på eftermarknad kunderna ska kunna ändra i bilen. Jag tror inte tanken är att allt ska beställas i via slaters produktionskedja så som det var med SLK:n.
Sedan finns det förstås hinder vad gäller typning av bilarna, så i vissa fall måste kanske bilen typas om ifall man bygger om den, men mycket kan kunderna själva förändra.
Jmf. med Teslas S3XY som exempel, så om det sedan blir grejer man köper via amazon eller andra 3:e parts leverantörer till sin slater återstår väl att se.

Jag tror det kommer bli vanligare med kundanpassningar i bilarna framöver, så det är inte bara Tesla, Slate eller för den delen Renault som börjat med det i olika skalor.
Hyundai group visar ju koncept på liknande bilar och jag tror kineserna nog tyvärr bli störst även på det framöver, då de alltid är snabba att kopiera och paketera sina erbjudanden till lägre priser.

Sedan kan man förstås tycka olika om möjligheterna och jag är ingen superanhängare på den typen av kommerse det för med sig, men i valet av att t ex alltid behöva köpa fullutrustade bilar för att få värmepump som en del leverantörer har i sina erbjudanden, så tycker jag det är åt rätt håll iallafall att låta kunder själva personifiera en del i bilarna om de kan köpa en billigare bil.
Framförallt tycker jag det absolut är ett steg i riktning att man integrerar mobilen och paddan mera som infotaiment skärm. Där kan man nog jobba mycket mera på att standardisera och göra mera säkrare att också kunna fungera som bättre integrerad med bilarnas övriga system.

Jag tror att biltillverkarna är otroligt försiktiga med att släppa in tredje parts mjukvara i bilens hjärna som ska kontrollera många säkerhetssystem och alla andra viktiga funktioner i bilen Apples version av Android/Google Automotive är det fortfarande bara Aston Martin som vågat ge sig på med rätt tuff kritik från motorpressen Porsche har börjat backa på implementering av den

I enklare bilar som just Slate som kanske inte har samma säkerhetssystem kan det nog fungera med padda eller telefon men det kan som du påpekar bli problematiskt med typning och olika regler i olika länder

Jag har kört Fiat Toppolino och Citroen Ami som har en liten förardisplay med hastighet körsträcka och SOC laddar men ner appen och kopplar in telefonen så får man navigering räckvidd och lite mer och radio/Spotify om man beställt högtalarpaketet det funkar riktigt bra och egentligen behöver man inte så mycket mer i en helt OK liten City Car om den bara fick göra 70km/h lagligt

Ja med rätta så är man försiktig att släppa in 3:e part i bilens säkerhetssystem, men ett standardiserat API för att tillåta t ex att ruttplaneringen i mobilen kan kopplas ihop med bilens förbrukning för att kunna föreslå lämpliga laddare på vägen, hade ju varit en riktig hit bara det.

Det kan man väl redan idag i Android Auto med ABRP kanske inte läser exakt förbrukning men det du gett den i info om din bil och vid vilken SOC du vill ladda så föreslår den laddstationer längs vägen och idag blir bilarnas egna rutt planerare bättre och bättre Men jag kan vara helt ute och cykla använder mig sällan av ruttplanerare under körning jag kan “torrköra” i ABRP innan jag ska någonstans jag inte varit förut

Det blir ett påklistrat gissande, vilket är olyckligt, samt att dagens ruttplanerare inbyggda i bilarna skiljer så mycket i kvalitet att det hade varit en välgärning om det fanns ett gemensamt gränssnitt att använda. Ibland kanske samarbeten är bättre än konkurrens om det gynnar alla och inte minst oss kunder.

Kan tänka mig att ruttplanerare var värdefullt förr , när det var lite glesare mellan laddstationerna . Men för mig kändes det som den hade spelat ut sin roll , innan jag hann börja använda den . Bilen ( Cupran ) varnar ju vid 20 % och även med mitt lilla batteri , så har jag då räckvidd kvar för att kunna välja på ett stort antal möjliga laddplatser , om man nu inte är ute och åker i väldiga glesbygder . Men inte ens den situationen har jag hamnat i , för bilen visar ju vid start hur lång räckvidd jag har baserat på tidigare körning dagen innan . Då tittar jag hellre i ChargeFinder och väljer laddplats på lagom avstånd efter vilken typ av restauranger / fik eller andra trevligheter det finns i närheten .

Håller med. När WLTP börjar ligga omkring 80 mil så har det ju spelat ut sin roll.

När jag är i Italien är det inte lika gödslat med snabbladdare som här i norr det finns en hel del destinationsladdare och jag som av princip bara laddar på kortbetalning får ibland ta fram chargefinder som har filter för det men jag börjar lära mig vart jag kan ladda vid behov Jag har laddare i mitt garage och det blir sällan mer än 30mil på en dagstur som är i princip ärlig räckvidd i en hyrd Renault 5

Säg till när alla små billigare elbilar har 80+ mil i WLTP, så håller jag med dig :slight_smile:

För mig är ruttplanerare betydligt mera än ställa in laddställen, så av den anledningen tror jag många med mig som gärna åker nya trevliga vägar med spontana avstickare gärna vil ha kvar ruttplanerare, som också tar i beaktande i realtid hur mycket sträcka man har kvar i batteriet. Visst går det att använda chargefinder eller waze som i sig är jättebra appar, men det blir lite bökigt att sitta och kalkylera laddare när man är ute på okända vägar.

Finge jag önska nåt i Slate och andra aspiranter till möjliga folkbilar som tänker sig använda mobilen och padda som infotaiment skärm, så vore det kanon om chargefinder, waze, google maps m.fl hade ett API till bilarnas förbrukning och kvarstående räckvidder. Det tror jag skulle vara välkommet. :slight_smile:
Sedan snackas det mycket från elbilsleverantörer att bilarna ska bli mycket mera personifierade, men då snackar de bara om sina infotaimentsystem. De glömmer helt att de flesta har mera av sitt liv i mobiltelefonerna som de gärna vill ha mera sömlöst in i bilens infotaimentsystem, eller tänker de sig att folk ska skippa mobilerna och bo i bilen bara?

Precis något som jag blev varse när jag planerade en tre månaders digital detox min Nokia 3310 kunde inte mycket mer än ringa och messa så ingen Android Auto ingen röststyrning Jag driver tre verksamheter som är baserade på Instagram och kommuniceras via mail men mest SMS och jag sköter en hel del av kommunikationen när jag sitter i bilen via röststyrningen både i Android Auto och telefonen det har förenklat mycket av att driva verksamheterna

Nokia 3310 var ett önsketänkande om the old days men det visar sig att vi har alla grävt en grop som vi aldrig kommer att kunna ta oss ur och vi är permanent fjättrade till den där luren på gott och ont Jag är otroligt nöjd med att ha Android Auto i bilarna det enda jag skulle önska är att den även kunde läsa upp och svara på DM i Instagram När jag hyr en bil så är den där precis som jag vill ha det

Blev tvungen att ge upp digital detox efter en månad men den gav faktiskt lite ro i själen

1 gillning

Ja så är det på gott och ont och även om android auto och apple carplay löser det mesta, så är det en spegling från mobilen till bilens infotaimentskärm och det blir inte alltid bra. Dessutom uppgraderas systemen inte samtidigt och saknar dessutom andra saker du har i mobilen, men som inte finns i android auto eller apple carplay.
Jag tror det vore både bättre och billigare att använda sin personliga mobil eller padda som dedicerad infotaimentsystem. Sedan frikopplar man bilens andra funktioner som det inte finns utvecklat API till i en förarskärm istället. Jag tror det är rätt väg att gå och hoppas Slate och kanske Ford, Hyundai m fl. visar vägen möjligen med sina borttag av infotaimentskärmarna.