Har den amerikanska elbilsmarknaden fått pyspunka?

Hej!
Jag har kört elbil i tre år nu och följer med intresse vad som händer på marknaden. Jag lyssnar på en del poddar (såsom Elbilsveckan) och jag kikar på vad som sägs, t ex via YouTube. I dag såg jag denna video och det skulle vara intressant att veta hur sant det är, det som påstås i videon?

/Janne

Även den europeiska har väl bromsat in lite? Men det beror kanske mest på att ALLT har bromsat in - höga räntor och osäkerhet om jobb och framtid gör att fler väljer att behålla den gamla bilen ett tag, tar det säkra före det osäkra osv.

1 gillning

USA är ju i mycket ett U-land sett till infrastruktur överlag utanför storstäderna.
Utmaningarna där är helt andra än här, såvitt jag kan utläsa av youtube m.m råder ingen jättekonkurrens på laddmarknaden, det är Tesla och EA typ vad det verkar…

Det har ju varit en del prat om att den europeiska också har problem.

Men allt beror nog på hur man räknar. Stora delar av västvärlden har det sämre ekonomiskt just nu och när räntor och höga matpriser tynger så kanske den gamla bilen får vara med ett par år till. Den nya kanske inte blir den dyraste du kan hitta, utan en lite billigare, vilket sällan är en elektrisk. Kan det vara så enkelt?

Sen har ju de en helt annan ekonomisk kalkyl än vi har. Lite killgissning, och skiljer sig mellan delstater också. Men hade vi haft halva bensinpriset och dubbla elpriset så skulle det nog gå långsammare hos oss också, än vad det gör just nu. Plånboken är viktig, här som där.