Jag startar en tråd där vi skulle kunna samla uppgifter kring service & garantier som ÅF lämnar ut kring de bilmärken de leasar ut.
Fick precis information om Renault scenic som ÅF själv var tvungen att läsa på vad som gällde. Lägg gärna in uppgifter på andra elbilar i denna tråd också, så kanske det kan vara till lite hjälp för valen av elbil vid privatleasing.
Renault scenic e-tech (Gällande uppgifter 2024-09-12)
Garantierna är följande:
Bilgaranti 2 år / Obegränsad körsträcka
Lackgaranti 3 år/ Obegränsad körsträcka
Rostskyddsgaranti 12 år / 10000 mil
Drivbatteri 8 år / 16000 mil.
Serviceintervallen är 1 år/3000 mil, och då byts bara kupéfilter varje år, sedan bromsvätska år 3, kylvätska år 4 och 12v batteri år 5. (Inga kostnader specificerade)
Priser om man leasar bilen 3 år.
Renault Scenic e-tech kostar nu från 6990kr - 8810kr beroende på modell
Kommentar:
Det är ju inte mycket i service man får för pengarna när man leasar denna 36 månader.
Dessutom ingår bara bilgaranti 2 år normalt, men ser att de erbjuder 2 år+1 beroende på modell, så det är nåt man bör kolla om det ingår för just den modellen man leasar.
Mercedes-Benz EQE/EQS:
Batterigaranti: 10 år eller 250000 km
Nybilsgaranti: 2 år (förlängd möjligt mot kostnad)
Serviceintervall: 2 år eller 25000 km
Service numera inkluderat i priset i 6 år (tre st service).
Har nu priset på 4 års service / 96000 km på MG zs.
9200 kr vill Holmgrens i Kalmar ha, det var heller ingen idé att ifrågasätta då de höll på med bilen i 5 timmar (servicespecen säger 2 timmar) där man bl.a byter kylvätska i drivenhet och batteri samt oljan i differentialen. Jag frånsade mig byte av batteri i nyckel för det har jag redan gjort själv.
Man gör även en kontroll av batterihälsan vilket ju linjerar bra med batterigarantin på 8 år, sista servicen innan den går ut gör man alltså en test av batterihälsan.
Ifrågasatte priset hur eller hur, med argumentet att materialet är inte dyrt, men priserna är satta av importören.
Fick en offert på byte av skivor och belägg bak, 9500 kr. Det är lurendrejeri däremot, 2500 bara för bromsbeläggen, så där slutade det med att jag beställde skivor och belägg vid sidan av och byter det själv för 1900 kr. Som referens kostade alla bromsar runt om på egolfen 2900 kr…
Såg notis att Volvo Cars dubblar sin garanti på elbilarna i Danmark som ett svar på att det går knaggligt med försäljningen där.
Lär nog inte ske i Sverige, där försäljningen går för bra!
Tack för bra lista, gjorde en egen men baserat på beg-garantier för bilar några år gamla.
Samt deras serviceintervall vilket är viktigt då hustrun ska köra 6000mil/år.
Vet inte riktigt hur det gick till så alla biltillverkare har minst 5 år/150 000 km nybilsgaranti i Norge, om det är lagstadgat eller framförhandlat mellan konsument- och branschorgan(isationer) (någon som vet?), men det vore ju fint om vi också hade det här. Dock så är vi ju ganska dåliga på att säga ifrån här borta kan jag tycka ibland.
Min spontana tanke var att det är incitament och ersättningar från Norska staten som åstadkommit detta, men det kanske är en krånglig hantering då stöden inte är permanenta. Så kollade jag vilka konsumentköplagar som finns vad gäller garantier i Norge, jämfört med Sverige.
I Norge har konsumenter rätt till en garanti på fem år för varor som förväntas hålla längre än två år. Vi har väl max 3 år på varor i Sverige som jämförelse antar jag. Sedan tror jag inte att lagkraven kräver att det ska vara minst 5 års garantier på på elbilar i Norge, men man kanske har förhandlat fram det med hänvisning till konsumentköplagen i Norge gissar jag!
De allra flesta märken har 5 års garanti på elbilar i Danmark. Det har blivit en anti-USP att inte ha det så att säga, en stor nackdel för de som inte erbjuder det.
Ja nån typ att tryck saknas troligen. Det skiljer ganska mycket i de nordiska länderna vad gäller lagstiftning, lättnader m.m i olika former av ägande kontra leasing m.m.
Vet inte om Sverige sticker ut vad gäller finansiell och privatleasing och därför inte kraftsamlar att ställa krav på leverantörerna. Vet inte hur det går med skatteverkets hot om förändringar vad gäller finansiell leasing framöver, där de ansåg att det borde betraktas som avbetalningsköp och därför inte borde vara momsbefriat på samma sätt som det ser ut idag.
Om det slår igenom och företagen därför väljer att köpa in bilar för sina anställda istället, så lär nog trycket från företagen öka om förändringar av garantier gissar jag. Men det är väl en av flera möjliga orsaker som på det stora kan påverka en del i de skillnader som råder i de nordiska länderna.
Kanske nåt för @Esse att grotta vidare i, då hans idoga grottande lyckas få fram uppgifter som ingen annan verkar lyckas hitta i sina reportage
En gissning jag har är att vi har just så mycket företagsköp i Sverige och där är frågan om garanti inte lika viktig, alternativt att det är småpengar att lägga till ett år till för 4-5000kr när totalkostnaden kommer landa på 3-4-500 000kr över 3 år.
Jag skaffade ju själv en BMW med 2 års garanti men valde att lägga till ett år extra för 5000kr så jag är skyddad under hela perioden. Som jag ser det är jag inte villig att ta en annan bil jag trivs mindre bra med för 5000kr (företagspengar dessutom). Dåligt i det stora hela? Ja, såklart men jag har valt andra strider/frågor i mitt bilval