Fri hemladdning vid köp av ny Volvo - är det värt att byta elleverantör?

Jag har beställt en ny Volvo EX40 och fick nu meddelande om att jag får 12 månaders fri hemmaladdning om jag byter till Vattenfall.

“Fri laddning” innebär följande: Elnätsavgift tillkommer. Upp till 5 150 kWh (motsvarar ca 2500 mil) och max 1,5 SEK/kWh

https://www.volvocars.com/se/l/erbjudanden/fri-hemladdning/

Just nu har vi Tibber och en Easee laddabox med Pulse P1 för lastbalansering och jag har också programmerat en egen hemstyrning som styr värmepump och frånluftsvärmepump samt lite andra saker baserat på priset som jag får via Tibbers API.

Jag började kolla lite på om jag kan lösa lastbalanseringen själv och API för både Pulse P1 samt för Easee verkar finnas så det borde gå att lösa lastbalanseringen med min egen hemstyrning.

Förutom EX40:n (har en XC40 recharge idag som byts ut) har frun även en MG ZS EV.

När det gäller EX40 styr man (om man flyttar till Vattenfall) prisoptimeringen via Volvo appen för att ladda med billigaste kvartspriser så det är inget problem. Men när det gäller MG:n så har Vattenfall appen inte stöd för den bilen så det blir ingen automatisk prisoptimering via Vattenfall.

Det borde inte heller vara något större problem att styra den boxen och implementera. Elpriser verkar ju gå att få tex från här:

Nu när man börjat kolla på det, så är det ju så klart ett lite kul projekt att programmera sin egen elprisoptimering och lastbalansering, men frågan är om det egentligen blir mycket värt ekonomiskt även om man får ~5000kWh gratis? EX40 kommer att rulla ca 2500mil/år så jag skulle med största sannolikhet använda all “gratis” el. MG:n rullar ca 1500mil/år

Går man över till Vattenfall går man miste om Grid Rewards vilket i vårt hushåll ger ca 1000kr i år. Så det man tjänar är ju elpriset (samt moms) för de kWh man laddar “gratis” och då får man dra bort Grid Rewards från förtjänsten (sen är ju Grid Rewards inte alls säkert det blir samma nästa år)

Nu bor vi ju i SE4 så elpriset kan ju vara ganska högt här framförallt på vintern, samtidigt brukar det alltid finnas timmar med relativt låg förbrukning.

Vad tror ni är det lönt att byta? Hur hade ni gjort? På sätt och vis kan det ju vara ett rätt kul projekt att programmera sin egen styrning på allt.

Kör du home assistant för din egen styrning?

Lite otydligt på volvos hemsida tycker jag rörande vad som ingår. Tex en formulering ser ut så här:

Vad definieras som “elpriset”, spotpris eller spotpris+avgifter+skatter? Ser ingen information om det, endast att nätavgifter inte ingår.

Men högst spekulativt om du har kvartspriser och du laddar på billigaste kvartarna så finns det lite att spara då du ersätts för månadssnittet. Tex laddar du för 0,5kr/kWh och månadssnittet är 1,5kr/kWh så går du 1kr/kWh “plus”. Men som sagt högst spekulativt beroende på hur elpriserna blir och vad definitionen av elpris är enligt Volvo och Vattenfall.

Nej, jag kör inte home assistant. Jag har en Raspberry Pi som styr allt, så den skulle lätt klara detta också.

Jag håller med det är lite otydligt, svårt att avgöra hur mycket det är värt. Men jag tolkar det som att det är elpriset för varje kWh som man laddat och då borde de ju innefatta moms. Samma kostnad per kWh som hos Tibber. Sen åker man väl på alla avgifter som nätägaren har (EON i mitt fall).

Sen 1.5kr som maxtak ersätts men är inte det så att staten också satt det som ett tak, där de går i och täcker det. Men där är ju Volvo erbjudandet otydligt om det är över 1.5kWh spotpris eller genomsnitt.

Om elpriset skulle bli riktigt högt under vintern så skulle det ju eventuellt löna sig. Men det vet man ju inte det beror ju rätt mycket på vilken typ av vinter vi får och hur mycket våra priser påverkas av Europas elsituation.

Det som är tydligt är att Volvos erbjudande börjar gälla från 1 feb 2026 så man har ju lite tid att fundera på det