Funderingar kring framtidens premiummärke

Ber om ursäkt för lite långt inlägg. Hoppas ändå ni orkar läsa :smiley:

Innan elbilar så kunde man grovt säga att tyska märken som BMW, Audi, Mercedes och Porsche var premiummärken. Volvo försökte på senare år knacka på dörren till denna grupp men fick oftast hänga med VW. Asiatiska märken som Mazda, Toyota, Kia mfl sågs som ytterst driftsäkra men också tråkiga och lite budget.

När nu elbilar tagit över så funderar jag på vad ni tror gällande möjligheten att något märke (och vi kan kanske lämna Tesla utanför) som fanns tidigare kan bli och uppfattas som premium framöver och kanske att något premiummärke helt enkelt får ses som budget?

Vi som hänger här och har koll på elbilar nämner säkert gärna Kia och Hyundai som exempel på märken som verkligen flyttat fram sina positioner med EV6, Ioniq5, EV9 och EV5. Men om man bortser från att de(eller någon annan) ligger bra till nu, kommer det att räcka för att gemene man/kvinna skall uppfatta märket som premium innan den gamla premium-gruppen faktiskt hunnit ikapp?

Jag kan dra en parallel till mobilbranschen. Alla som vill verka premium äger en iPhone eller möjligtvis en telefon av Samsung S-serie. Själv äger jag en Asus Zenfone 8. En makalöst bra telefon som kombinerar flaggskepps-spec med litet format och ett hyggligt pris. Den får mycket bra betyg och ligger ofta med i toppen av listorna när youtubers skall lista årets telefon. Gäller både 8:an och 9:an. Så läser jag tidigare idag att Asus troligtvis skall lägga ner sin Zenfone-avdelning. Jag misstänker att telefonerna har sålt för dåligt. Det fanns alltså ett alternativ på marknaden som troligtvis hade passat de flesta men ingen tydligen ville äga (utan jag då)

Är detta möjligtvis samma öde som väntar för de nya uppstickarna på elbilsmarknaden, ex Fisker, Zeekr, BYD, Nio mfl.

Premium idag är ju mer flotta finesser och fräsch mjukvara än riktig kvalitet som t.ex de gamla mercorna från 70-80-talet där man verkligen kände att allt andas yrkesstolthet och ger en “här jobbar inga ekonomer, bara ingenjörer” vibe.
Tror nog uppstickarna kan lyckas men idag är budgetbilarna så bra att uppstickarna måste verkligen leverera något extra.

Jag tror att Audi (sorry @esse) och framförallt Mercedes (:cry:) inte kommer kommer överleva med nuvarande strategi. Mercedes levererar på alla plan men faller på mållinjen på en del saker, det märks på dom att dom sparar pengar om man sätter sig i en E-klass från början på 2010-talet och jämför med en EQE. Audi måste sluta bygga på en budgetplattform, låt resten av concernen hålla på med MEB.

BMW kommer få slåss med uppstickare och kommer överleva som premiummärke de har inga bakom sig som sätter ramarna för vad som ska göras.

Toyota kommer bli omsprungna av kineser som levererar mer för mindre men flera kinesiska företag kommer falla på dålig kundservice om dom inte rampar upp snabbt, tror de billigare som t.ex MG och BYD kommer ha lättast att överleva av samma anledning som japanerna klarade sig på 70-talet, enkla bilar byggda på standardmallar med rimliga spec och tillräckligt bra kvalitetskänsla och hållbarhet.

Jag tror konsumenter kommer tröttna på skärmar och efterfråga mer knappar och stil igen, vi vet ju från alla lyxbilar från 2000-talet hur dåligt sån teknik åldras.

Bilar är så kapitaltunga med lång utvecklingstid och långa livscykler så det går inte helt att jämföra med mobiler men jag förstår din poäng.

SAIC, BYD och Zeekrs ägare Geely har väldigt mycket resurser och kan fördela kostnader på flera modeller/märken kring utveckling, så dessa kommer vi definitivt se mycket mer av framåt.
Volym är också avgörande för en biltillverkare där BYD, Geely, SAIC (MGs moderbolag) samtliga är väldigt etablerade redan och definitivt inga nich-tillverkare.

Fisker, Nio, Lucid är inte alls lika etablerade och kommer säkert behöva be ägarna om kapitaltillskott för att fortsätta växa, ungefär där tesla var för kanske 10år sen, men detta betyder inte att bilarna skulle vara sämre, i många fall tvärtom.

Min fundering var kanske lite mer om hur ett märke uppfattas snarare än om produkten verkligen är premium. Känslan jag får när jag lyfter detta med folk som kanske inte är helt inne på elbilar är att du kan komma med Kia EV6 med 800 volt system och en massa WLTP men det blir ändå aldrig den upplevelsen och känslan som att köra en BMW. Och om det mot förmodan skulle vara så att din Kia är en bättre bil så är det bara en tidsfråga innan tysk premium har kommit ikapp och så är vi tillbaka till att det är finare att ha en Audi på uppfarten än en Zeekr.

Själv hoppas jag på en framtid där nya märken kan konkurrera ut gamla premium men jag är inte lika säker på att så kommer ske. Med detta sagt så har jag aldrig ägt en BMW, Audi, Merca eller Porsche utan bara hört att de är magiskt bra. I varje fall de dyrare modellerna.

Instämmer med @Larsson första stycke, med tillägget “tyvärr”. Det är tråkigt att se hur de tyska märkena har degraderat i byggkvalitet och material för att idag bygga tiktok-bilar.

Jag är fascinerad över hur saker i dörrfacken skramlar i min BMW från 2022 samt min före detta nya Audi, medan en Golf 7 jag skaffade ny 2014 hade filt i dörrfacken som tog bort skrammel.

Jag tycker inte heller på något sätt att det är premium att behöva trycka 3 gånger varje morgon under vintern i en laggy touchscreen som startar upp för att sätta på stolsvärme eller justera temperaturen i bilen. Jag avskyr trenden att ta bort knappar för vanliga saker.

Men till ämnet. Kia och Hyundai är inte premium och känns inte heller som de går åt det hållet. Däremot är där flera av de kinesiska märkena som imponerar och har potential att kliva in i premium segmentet i framtiden när de blir accepterade.

Jag besökte Nio House i Oslo för 2 år sedan när de precis hade öppnat och känslan av bilarna var riktigt bra och att det var svårt att få så fina material i de Tyska märkena. Även Xpeng och Zeekr ser ut att leverera riktigt fina material och inredning. Framför allt om man väger in pengarna.

Med de tyska märkena känns det idag som man måste upp i storbilsklassen och gärna högsta utrustningsnivån för att det ska börja kännas premium medan de nämnda kinesiska märkena levererar det även i mellanklass segmentet för betydligt lägre pengar. Stig in i en basutrustad BMW eller Audi och det andas mer besparingskrav än premium.

Dock ska sägas att när man väl kör bilarna så är det en tydlig skillnad på tysk premium och det mesta annat.

Jag var Mercedes-frälst hela mitt liv, och minns än i dag när jag satt i en S-klass i början av 2000-talet. En riktig drömbil!

Men nuvarande bilar visar på en tragisk utveckling, enligt mig. Kollade på en EQE Suv i dag, och det är så plastigt invändigt att man nästan svimmar. Och vilket litet bagageutrymme… Hur kan man skapa en så stor bil och ändå får man inte plats med en mellanstor hund.

För övrigt märker man haveriet redan när man tar i handtagen. Vilken tragisk kvalitet. Känns som att de ska gå sönder.

På den gamla tiden snackade ingenjörerna om hur många newtonmeters tryck som krävdes för att trycka på t ex klimatregleringens knappar. I dag gnekar hela inredningen så fort man blåser på den.

På din lista: Fisker har nog lägst chans. Där handlar det nog om att överleva den närmaste tiden. I andra ändan av “överlevnadsskaran”, BYD. De har redan volymerna, och är stora på batterier. Frågan är väl mer om de blir premium eller inte. Där verkar det mest vara fokus på volym, och inget fel med det. Verkar ju gå bra. Men de har ju samarbeten och skapar “undermärken” (eller vad det nu kallas). Zeekr eller NIO där emellan. NIO tjänar inga pengar. Och Zeekr, där beror det väl mycket på ägarer Geely. Sen är ju frågan vem som definierar vad som är “premium”. Kinesiska bilmarknaden är den största i världen, större än USA och större än Europa.

Tillbaka till själva kärnfrågan, premium i framtiden (västvärldsdefinition av premium), där skulle jag sätta mina pengar på något eller några av de tyska tillverkarna. Slåss i lågprissegmentet blir tufft, men “tillräckligt premium” med “tillräckliga volymer” där har någon eller några chansen att muta in en plats. Mitt bet som amatör i alla fall.

I min kristallkula som ibland kan vara lite grumlig så ser jag…

Elbilen framöver kommer att bli som våra fossilbilar har varit sen 50talet billigare medelpris och dyra där kommer alla slåss om köpare i dom olika segmenten en del kommer att ta upp kampen om enklare och billigare typ stadsbilar en del kommer att rikta in sig på den breda medelklassbilen och några kommer att sikta på premium segmentet Utöver det kommer tjänstebilssegmentet helt flytta över till EV även om jag känner till ett par företag där Hybrider tillsvidare är enda valet

Riktiga premiumbilar kommer i många år framöver vara ICE eller Hybrider BMW Mercedes Bentley Rolls Royce kommer vid sidan av sina enstaka EV fortsätta att leverera det deras kunder vill ha ICE bilar men hybrider smyger sig in i programmet

Riktiga premium performance bilar i mångmiljonklassen som Pagani Ferrari Lamborghini Aston Martin mfl kommer att med näbbar och klor hålla sig fast vid ICE med en och annan Hybrid mest för att dom måste Porsche kommer att jobba vidare med sitt syntetiska bränsle och om dom får till det så kan det bli en ny standard för dom ultrarika

Man brukar göra jämförelsen med när bilen kom stort i början av 1900talet försvann hästarna från gator och torg men dom som har råd att hålla hästar har dom fortfarande och uppskattar dom precis så kommer det att gå med ICE bilar dom som anser sig ha råd att kanske betala 40-80 kronor litern för alternativt bränsle kommer att fortsätta använda sina ögonstenar Och om någon tror att Gulf-staterna kommer att förbjuda ICE fordon vid ett visst årtal drömmer dom så bensin kommer att finnas i många årtionden framöver det kommer att smugglas och smusslas med precis som sprit hanterades av bootleggers under förbudstiden i USA

Personligen kommer jag göra allt för att kunna använda mina Vespor (varav 2 EV konverteras och dom andra körs nuförtiden på Aspen syntetbränsle) några mopeder modell Ä min Ducati och någon form av ICE sommarbil så länge jag kan framföra dom säkert men på uppfarten står alltid en anonym vitvara och laddar för dom dagliga sysslorna

Den som lever får se