Funktioner som är uppfunna för länge sedan och nya problem i elbilar

Jag kör elbil sedan ungefär tre år tillbaka. Har privatleasat en ID4 GTX. Vi (jag och min fru) är väldigt nöjda med den, inga konstigheter om än att det inte är en raket eller laståsna så är helheten bra. Den bjuder på lyx som:

• Det går att ha fötterna under framstolen
  • Man sitter bra i baksätet
  • Jag kan sitta i baksätet utan att slå i huvudet eller ha väldigt nära till taket
  • Det finns en skärm rakt fram för hastighet och laddstatus etc
  • Det finns uttag för lastnät

Ovanstående är sådant de flesta bilar haft innan jag skaffat elbil också. Där emot är det tyvärr vanligt att redan uppfunna egenskaper/funktioner blir sämre eller ännu värre tas bort på nya elbilar.

Några exempel:

Ford Capri: Jag som är 182 slår i taket före nackstödet om jag sitter baksätet

Ford Explorer: Lårbensstöd saknas nästan helt i baksätet

Cupra Tavascan: Jag sitter vääääldigt nära med huvudet till taket i baksätet

Tesla: Saknar instrumentering rakt fram utan man behöver titta åt höger

Bagagenät: På ID4, Enyaq och Ford Explorer monteras in uttagen för ett bagagenät som standard. Själv anser jag att det är en väldigt enkel säkerhetsåtgärd att göra det man kan för att inte få bagage som flyger from vid en kraftig inbromsning.

Visst kan jag verka kinkig, men är ovanstående önskemål så konstiga?

Lägger till riktiga dörr handtag , men dom dumheterna med infällda elektrisk styrda handtag kanske finns på en del ICE bilar också numera ? .

1 gillning

Nope, inte för traditionella biltillverkare som tänker på ergonomi och användarvänlighet. De har nämligen erfarenhet av vad kunderna vill ha och förstår hur de ska designa bilar.

Dörrhandtag. Löst problem på… 60-talet? Börjat sprida sig till avgasbilar nu också.

Nyckellösa system. Löst problem på 2010-talet, kanske tidigare. Tror inte jag stött på en nyare avgasbil där det funkat lika dåligt än som på många (men inte alla) elbilar, men kan ha missat någon.

Finns för få elbilar med rak baklucka. Måste vara urtrist att ha hund.

Solglasögonförvaring i taket lyser med sin frånvaro också.

Har i oktober haft en 2025 VW Touareg e-Hybrid (Last Edition) och jag tror inte att varken min ID.3 eller ID.BUZZ har missat med nyckellös funktionen som Touaregen har det är otroligt hur dom fått det att funka i sina EV men i ICE versionerna funkar det bara sådär I ID bilarna behöver jag bara gå upp till bilen och när jag är tillräckligt nära så låser den upp dörrarna (älskar “Compton Lock Mode” på ID.BUZZ som bara låser upp den dörren jag tar tag i dörrhandtaget på) i Touaregen måste jag 50% av gångerna öppna med knapparna på nyckeln

VW har sagt att man inte kan lita på att ID.bilarna låser vid tryck på handtaget i temperaturer under -15 grader vi här på sydostkusten har sällan under -10 så jag vet inte hur det är med det

Solglasögonförvaringen har alltid funnits där den ska på mina Toyota och Lexus som är bäst på fordonsergonomi i branchen I ID.BUZZ finns det en centerförvaring som slår det mesta men den är absolut inte på rätt plats det är verkligen inte Toyota/Lexus

Instrumentering som lyser för starkt i mörker är något som löstes med potentiometer för 50 år sen, varför måste allt lysa så starkt idag?