Funktionen auto styrning med rattrörelse

Hej, finns det några regler hur autostyrning med kontroll av rattberöring skall fungera.

Anledningen är att det verkar fungera lite olika på olika bilar som man ser i testerna. Har försökt dela in händelserna i 3 steg för att underlätta diskussionen.

Steg 1.

  • Vissa kräver att man fysiskt rör ratten i sidled för att inte varna
  • Vissa räcker det med att man nuddar ratten med jämna mellanrum för att inte varna.

Steg 2.
Sedan beter sig bilarna på olika sätt i varningssekvensen med tider och vidare varningar innan bilen går in i steg 3.

Steg 3.
Här finns det en del varianter, allt från i de värsta fallen att bilen bara avbryter autostyrnningen men fortsätter köra, till att bilen stannar med varningsblinkers. Sedan finns det säkert även ytterligare funktioner som att låda upp dörrar och kanske skicka SOS efter nåt tidintervall, men det är inget jag sett i några tester på nätet.

Min nuvarande favorit av elbil (scenic) jag tyckte hade bra lösningar på det mesta i säkerhetsväg visade tyvärr det sämsta resultatet i steg 3 av en test jag kollade på. Visserligen var videon 2 månader gammal, men frågan är ju om det är så Renault tänkt med den funktionen, eller det läggs på “kommer senare” kontot?

Hej! Vad jag vet finns inga regler som beskriver vilken action som ska göras när och hur. Precis som du säger så är det en stor skillnad på hur olika bilar hanterar situationer, Mercedes EQA som jag testade fick jag t.ex. prata med SOS när jag testade, EQB gör likadant. Scenicen har jag inte i huvudet hur den betedde sig, får kolla när jag kommer hem och kan kolla min film men minns att den hade klassledande dektektering på ratten, bästa jag varit med om.

1 gillning

Ja just den biten med detekteringen på ratten funkade bra.
På filmen så får föraren larm efter 15 sek, sedan tar det bara 5 sek så slutar autostyrningen fungera och om föraren inte tagit över ratten så hade det troligen slutat illa. Hoppas verkligen det var en tidig icke färdig variant. Sedan hoppas man ju att man inför vissa regler framöver, så att alla vet vad de kan vänta sig i en allvarlig situation med medvetslös förare.

Hmm, intressant! Kollade mitt eget test nu (det ligger inte ute på YT än) och där stannar Scenicen som den ska. Den börjar bromsa ryckigt, drar på varningsblinkers och håller kvar bilen på vägen. Jag gav den tummen upp.

1 gillning

Ahh vad skönt att det inte var en långvarig bugg. :+1:
Den som testade bilen hade då troligen en väldigt tidig bil och filmen var ca 2 månader gammal, men det säger ju inte vilken utgåva av mjukvara som fanns i bilen.
Ser mycket fram emot din video på testet :slightly_smiling_face:
Rätt bra lanseringserbjudande nu med Techno + first-edition paketet, där deras mindre batteri duger bra. Tyvärr inte lika bra leasingpriser.

Angående Scénic så kan jag dela med mig av mina erfarenheter av “lillasyster” Renault Mégane E-tech. @cgullin har ju kört båda bilarna, så han kan säkert fylla på med hur lika de två bilarna är i det här avseendet, min gissning är att de är väldigt lika.

För Mégane alltså:

Detektionen av händer på ratten sker med hjälp av kapacitiva sensorer i första hand. Det kan man lätt se om man har adaptiva farthållaren i och om man (i en lugn trafiksituation och med förhöjd uppmärksamhet) släpper ratten. Efter en kort stund så kommer meddelandet “Håll händerna på ratten” upp, och då räcker det att nudda sidan av ratten vid klockan 3 med fingertopparna så nollställs det felet. Det går dock inte att sätta det i system, bilen säger ifrån om man försöker med det. Jag har ju så klart ingen insikt i exakt hur det är programmerat, och jag tänker inte testa mig fram mer än så.

Utöver det känner jag ibland att ratten stretar emot när jag kör. Jag har två teorier om varför det sker, och båda kan vara sanna:

  1. Jag och bilen har olika uppfattningar om var bilen bör placeras i körfältet. Jag tror att bilen i princip alltid vill ligga rätt pang på i mitten av körfältet medan jag kanske vill ligga lite närmare vägkanten eller närmare mittlinjen i vissa situationer.

  2. Sensorerna som känner av händerna kanske inte sitter i hela ratten, så beroende på var man håller ratten så kanske bilen “faller tillbaka” på att röra på ratten för att se om föraren har händerna på ratten.

Vid något tillfälle har jag låtit bilen styra “själv” när jag och bilen har olika uppfattningar, och det har lett till att bilen vinglat ur sitt körfält, och ratten börjat vibrera och röd markering. Men då har jag inte fått varningen om att hålla händerna på ratten. Så det är lite oklart vad det är som händer ibland.

Min gissning är ändå att det är kapacitiva sensorer i första hand, och att styrningen stretar emot i andra hand. Hur skulle det annars funka med handskar på? (Eller tja, Renault kanske tänker sig att man inte ska köra med handskar, det finns ju rattvärme. Vi kanske får se i vinter.) Men det är också en vettig gissning att det sker endast med kapacitiva sensorer.

Och ibland har bilen bara fel om hur den ska placeras i sidled. :slight_smile: Särskilt fel har den i vissa situationer i 2+1-vägar. När jag körde E4:an norrifrån mot Stockholm så fanns det en hel del situationer där 2 körfält blev 1, vägen smalnade av, mittlinjen försvann, och bilen började styra mot mitträcket, vilket så klart inte är helt optimalt.

Jag brukar trots det lämna styrassistenten på för det mesta. Det går att stänga av styrassistenten med en fysisk knapp (trevligt) men det stänger också av linjeassistenten helt, så det känns säkrare att ha den på och brottas lite med den om den börjar bete sig tokigt. Jag tror det går att stänga av styrassistenten helt i menyerna och behålla linjeassistenten på, men jag vill ju ändå ha styrassistenten på för det mesta när jag har adaptiv farthållare på, så jag brukar helt enkelt bara köra med den på och sedan brottas lite med den om den gör något tokigt, eller stänger av den i undantagsfall.

Jag har inte testat släppa ratten under en längre period för att se vad som händer.

1 gillning

Tack för den utförliga informationen, det uppskattas. Ja det verkar som flera av elbilarna har svårt att få de olika säkerhetssystemen att samverka med varandra. Påminner snarlikt lite om när användare installerat och aktiverat flera virusprogram samtidigt på datorn. Eller irl när flera viljor vill bestämma, vilket ofta slutar i kompromisser där ingen blir riktigt nöjd :slight_smile:
Ska bli intressant höra hur Kia EV3 detektionen fungerar. Det ser åtminstone ut som att större delen av ratten reagerar på beröringen av de videos man sett.

Det här är ju inget som är elbilsspecifikt på något sätt, hur framdrivningen på bilen sker har ju inget att göra med hur bra eller dåligt säkerhetssystemen fungerar. :slight_smile:

Appropå scenic, så hörde jag nån som klagade på att sitthöjden är låg, så att de sitter så att knä tar i kanter på konsolen och dörren. Funderade på om stolen inte går att höja, eller om det inte räcker. Nu ska jag planera in egen test av bilen, men jag tänkte jag avvaktar lite fler tester på svenska vägar först.
Nåt jag direkt inte gillar är de stora 19-22 tummarna. Varför envisas de med att slänga på däck som säkert ökar bullret i bilarna. Här kan man ju hoppas att man kan beställa bilarna med bättre däck för att minska bullernivån och kanske även förbrukningen.

Jag har ju testat det…

Min ID.BUZZ har vad VW kallar Travel Assist och jag tycker den funkar riktigt bra (vet inte hur den känner av händerna på ratten) den håller sig ganska långt ut på högerkanten av vägen som känns tryggt på 2-1 väg funkar den riktigt bra ska man köra om blinkar man vänster och den släpper sålänge blinkers är igång och sedan tar den tillbaka kontroll till man blinkar in höger Den är väldigt följsam om man vill styra själv känner man nästan inget motstånd Många av våra vägar häromkring har ingen mittlinje och det gör den lite konfunderad men inga oväntade manövrar

Jag var ju tvungen att testa (på en rak 40 sträcka) om man släpper ratten helt kommer det efter ett tag en tyst vit varning “ta över styrning” lägger man bara ett finger varsomhelst på ratten slutar den varna om man inte tar tag i ratten blir först varningen röd om man fortsätter ignorerar blinkar den rött och plingar efter ytterligare någon sekund gör den en kort inbromsning fortsätter man ignorera drar den åt säkerhetsbältet och plingar högt sen till slut bromsar den in ganska kraftigt och stannar med varningsblinkers på

Har kört ID.7 rätt mycket på sista tiden och den uppför sig ganska exakt som ID.BUZZ men ID.3an som hade Lane Assist ping pongade fram mellan vägmarkeringarna och tappade det helt när det inte fanns mittlinje men det ska sägas att den blev lite bättre med varje mjukvaruuppdatering

BMW i4 och i5 har jag också spenderat en del tid i och deras motsvarighet till Travel Assist funkade minst lika bra förutom att den gillade att slicka mittlinjen vilket kunde bil på gränsen av obehagligt i en vänsterkurva med möte då kunde det kännas som man skulle bli av med en backspegel och i ytterfilen på 2-1 väg kom den alldeles för nära mitträcket

Var inte rädda att testa säkerhetssystemen