Garantiärendehantering 5+

För några veckor sedan upptäckte jag blåsor på ratten

Jag SMSade bilden och körsträckan till min servicerådgivare med frågan “Ska det vara såhär?” Innom två timmar fick jag svar hon skriver: “Absolut inte det har varit ett problem med veganläderrattar i en del bilar så vi byter ut dom mot äkta läder Jag har beställt en ratt som kommer om tre dagar det tar 1.5 timme för bytet hänger du kvar och väntar? vill du ha lånebil? eller går du ner till bilhallen och lånar något? Ring mig så bokar vi en tid”

Har haft en hel del på mitt bord på sista tiden men till imorse kl 10.00 hade vi synkat kalendrarna jag lämnade över nycklar och gick ner till bilhallen tog en kopp kaffe och hämtade nycklar till en Amarok Aventura och gav mig ut på några ärenden en timme senare ringer hon “bilen är klar” när jag hämtar kommer service tech med ut och berättar vad dom gjort så nu sitter jag här med en ny läderratt

För mig som gammal servicechef på en större ÅF så är valet av bil lika mycket själva bilen som organisationen bakom när det kommer till service reservdelar och garantihantering finns det inte on site så får det bli en annan bil Jag har varit den här ÅF trogen med mina senaste två elbilar och har en till på beställning Jag vet inte om jag får någon VIP behandling (varför skulle jag få det) men mitt totala elbilsägande (förutom Tesla fiaskot) har varit en otroligt smidig resa In & Ut laddad lånebil väntar och snabb respons på SMS och mail kan inte mer än höja mitt gäng till skyarna

Veganläder var tydligen inte Da Shit snarare bara shit ska bli spännande att se hur det kommer att funka nu när fler och fler väljer det tur man har fyra års garanti kvar Min tjugo år gamla XC90 med full läderklädsel ser ut som nytt undrar hur en tjugo år gammal veganläderklädsel ser ut

5 gillningar

Jag kör ju också ett VW koncern märke , och servar mm hos en VW återförsäljare. 4+ får den återförsäljaren i betyg av mig . Finns en Honda Återförsäljare hyfsat nära byn jag bor i , och jösses så Honda tätt det är i byn . Dom och deras Verkstad har fått fina utmärkelser i kundbetyg , vilket visat sig vara säljande . Så många väljer nog mycket efter just det du också värnar .

1 gillning

Kul att höra! Jag kör också Volkswagen sedan ett halvår tillbaka och har redan behövt två garantiärenden (ett avklarat och ett pågående), att jämföra med inget som jag hade på min Polestar 2 och Volvo XC40 hel-el. Hittills inte så jätteimponerad av Din bil här i Stockholm. Nuvarande ärende anmälde jag på webben i torsdags och fick idag ett SMS att de hade försökt nå mig (hade inget missat samtal så frågan är hur) och att jag kunde maila dem för att få återkoppling. Varför mailar de inte direkt vad de vill kan man fråga sig. Vi får se hur det fortlöper. Det första ärendet löste de hyfsat smidigt men inget under av kommunikation och lånebilarna var slut (”de krockas hela tiden”). Nu har jag 15 minuters promenad till ÅF så jag klarar mig utan en småskadad fossilare (antar jag).

Troligen är du en BRA och TREVLIG kund med, så behandlar man ÅF väl så…behandlad de dig bra!
Grattis !

1 gillning

Om det där hade stämt, så hade jag haft världsklass på bemötandet mot mig som kund. :grin:

Tyvärr funkar det ju inte så.

2 gillningar

Så ska det vara. Du kan helt klart INTE haft med Din Bil i Sthlm att göra med. Din Bil är så kassa så jag kommer ha svårt att motivera VW som nästa bil även fast jag är riktigt nöjd med ID.7an.

Varit i kontakt med tre olika anläggningar och alla tre har varit i stort sett identiska. Tror därav att det är ett koncernval att vara icke serviceinriktade.

Tveksam till det snarare personal som inte gillar sitt jobb Jag skulle vända mig direkt till Volkswagen med dina klagomål Volkswagen och alla dom större märkena gör minst en gång om året revisioner av sina ÅF och där står kundkontakter både på försäljning och service högt på listan klagomål från kunder tar man upp med berörda ÅF Jag vet att man som servicechef var väldigt nervös när det drog ihop sig till revision från Peugeot där allt från namnskyltar på personal till ordning i dagslagret och hur kundmottagningen såg ut skyltar och flaggor på utsidan skulle vara hela och rena och förhoppningsvis hade det inte kommit i kundklagomål direkt till Peugeot dom hade till och med folk som ringde upp med olika frågor där hur dom behandlades utvärderades

Din bil (för övrigt sämsta namnet på en firma) är katastrof. De är inte ens intresserade av att kränga bilar och varken ringer tillbaka eller svarar på mejl. Noll intresse av att följa upp efter provkörning. Och jag provade på 2 st i olika städer.

Hittade dammkorn i lacken på B-stolpen på min MG, vid dörrlåset. Påtalade det vid en service, två dagar senare kom beskedet - omlack och lånebil gratis.

Trasig klädsel efter 10k mil - garanti utan tjafs

Glappkontakt i rattknapparna - garanti.

ÅF letar defekter på bilen vid service numer, för att kunna debitera MG.

Dom är fantastiska där, men får ändå bara 3 av 5 för att det är helt omöjligt att ringa, det är aldrig någon som svarat.

Värdelös firma. Köpte av Din Bil i Malmö. När det väl var dags att komma in till skadeverkstaden, så var det helt omöjligt. Ringde flera gånger, mejlade…

Nä, någon VW blir det inte mer. :grinning_face_with_smiling_eyes:

Kör ju själv in ID.7 och har haft tur med trevlig säljare vid köp och har en bra verkstad som inte tillhör Din bil i Stockholm, utan dom är en fristående aktureserad verkstad för Skoda Seat, Volkswagen och Audi. Ligger i Kungens Kurva/Vårby och heter KW Bilservice, kan jag rekommendera.

1 gillning

Det finns ingen garanti för sambandet men påfallande ofta stämmer det, nästan som att de som jobbar med kundservice är människor och ger den behandling som de får.

2 gillningar

Jag har dock sett kundservice från många perspektiv. Många gånger är det de som kräver mest som faktiskt får mest, eftersom anställda många gånger bara vill ha det lugnt på sina jobb. Om en besvärlig kund eskalerar något till ens chef, så orsakar det obekvämheter som man kanske helst vill undvika.

1 gillning

Det har jag också varit med om och det visar tydligt att det är skillnad på chef och ledare, en chef som också är ledare ger sin personal tydliga instruktioner och förhållningsregler och står upp för dem även när det blåser snålt.

Jag har haft chefer med bristande ledaregenskaper, som delegerat ärendet när det eskalerats med orden ”du har misslyckats, se nu till att göra kunden nöjd men låt det kosta så lite möjligt”.