Många är dom Tesla ägare som fått sina bilar repade mm , och dom som väljer ett Kinesiskt bilmärke blir ofta ifrågasatta . Och nu kanske andra Europeiska bilmärken kopplade till sina bilmärken i USA inom koncernen. Jag kan känna så även jag och har säkert även uttryckt det , men är det verkligen rätt att kräva att en bilköpare ska välja så ? . Det blir snart inte många valbara bilmärken kvar . Och ställer inte det människor emot varandra på ett väldigt dåligt sätt ? . Är det någon som tänker så när det kommer till andra varor , som vitvaror / elektronik / möbler / kläder mm . Visst vi valde en Asko Cylinda för många år sedan , för att jag visste att den vitvaran tillverkades i Jung utanför Vara . Men för övrigt lägger jag inte så mycket tid på var sällanköpsvaror är tillverkade , och hur politiken ser ut i Kazakstan eller vad det nu kan vara . Men en sak vet jag som chaufför . Och det är att näthandel genererar en väldigt hög andel med onödiga transporter , med tillbaka skickade kläder och prylar som många gånger kasseras och blivit tillverkade helt i onödan . Så det undviker jag så mycket som möjligt .
Jag är rätt säker på att det finns en del VDar med riktigt ruttna värderingar hos många av de företag vi köper varor av utan att vi kan eller vill ta reda på det.
Däremot är det väl rimligt att vi konsumenter reagerar om det blir tydligt, som med Elon Musk, och att alternativet inte är såpass mycket sämre. Idag har konkurrensen enligt min mening dessutom kommit ikapp Tesla på många punkter. Därför blir det ett enkelt val att välja ett annat märke som inte har en högsta företrädare som tappat fattningen.
Det här är egentligen ett ilandsproblem men jag har vissa Red Lines som jag aldrig korsar jag har aldrig handlat från Wish Temu eller andra Kinesiska appar det kommer aldrig stå en Kinesisk bil på uppfarten men så handlar man produkter från någon här i Sverige som dom i sin tur hämtar från Kina eller vitvaror och elektronik som har stora delar från Kina då blir det svårare men målet är att så lite pengar som möjligt ska hamna hos CCP
USA har efter att ICE och Border Patrol mördat demonstrerande medborgare på öppen gata blivit ett rött skynke jag har avsagt mig mitt Amerikanska medborgarskap jag har sagt upp abbonemang prenumerationer och streaming tjänster Amerikanska bilar är inte längre att tänka på men det är svårt med stapelvaror som Coca Cola Hellmann’s mfl som är producerade i Sverige av Svenskt bolag som betalar royalties till Amerikanska ägare svåraste valet var att släppa Jack Daniels då jag inte hittat något som ersätter men jag provar vidare….
Korea och Japan kan jag tänka mig att köpa bilar ifrån har haft många Toyota och Lexus genom åren och har under många år arbetat för Nissan Fortsättningsvis kommer bilinköpen bli Europeiska men det är ju svårt att veta vad alla komponenter kommer ifrån Det vore ju intressant med någon form av VDN Varumärkning som specificerar hur många procent som kommer varifrån
En Brasiliansk VW SP2 står högt upp på inköpslistan
När det kommer till det vi stoppar i oss är jag otroligt konservativ jag handlar alltid Svenskt och helst innom en 4 mils radie hemifrån jag skulle aldrig köpa tex äpplen från Italien (om jag inte är i Italien) Spanien eller Frankrike när det idag finns Svenska året runt även om dom kostar 50.-/kg på vintern så är dom så billiga här från grannen under säsongen att det jämnar ut sig Är det inte i säsong här varför ska jag då ha det? Vår lönnkrog serverar bara i säsong närproducerat fläsk lamm får och nöt där vet jag i princip vad djuret hette och vilken gård det kom ifrån och allt vilt vart det fälldes i närheten fisk serverar vi bara när jag kan få från lokala fiskare frukt grönt öl vin brännvin gin och rom kommer innom 4 mils radien bröd bakar vi själva och rapsoljan kommer från åkern utanför
Jag har blivit kallad “närodlat pretto” och är fan stolt över det
Jo det skulle inte kännas bra att köpa en Tesla nu , och jag är inte i behov an någon ny elbil . Och Teslas bilar har inte tilltalat mig , mest på grund av den förfärliga inredningen . Men nu när dom infört elbilspremie på 40000 kr dessutom på MY Standard så kommer jag inte att klandra någon som ändå köper en så pass rymlig bil för 460000 kr . Väldigt lockande för många skulle jag tro med nollränta dessutom .
Om vi jämför så här då . Anna och Kalle med tre barn 7-9 och 13 år har sparat länge och ska nu köpa sin första nya bil . Dom vill ha en stor och rymlig SUV , och har en budget på 460000 kr om dom tar i från tårna . Dom vill gärna vara lite klimatvänliga för sina barns framtid , så dom väljer mellan Skoda Kodiaq Diesel och köra på HVO 100 eller en Tesla MY . Dom tycker inte om VD hos Tesla , och andra lika rymliga europeiska elbilar är för dyra . Vilken ska dom välja ? . Eller är det bättre om dom väljer en billig Kinesisk elbil ? .
Att kunna välja är ju en form av lyx som inte alla kan unna sig. Personligen hade jag avrått alla från att köpa en Tesla trots deras nya prissänkningar. Det handlar ju om värdet man får också, och det är subjektivt. Tesla är t.ex. en av få tillverkare som struntar i vad ARN kommer fram till. För mig säger det en hel del om deras företagskultur. De hade utan problem kunnat tillmötesgå kund och ARN som alla andra bilföretag men de vill helt enkelt inte.
Sen har du ju hotet kring att Musk och övriga ledning kommer att helt överge tanken på Tesla som ett bilföretag och istället satsa allt på robotik och AI.
Om de lyckas har du förmodligen för dålig hårdvara i den bilen du köper idag för att dra nytta av det.
Om de misslyckas struntar de i dig och din bil tills de lyckats eller gått i konkurs.
Har dom sparat och ska köpa är Tesla absolut sämsta valet när dom har fått nog och ska sälja är andrahandsvärdet näst intill obefintligt speciellt som Tesla håller på med kampanjer och prissänkningar vilket gör andrahandsvärde omöjligt att förutspå men mest för att Elon helt tappat intresset för biltillverkning och just nu planerar att slå ihop spaceX och XAI med Tesla som är börsnoterat och det är nog slutet på biltillverkning och i alla service center kommer det stå en Optimus (kan jobba 24-7 behöver ingen lön och vill inte ha fackförening) och räcka lång näsa åt kunder som vill ha saker åtgärdat
Ska dom lägga sin skattade sparade pengar tycker jag dom ska köpa en välskött 2 år gammal KIA Sorento Laddhybrid eller Lexus RX Laddhybrid en bil som redan finns så att ingen ny bil behöver produceras och som dom kan leva med i många år framöver och har ett andrahandsvärde när dom vuxit ur den
Jag är ingen fan av diesel för persontransport och skulle aldrig rekommendera en dieselbil om man inte är lantbrukare och har en stor dieseltank på gården HVO100 är egentligen ingen bra lösning Vi hade två traktorer och en Gator på gården och vi gjorde ett försök med HVO100 för det var miljövänligt men det skapade bara problem dom kunde ibland stå stilla en längre tid med algbildning som följd och vi fick spola och byta filter så vi gick tillbaka till det som på den tiden hette “grön diesel” för lantbruk I lastbilar som du kör och brukas dagligen är inte HVO100 ett jätteproblem När jag jobbade med Peugeot kom Ad Blue bilarna och vilket jätteproblem det blev med att ha service ansvar för Bravida 50 bilar Assemblin 20 bilar hade vi dagligen deras bilar inne tankar och ledningar som frös vintertid var ett konstant problem
Det är ingen AD blue på Gummans Volvo som tur är , men Preem Evolution Svanenmärkta diesel med 50 % HVO och noll RME som väl är värst när det gäller alger verkar funka . Produceras i Göteborg och innehåller ingen palmolja , så det tycker vi känns bra .
Kanske OT men….
Jag hade en 2002 Fiat Scudo med den fantastiska VM JTD 2 liter 16 ventilers Turbo Dieseln (samma som i Alfa Romeo) min kamrat som bygger BMW Turbobilar bytte ut turbon mot en gigantisk och mappade om den det blev ett monster med 200km/h + toppfart Den bilen gick absolut inte att köra på Preem “tallkottdiesel” men riktigt bra på Shell
Back to topic….