Angående Scénic så kan jag dela med mig av mina erfarenheter av “lillasyster” Renault Mégane E-tech. @cgullin har ju kört båda bilarna, så han kan säkert fylla på med hur lika de två bilarna är i det här avseendet, min gissning är att de är väldigt lika.
För Mégane alltså:
Detektionen av händer på ratten sker med hjälp av kapacitiva sensorer i första hand. Det kan man lätt se om man har adaptiva farthållaren i och om man (i en lugn trafiksituation och med förhöjd uppmärksamhet) släpper ratten. Efter en kort stund så kommer meddelandet “Håll händerna på ratten” upp, och då räcker det att nudda sidan av ratten vid klockan 3 med fingertopparna så nollställs det felet. Det går dock inte att sätta det i system, bilen säger ifrån om man försöker med det. Jag har ju så klart ingen insikt i exakt hur det är programmerat, och jag tänker inte testa mig fram mer än så.
Utöver det känner jag ibland att ratten stretar emot när jag kör. Jag har två teorier om varför det sker, och båda kan vara sanna:
-
Jag och bilen har olika uppfattningar om var bilen bör placeras i körfältet. Jag tror att bilen i princip alltid vill ligga rätt pang på i mitten av körfältet medan jag kanske vill ligga lite närmare vägkanten eller närmare mittlinjen i vissa situationer.
-
Sensorerna som känner av händerna kanske inte sitter i hela ratten, så beroende på var man håller ratten så kanske bilen “faller tillbaka” på att röra på ratten för att se om föraren har händerna på ratten.
Vid något tillfälle har jag låtit bilen styra “själv” när jag och bilen har olika uppfattningar, och det har lett till att bilen vinglat ur sitt körfält, och ratten börjat vibrera och röd markering. Men då har jag inte fått varningen om att hålla händerna på ratten. Så det är lite oklart vad det är som händer ibland.
Min gissning är ändå att det är kapacitiva sensorer i första hand, och att styrningen stretar emot i andra hand. Hur skulle det annars funka med handskar på? (Eller tja, Renault kanske tänker sig att man inte ska köra med handskar, det finns ju rattvärme. Vi kanske får se i vinter.) Men det är också en vettig gissning att det sker endast med kapacitiva sensorer.
Och ibland har bilen bara fel om hur den ska placeras i sidled. Särskilt fel har den i vissa situationer i 2+1-vägar. När jag körde E4:an norrifrån mot Stockholm så fanns det en hel del situationer där 2 körfält blev 1, vägen smalnade av, mittlinjen försvann, och bilen började styra mot mitträcket, vilket så klart inte är helt optimalt.
Jag brukar trots det lämna styrassistenten på för det mesta. Det går att stänga av styrassistenten med en fysisk knapp (trevligt) men det stänger också av linjeassistenten helt, så det känns säkrare att ha den på och brottas lite med den om den börjar bete sig tokigt. Jag tror det går att stänga av styrassistenten helt i menyerna och behålla linjeassistenten på, men jag vill ju ändå ha styrassistenten på för det mesta när jag har adaptiv farthållare på, så jag brukar helt enkelt bara köra med den på och sedan brottas lite med den om den gör något tokigt, eller stänger av den i undantagsfall.
Jag har inte testat släppa ratten under en längre period för att se vad som händer.