Intressant koncept, men det väcker kanske också en hel del frågor och motstånd från andra leverantörer, instanser och beslutsfattare.
Själv funderar jag på hur det skulle passa in med Europeiska krav med affärsmodeller, eftermarknad, ansvar och säkerhetskrav, men det är kanske ett icke-problem?!
Skateboard arkitektur på plattformar börjar ju bli poppis hos en del och kan man skala ner det till en billig anpassningsbar basnivå så kanske en “folkbil”.
En av de roliga grejerna med elektrifieringen är ju att du kan forma bilen på ett helt annat sätt än tidigare. Det ger ju möjligheter till att testa sådana här saker. Kul!
Håller med vi har sett ett antal små/mindre mestadels pick up eller skåpbilar från Amerikanska start ups med visioner om billig(are) smartare enklare bilar tyvärr är det lika många som rinner ut i sanden men absolut kom den hit och var vettigt prissatt stog jag nog i köparkö Tyvärr kommer nog 90% av dessa fordon aldrig rulla på Europeiska vägar då våra säkerhetskrav är på en nivå dom inte kan leva upp till Men det vore kul att ha en
Efter att ha ägt ett antal Toyota Tundra Fiat Scudo Peugeot Partner VW Caddy mfl white vans nu när jag är utan inser jag hur praktiskt det är med något oömt som man bara kan stoppa in allt från kvistar och grenar sopor till motorcyklar i så mycket så att när jag inte lånar grannens Opel Combo så söker jag aktivt efter en beggad Citroen/Peugeot e-Partner tyvärr finns det inte många i närområdet och dom som finns har förvånansvärt högt andrahandsvärde
Skriv upp mig på en Slate
Edit: Efter att ha sett presentationen från Slate så rå grå olackerad mestadels plast en spartansk inredning med telefonen som infotainment låg vikt 200hästar bakhjulsdriven stor frunk och ett lowering kit som tillval så tilltalar den här rackaren mig Tyvärr är nog detta det enda vi här i Europa kommer att se av den
Ja det vore nåt det och kanske få bilen hemkörd gratis direkt från fabrik
Oavsett hur det går med Slate, så tror och hoppas jag vi bara är i början på en utveckling där man utgår från en basmodell och kan skräddarsy sina bilar på ett enkelt och billigare sätt. Som vanligt är tekniken före det byråkratiska regelverken, men på sikt vore det bra om man går dithän tror jag!
Slutet på 90-talet till mitten av 2000-talet kunde man beställa en bil exakt som man ville mer eller mindre.
Raceputtesaab men utan skinn och 17 tum? Absolut.
Tjockis-BMW med extra allt men tygstolar? Självklart, det är du som är kund.
Sålänge konfigen funkade rent tekniskt (typ att bromsarna får plats i fälgarna) så fick det.
Nu kan det vara så fånigt att du MÅSTE få större stötigare fälgar för att du väljer t.ex en nivå högre i ADA-system. En jäkla mjukvara gör att du måste ha andra hjul?
Eller att man måste ha glastak för att få en värmepump.
Nä, bilarna idag är mer anpassade för en produktionsprocess, mindre för kunden. Det är svårt att hitta en bra balans, alternativet är att sätta in allt i alla bilar och bara använda mjukvara för att starta och stänga av men då har man istället ett slöseri på resurser plus att frestelsen att ha prenumerationstjänster på utrustning kan bli väldigt stor.
Ja helt klart har det varit så under längre tid nu, men nu när man kommit så långt att man i produktion börjar bygga plattformar med skateboard teknik så tror iallafall jag att man då också kan bygga mera skräddarsydda varianter på bilar i framtiden. Idag kan man snart t ex beställa en Kia PV5 i ett antal varianter, där man på samma grundplattform (naken förutom hytten), i fabrik kan bestycka med olika bakpartier som på ett standardiserat sätt lätt ansluts på grundplattformen.
Jag tror detta bara är början då det borde innebära en win-win-win att bygga bilar på det sättet.
Leverantören kan i produktion erbjuda grunden till bilen och ett antal varianter som de själva säljer som i Kia fallet nu med deras cargo, handikapp och passagerare varianter. Sedan kan de låta underleverantörer bygga släden med sina erbjudanden, som t ex LG med sin camper och olika business varianter på släde.
Sammantaget borde produktionen bli mindre kostsam, varianterna med bakpartier och appar byggda mot ett standardiserat gränssnitt öka och bilarna bli billigare även till slutkund med detta, men det återstår ju att se.
Indikationen på priserna vad gäller PV5 i de varianter som Kia själva ska erbjuda tyder ju på att det blir ganska billiga bilar i jämförelse med marknaden i övrigt, så jag hoppas det blir så i slutändan.
Vore kul om man ganska snart kan beställa en campingvan ala Kia/LG som exempel för en bra bit under miljonen
Edit: Eller varför inte ha valet att välja mellan en sedan, shooting brake eller kombi när man beställer en bil. Det vore nåt det
Återstår förstås att se om och hur långt man tänker vidare på liknande skateboard lösningar för mera masstillverkade personbilar. Jag tycker det borde finnas mera att tjäna på att använda skateboard lösningar på helt eldrivna personbilar också, även om man kanske inte släpper det lika mycket till underleverantörer att bygga släddelarna. Men det kan förstås finnas nåt tekniskt som ställer till det som jag dock inte ser i dagsläget?
Spännande hur som helst att spåna om möjlig framtid för elbilar och slade kan nog visa vägen för flera varianter av framtidens elbilsbyggande
Det är så mycket mer än en bottenplatta. Det är bara infrastrukturen bilen byggs på. All valfrihet kostar pengar och är inte kunderna beredda att betala då är det som det är.
Du kan mycket väl ha rätt i att det fortfarande kan bli dyrare med valfriheten att välja till saker man inte vill betala extra för från en naken bil. Allt handlar ju om totalpriset för vad man betalar för en av leverantören bestyckad färdig bil och vad det skulle kosta att producera mera skräddarsydda av kunden färdig bil.
Jag tror dock inte jag är helt ensam om att även kunna betala mera om jag kunde ta bort vissa lösningar som följer med på köpet från leverantören så att säga. El-laddlucka, panoramafönster o.s.v på sånt som lätt går sönder och kostar mycket att laga sedan.
En naken bil borde iallafall initialt kunna ha en billigare prislapp om nu fabriken kan bygga de så dvs.
Det är ju svårt att sätta en peng på vad valfrihet kan vara värt i sålda bilar, men vore helt klart intressant om vi någonsin får nåt facit på det i framtiden.
Tror nog inte det men om Slate blir den lyckträffen som dom flesta motorjounalister i USA vill göra gällande så kommer den med sin flexibilitet säkert bli en one of a kind
Däremot om det finns en kundkrets på Slate kan den ge ett incentive till dom stora drakarna att igen som på 80-talet bygga Mini Trucks som Chevy Luv Ford Courier Toyota SR5 Datsun King Cab VW Caddy Plymouth Arrow Sport Mazda B2000 mfl men den här gången som EV alla PickUps behöver inte vara F150 Silverado och RAM stora
Själv skulle jag vara hur nöjd som helst med en Mini Truck som en Slate eller Chevy Luv EV med bakhjulsdrift 200 hästar vikt på 14-1600 kilo som får lasta några hundra kilo på flaket och dra 12-1500 kilo enkelt utrustad med en range på 20-25 mil det är min sweet spot för vad jag behöver för att frakta runt mitt skräp mina bilar och mina hojar…
Jag ser själv inte en naken bil som den perfekta bilen, men jag ser valfriheten som värt att satsa på. Därför ser jag slate och liknande satsningar som något bra för framtiden.
Låt säga att Nueu klasse i3 kan byggas i 3 varianter samtidigt i samma fabrik, där endast bakdelen skiljer de åt i grundutförande.
Då skulle man kunna bygga sedan, shooting brake och touring till försäljning samtidigt för de marknader och kunder som efterfrågar dessa.
Nu kommer man först ut med en sedan variant och sedan kommer det kanske en touring nångång obestämt tidpunkt senare. Detta är kanske smart om det är så att kunder orkar vänta, eller förstås om de först köper en sedan och sedan byter till den touring modellen de helst ville ha när sedanen släpptes.
Men jag vet inte vad detta kan vara värt för kunder och om bilarna skulle bli billigare eller dyrare att producera på de olika sätten. Jag har mina aningar, men det får kanske framtiden utvisa!
Ja en sån kanske man skulle våga äga ?. Är den så enkelt och gediget byggd som den ser ut ,så kanske det kan vara värt att byta batteriet efter 15 år för fortsatt liv också . som en MB från 70-80 talet som fortfarande rullar som taxi i en del länder med 2-300000 mil på mätaren .
Tror jag inte. Det är inte bara otrolig kvalitet som får dom att hålla, 45-55 hk ut en 2,5-liters diesel är otroligt lågbelastat. Idag gnälls det ju på att bilar under 300hk är trötta.
Det är ingen som vill ha hållbarhet och kvalitet idag, det säljer inte. Så mycket hästar som möjligt för så lite pengar som möjligt.
Synd ! för jag är ingen vän av slit och släng . En av mina gamla Mercedes fick fortsatt liv som snöröjare . Efter att tröttnat på att frysa på en gammal Grålle , så inhandlades en 6 meter lång stålbalk och ett schakt blad från en trädgård traktor , som jag breddade . Blockerad fjädring i bak sten i bagaget och snökedjor . En dag med svetsen så slapp jag frysa . Den höll för det också, men hade nog funkat ännu bättre med en kraftig elmotor med det omedelbara vridmomentet. Batteriet hade ju inte behövt vara så stort för att röja 200 meter väg . Vi måste sluta bedöma bilars kvalitet efter känslan på inrednings plasten , även om den också var bra på en gammal MB . Men dom gamla Amerikanska bilarna jag har haft har det inte varit någon lyxig plast i , men har subbat och gått utan verkstadsbesök ändå .
Bokat en Slate i basutförande sen får man bara vänta och se när leveranserna börjar och vart i kön man hamnar om inte Amazon Prime levererar till Sverige får man väl importera den själv det har jag gjort förut så…
Det var som …
Hur funkar det med import av fordon som ännu inte är EU/Sverige “godkänd”.
Måste du själv då säkerställa att allt är godkänt enligt de krav EU/Sverige kräver och få den typat att rulla på vägarna, eller hur funkar det?
Det finns firmor här i Sverige som ombesörjer allt från transport till registrering som jag använt mig av på en Chevy Dually en Chevy Suburban och en Toyota Tundra visst det kostar en slant men löser många huvudvärkar dom ordnar även leasing eller billån på totalkostnaden om man så önskar
Jag får kolla med dom om och när det blir aktuellt att en Slate står någonstans i USA och väntar på mig går det inte att lösa får man tillbaka sina $50