Håller med. Pianolackad plast är billigt och äckligt, då är till och mer fejk trä eller fejk kolfiber mer premium.
Pianolack och stora skärmar med lite fysiska knappar skriker budget.
Inte alls samma som i gamla knubbiga tyskar där det är 1000 knappar i perfekta rader med exakt samma spalt emellan och perfekt motstånd och taktil feedback även efter 20-30 år.
Ju mer man tänker, ju mer inser man att just instrumentering och inredning redan haft sina glans dagar. Tänk på dessa nästa gång du sätter sig i en Tesla eller liknande trista bilar…
1991 Alfa Romeo 164 satte världsrekord i tryckknappar på en mittkonsol personligen gillar jag den och hela bilens formspråk kantig och stramt från Pininfarina
Fysiska knappar för saker var ju absolut en anledning att jag lockades av min bil (Renault Mégane E-tech), även om det ju så klart är långt ifrån allt som är perfekt. Rattknapparna är inte riktigt lika responsiva som jag hoppats (kan ta några försök innan man kan byta förarvy, men det kanske är mjukvarans fel, inte knappen? Får undersöka vid tillfälle). Men det är ju ändå en helt annan värld jämfört med interiörerna för bilar ovan. Allt går inte att göra med knappar, och jag saknar en bra taktil feedback när man faktiskt lyckats lägga i ett körläge.
Pianolack fattar jag inte heller, det känns som någon slags utstuderad maximering av marknadsförbarhet. För det ser bra ut på bild innan man någonsin vidrört vid den, men så fort den är rörd så är den förstörd, några år senare vill man ha en ny eftersom den gamla känns så sunkig. Visst kan väl inte vi människor vara så dumma? Oavsett så är det så utspritt numera att det är svårt att välja bort…
Men ändå, det här med stora skärmar, jag måste faktiskt säga ifrån. Stora skärmar är en bra trend, faktiskt. Jag satt och körde igår och hade kartan uppe på båda skärmarna. En omgivningskarta på förardisplayen så jag ser hur jag ska köra, och en karta på hela rutten på mittenskärmen för att se en översikt på hela rutten. Och då kom jag på mig att yttra något i stil med “Tänk att köra en EX30 och bara ha en enda skärm. Så billigt.” Är det onödigt? Absolut! Precis lika onödigt som en varvtalsmätare i en ICE-bil, du hör ju hur den varvar… eller en regenmätare för den delen i en elbil, det är väl mest till för att kunden ska känna sig bättre att “kolla nu laddar bilen sig själv” när man kör i nerförsbacke. Lite därför den bara syns i 1 av 3 möjliga förarvyer.
Nä, jag tror mycket av det här är ren och skär nostalgi, viljan att drömma sig bort till en svunnen tid, där man minns allt det bra, men inte det som var kasst. Bildskärmar är bättre än fysiska instrumenttavlor med visare, då man enkelt kan ändra vad som visas beroende på om man ska navigera, eller om man bara vill stänga av allt och visa en minimalistisk avskalad visning av tid, hastighet och andra relevanta parametrar.
Kan bara hålla med om att pianolack är en riktig styggelse. Bland det första jag gjorde i min Polestar var att foliera mittkonsolen för att slippa pianolacken. Nu till MY25 kommer det äntligen annat än pianolack till Polestar 2. Storebror 3 som kostar över miljonen har dock fortfarande endast pianolackad mittkonsol
Digitala hastighetsmätare älskar jag (tänk bara på Fiat Tipo Digit på 80-talet). Citroens rullande badrumsvåg inte så mycket, men cred för att de gör saker annorlunda! Pianolack mest problematiskt ur städsynpunkt, matt plast bättre! Trä är riktigt snyggt, men då ska det vara äkta, kommer ihåg ”trälisten” i min Saab 99, gräsligt fult! Mercedes fejkträ lika illa! Knappar för bastjänster som värme (inkl sätesvärme) och volym är bra, resten funkar med tryckskärm. Är också en konvertit vad gäller kontroll i ratten, riktigt bra (säger han som mest kört gamla bilar och tycker detta känns modernt😀).
Väldigt mycket trä i klassiska bilar som ser ut och känns som plast var väl faktiskt trä (tittar på er Mercedes) men med vääääldigt mycket högblank pollish över.
Mercedes är ju dessutom enda biltillverkaren som faktiskt har haft steninredning. CL-klassen bland annat i början på 2000-talet hade granit som alternativ.