Hej!
Jag har en Skoda Enyaq iv80x från 2023 som personalbil. Nu är den på verkstad (blivit påkörd) och som hyrbil har jag en Elroq 60. Jag har i skrivande stund bara haft den två dagar och inte kört jättelångt, men fwiw tänkte jag att jag kunde posta hur jag upplever skillnaderna. Det kanske bara blir ett inlägg, kanske blir det fler vartefter.
Jag tycker Elroq känns märkbart nättare. Inga enorma skillnader och det kan vara en del placebo i det, jag vet ju vilken bil jag sitter i. Men mitt intryck är att den helt enkelt gillar att svänga lite mer än Enyaq. Då pratar jag om när vägen svänger, i cirkulationsplatser och så.
Smidigheten när det är trångt är det stor skillnad på. Förstås. En bakhjulsdriven Elroq smiter runt hörn och hundraåttiograderssvängar på ett helt annat sätt än 4wd Enyaq. Jag har snabbt blivit förtjust i det, så pass att jag nu funderar på om jag ska skippa 4wd när det är dags för byte, om jag i stället får mindre svängradie.
Bullermässigt kan jag inte säga att jag hittills märkt någon tydlig skillnad. Båda går på 19" sommardäck men inte av samma märke.
Fjädringen känns snäppet mer välanpassad i Elroq. Båda har standardfjädring. Hur det är i Elroq med största batteriet vet jag inte, men den här tycker jag går mjukare över gupp utan att för den skull kännas gungig.
6 gillningar
Skoda rent generellt känns som ett märke som gör det mesta rätt om man vill vara så där lagom rätt. Det enda som jag är lite fundersam över är att mittskärmen sitter lite väl högt upp. Jag har själv en Zeekr X så typ samma storlek som Elroq och liknande skärm men här sitter skärmen längre ner. Det gör att den inte skymmer sikten ut genom framrutan men samtidigt skymmer ratten lite av skärmen och man måste blicka ned när man skall kolla på den vilket man då inte måste om den är placerad som i Skoda. Hade varit intressant att höra dina reflektioner runt det.
Jag är både lång och gillar att sitta rätt högt, så för mig är skärmen inte ivägen alls. Jag har haft bilar tidigare med skärmen längre ned och jag föredrar att ha den högt, just för att jag inte behöver ta blicken från vägen lika mycket.
Nackdelen med att ha den högt är att jag tycker det är något svårare att trycka på ett precist ställe mot den när jag håller armen högt än när jag håller den lågt. Alltså om jag kör bilen samtidigt, och särskilt om det inte är helt jämn väg. Jag brukar lösa det genom att ta stöd mot någon annan yta med tummen eller handloven.
1 gillning
I dag körde jag Stockholm - Enköping tor.
Nu när jag kört den lite mer påstår jag att jag hör mer vägbuller i den än i min Enyaq. Det är förvisso inte likadana däck, men mina Enyaq-däck är inte särskilt tysta i sig (de dubbfria vinterdäcken är klart tystare). Kanske har också min Enyaq några ljudisolerande rutor som denna variant av Elroq inte har. Men hur som helst, jag upplever Elroq som bullrigare, vilket märks mest på grov asfalt.
Jag skrev tidigare att den verkar lite mer förtjust i att svänga än Enyaq, och det håller i sig på motorväg. Jag tycker inte den ligger lika stabilt i fart. Det vore för all del naturligt, det är ju en något mindre bil. Men det skulle också kunna spela in att min hyr-Elroq inte verkar ha samma nivå av travel assist som Enyaq.
Tyget i stolarna! I den här basmodellen är det ett jeansliknande tyg som jag både tycker är riktigt snyggt och har bra taktil känsla. Jag föredrar det framför bastyget i min Enyaq. Hade någon sagt åt mig att det kostade extra hade jag trott på det, och möjligen också betalat.
Har sett påståenden om att Elroq 60 saknar akustikruta. Att man behöver gå upp på 85 för att få det. Dock aldrig faktagranskat denna uppgift.
Enligt Skodas hemsida har redan Elroq 50 akustikrutor fram, och jag ser inget tillbehörspaket som nämner ytterligare ljudisolering.
Var på ett brittiskt forum jag fick uppgifterna för ett par månader sedan, så nu var jag tvungen att kolla upp brittiska Skoda. Där får man inte akustisk glas på deras instegsvarianter av 50 och 60. Svenska Skoda precis som du skrev om har däremot valt att inte sälja de varianterna.
Dock kan du dubbelkolla på demobilen så den har akustik glas (ska väl vara markant tjockare än bakrutorna) och inte är lägre speccad demo än de som vi kan beställa i Sverige.
1 gillning
Jag kollar i morgon om jag kommer ihåg! Men det vore konstigt om den avvek från svensk standardspecifikation.
Liten utvikning: eftersom jag ser Elroq och EV3 som två starka kandidater för nästa personalbil, och nu har en Elroq för omedelbar jämförelse, tog jag och provkörde en EV3 (GT Line) i dag. Mest motorväg, bland annat på ett avsnitt jag noterade som särskilt bullrigt med Elroq.
Mestadels positiva intryck! Jag upplevde den som något tystare än Elroq. Stabil på motorväg, men så hade den aktiv filassistans också. Förargränssnittet bättre än Elroq på en del, sämre på en del annat, inget jag tror skulle avgöra valet för mig.
Ett minus med EV3 är att den inte har någon vettig förvaring i mitten, det är helt obegripligt. Vad ska jag med den där skärbrädan till?
Förarstolen initialt bra och himla skönt nackstöd, och najs med ventilation i sätet. Å andra sidan - sitter man inte på ett läderliknande material blir det inte så svettigt så då behövs inte ventilationen och hur lätt är det att rengöra perforeringen när barnet spillt hockeypulver i den? Jag tycker också om att vila höger knä mot mittkonsolen i Elroq/Enyaq. Det går inte i EV3. Slutligen hittade jag inte en helt lyckad körställning, men det tycker jag ofta är svårt och kan ta mig ett par timmar innan jag lyckas med.
Med förarsätet som jag vill ha det är det rätt trångt för mig i baksätet. Jag är för all del stor. Men Elroq har mycket mer plats där. Tja, det är ju en större bil.
Ur rent praktisk synpunkt kan nog Elroq ha ett litet försteg. Men Kia känns liksom roligare. Nå, jag har gott om tid på mig att fundera.
(Provsatt också en EV6, det kanske blir en provkörning senare även om det är en prisklass upp.)
Nu har jag fått tillbaka min Enyaq så dags för en avrundning här kanske!
Det är subjektivt förstås, men mitt bestående intryck är att Elroq är signifikant mer bullrig än Enyaq. Klart det går att leva med, men när jag tittar på prissättningen i dag är det nästan ingen skillnad mellan Elroq och Enyaq. Då förstår jag inte riktigt varför jag ska välja Elroq.
Samma sak med EV3 faktiskt. En enligt min subjektiva standard tillräckligt utrustad EV3 kostar inom tiotusen från en tillräckligt utrustad Enyaq (2WD). Okej att jag tycker EV3 känns lite roligare men den är ändå svår att motivera då.
Med det sagt, Enyaq säljs på kampanj nu och Elroq och EV3 har inte hunnit komma på kampanjer i samma utsträckning. Det kanske ser annorlunda ut när jag ska beställa om ett drygt halvår.
I övrigt - min Elroq var mycket snabbare än min Enyaq på att starta Android Auto och verkar ha en bättre skärm, men det är nog en fråga om årsmodeller. Jag utgår från att nya Enyaq är lika kvick som Elroq.
3 gillningar
Bra info. Håller med om att Elroq:en känns lite knepigt positionerad, om man inte är nöjd med en riktig snikmodell vill säga, då man kan komma undan rätt billigt.
Jag var lite missnöjd med Enyaqs bullernivå när jag provkörde den (facelift). Den hade tyvärr 21"-fälgar och det kändes direkt att det var helt fel hjul för den bilen – förvisso inget DCC-chassi i demoexemplaret. Skulle tro att max 19" är ett krav, och DCC kanske skulle hjälpa en hel del, men bevis har jag inte.
Buller är knepigt. När min Enyaq var ny tyckte jag den var jättetyst. Nu på sistone har jag tyckt att den är bullrig, så jag antar att jag blivit van och bortskämd? Efter två veckor med Elroq tycker jag åter den är ganska tyst. Så kan det gå.
Som vi skrivit tidigare i någon tråd, man borde sätta sig ibland i en riktig bullerburk - tex mina föräldrars gamla Mazda 323 årsmodell 1990 - för att nollställa sin subjektiva kalibrering.
Men ja, 21" lär inte vara idealt för lågt buller. Ett av mina irritationsmoment med EV3 är att man inte kan få instegsmodellens 17" till de högre utrustningsnivåerna.
Jag har samma uppfattning om vår ID 4. Börjar kännas ohållbart med en så bullrig bil nästan. 
1 gillning
Beror på att den var bullrig hela tiden, bara att du inte tänkt på det tidigare. Buller smyger sig på. Kolla tex att stänga av ventilationen på jobbet…WOW säger de flesta, “vad tyst det blev”
Har därför noga valt ut min E-klass som specats med akustikpaket (extra ljudisolering dörrar, golv, hatthylla och dubbelglas inkl glastaket)
Otroligt tyst och slås endast av S-klass där EQS och iX är på samma nivå som min bil.
Man vill dels åka komfortabelt och sedan kunna höra musik med kvalitet.
Underbar bil och det gör det svårt att byta till elbil då alternativ som motsvarar en fullsmetad E-klass blir skitdyra!