Fungerar era onlinetjänster för Renault, sedan den 14/8?

Jag har en Renault Mégane E-tech, och det verkar som att onlinetjänsterna varit nere för mig (och även andra) de senaste tre dagarna.

För mig manifesterar sig problemet på två sätt:

1. SOS-lampan i taket är släckt eller röd vilket indikerar att bilen inte kan ansluta till mobilnätet för Ecall-funktionen. (Något som teoretiskt kan göra att bilen inte går igenom besiktningen…)
  2. Inga anslutna tjänster i bilen fungerar. Data om laddning eller position i My Renault-appen är inte uppdaterad sedan 14/8. Fjärrstyrning av luftkonditionering fungerar ej. I bilen visas längst upp till vänster en symbol med en bil med ett X ovanpå. Inga Internetanslutna tjänster eller anslutna tjänster fungerar.

Enligt Reddit så är det inte bara jag som är påverkad, utan även flera andra. Subredditen i fråga har Storbritannien som målgrupp, och visar flera ägare i UK med Renault Mégane och även Renault Zoë vart onlinetjänster slutat fungera den 14/8, men även en enstaka tysk.

När jag pratat med Renaults kundtjänst så vet de ingenting (som vanligt så är det ingen som berättar något för dem verkar det som) annat än att de skickar vidare ärendet till deras tekniska avdelning som inte svarat. De har dock sagt i förbifarten att de hört att några bilar i Danmark haft problem med anslutningen, och att de tror det är ett större fel, inte bara på min bil.

Därför undrar jag, ni som kör Renault här på forumet (finns kanske inte så många Mégane, men det borde ju finnas några Zoë), har ni märkt att de anslutna tjänsterna slutat fungera? Jag är nyfiken på hur utbrett problemet är, för om det är varenda Renault-bil i Europa så undrar man verkligen varför de inte lyckats lösa problemet på tre dagar…

OBS: Jag är även intresserad av att veta om ni inte har några problem med er Renaults anslutna tjänster, för problemtrådar på nätet har en tendens att bara attrahera dem som har strul, och därmed förstärka hur vanligt problemet är. :slight_smile:

Vi har en Renault Megane E-tech uthämtad i juni och My Reanult-appen fungerar i både Android och iOS just nu. Det var några dagar i juli den inte fungerade, så då antog jag att det var en uppdatering eller förändring i bakgrunden som höll på att rullas ut.

En gång har vi också haft problem med datauppkopplingen i bilen, så att det inte gick att använda några anslutna tjänster i den. Det visade bara kryss i hörnet, men då kom det igång av sig själv nästa körning.

Problemet med att bilen tappar datauppkoppling har vi tyvärr sett betydligt fler gånger i vår Volvo som också har Android Automotive. Jag vet inte om det är AAOS eller någon annan komponent som strular, men jag hajade till när samma fel visade sig på Renaulten. Än så länge är Renaulten stabilare än Volvon var i början, och Volvon har blivit bättre med mjukvaruuppdateringar så jag är optimistisk.

Men svaret på frågan är att Renaultens onlinetjänster funkar för oss i alla fall.

Välkommen till forumet, Johan1 och tack för svaret. Då vet jag åtminstone att det inte är alla Renault-bilar som påverkas av detta. :slight_smile:

Ställde samma fråga på Reddit och fick ett antal svar om andra Renault-ägare som hade samma fel från olika länder, allt från Rumänien och Grekland till Nederländerna, även någon med en Austral (som har samma infotainment som Mégane) och även någon Zoe och Clio, men jag fick också något enstaka svar från en Mégane som inte heller hade något fel. Så jag får väl dra slutsatsen att bara vissa bilar drabbas, och inte alla.

(De som har bilar som fungerar normalt brukar inte söka sig till forum särskilt ofta och svara på såna här frågor, så man behöver ta höjd för det när man försöker bedöma hur vanligt felet är.)

Övriga trådar:
https://www.reddit.com/r/elbilsverige/comments/1eua4rv/fungerar_era_onlinetjänster_för_renault_sedan_den/
https://www.reddit.com/r/Renault/comments/1eua9eo/are_your_connected_services_for_renault_working/

MarkTheOtter på Reddit påstår att även Nissan har problem, och problemet ligger hos Orange (som jag iaf vet att Renault använder).