Frekvens av OTA uppdateringar

Jag har märkt att det finns en hel del diskussioner om OTA-uppdateringar (Over-The-Air) i olika forum. Många verkar ha väldigt höga förväntningar på både hur ofta uppdateringarna ska komma och vad de ska innehålla. Allt från var 14:e dag till var tredje månad. Tonläget mot tillverkaren blir minst sagt högt i vissa forum. :sweat_smile:

Jag försökte hitta lite information hos ex. Polestar, Volvo, Tesla, Kia m.fl. men kunde inte se några datum för när de släppt en OTA under 2024. Det hade varit intressant att få en lite mer nyanserad och realistisk bild av hur ofta det generellt sett släpps en OTA sett över ett år. :thinking: Intressant att höra era erfarenheter och tankar!

Själv har jag bara erfarenhet med Polestar. Min Polestar 2 har inte fått någon OTA uppdatering under de tre månader jag haft bilen. Det har dock släppts två mjukvaruuppdateringar under perioden, men de har (ännu) inte skickats ut via OTA. Polestar tycks ha policyn att först släppa uppdateringarna till verkstäderna och först efter drygt tre veckor starta en successiv OTA-utrullning ifall inga allvarliga problem identifierats för de bilar som uppdaterats i samband med service.

Det är ju en mardröm för både kunder och tillverkare ifall en OTA-uppdatering resulterar i att tusentals bilar måste bärgas till verkstad, så jag har full förståelse för att man är försiktig med OTA.

Vad gäller diskussionerna kring OTA i olika forum så påminner de lite om barn som ivrigt väntar på julklappar med högt ställda förväntningar att deras önskningar ska uppfyllas; följt av besvikelsen när det visar sig att innehållet i paketet inte matchade deras förhoppningar.

1 gillning

Jag skulle aldrig vilja ha OTA på en bil. Iaf inte något som gör att den inte går att köra samtidigt.

Bättre att göra skiten klar innan man börjar sälja den.

1 gillning

Jag har en Zeekr X sedan mitten av December. Bilen levererades med version 1.1 men jag noterade att vissa fick 1.2 via OTA redan veckorna efter min leverans. Jag har tålmodigt väntat på min 1.2 men inget har hänt även om jag har automatiska uppdateringar aktiverat. Till slut så hörde jag av mig denna veckan till min säljare och då lyckades han pusha ut uppdateringen till min bil. Så min konklusion än så länge är att utrullning av ny version kan variera flera månader mellan olika bilar av samma modell och märke. Tror det är ytterst få som hör av sig och får OTA uppdateringar ut-pushade till sig. Återstår att se hur det går när 1.3 skall ut.

1 gillning

Tesla skickar väl ut en uppdatering i månaden åtminstone, ibland med buggfixar, men inte sällan med nya funktioner.
För mig verkar det som att det bara är Tesla som verkligen kan hantera OTA och har självförtroende att skicka ut dessa…

2 gillningar

Har Skoda Enyaq 85x v.4.0. Ytterst få uppdateringar.

1 gillning

Svarar mig själv, har fått uppdateringar i snitt var 16 dag.

Jag kör en Polestar 2 2022 sedan januari i år och det ska visst finnas 2 eller 3 uppdateringar ef 3.1.9 som jag har.
Men jag ska in på service snart, så då tänkte jag be dom uppdatera till den senaste mjukvaran.
Är lite tråkigt att behöva åka in och uppdatera på verkstad.

När jag hade min Tesla Model Y så fungerade OTA jättebra och det var lite kul när det kom en ny uppdatring. :smiley:

1 gillning