Har ni battat i dag? 🔋

Lyssnade på avsnittet av Språket där man diskuterade diverse biltermer. En lyssnare (kanske någon som är aktiv här?) föreslog att motsvarigheten till tanka borde vara batta (från batteri).

Anledningen till att det eventuellt behövs ett nytt ord, är på grund av att man laddar så många olika produkter i dag. Att ha ett eget laddord för just bilbatteriet kanske skulle vara praktiskt.

Nå - vad tycker vi om detta ord? Ska vi börja säga att vi battat? :smiley:

Länk till avsnittet

Tycker ladda är bra. Det räcker #jagärentråkmåns

5 gillningar

Håller med Larsson.
Det blir bara missförstånd om det ska kallas olika saker.
Nu har vi ju laddstolpe, ladd-app, snabbladdning, långsamladdning, ladda osv osv

Keep it simple :slight_smile:

Låter som någon sexaktivitet som Tyskar i lederhosen håller på med…

Vad är det för fel på att ladda

Stubbgubben

3 gillningar

Battstolpe, batt-app, snabb-batting, långsambatting, batt-bricka, battsladd, battoperatör (den här är nog värst) :joy:

1 gillning

Värst? Då glömde du batt-plugg… Med den stavningen borde den kanske klara sig genom censurfiltret.

4 gillningar

Kan bli knepig stämning bland grannarna när de hör att man sitter i bilen och hojtar till frugan:

-Var tusan har du lagt min batt-plugg nu då?!

Vi kallar svärfars mörkblå Polestar 2 för Batmobile, det fick en helt annan mening nu! Tänkte ju mer på läderlappen som han hette i min ungdom men nu blir det mer dubbeltydigt.

1 gillning

Det är för övrigt den snyggaste färgen på P2! :heart_eyes:

Jag gratisbattade till 100% igår när jag stod parkerad på flygplatsparkeringen.

2 gillningar

Gratis flygplatsparkering, var hittar man det? Eller menar du att det ingår laddning i avgiften?

Jag skrev inte att jag parkerade gratis på flygplatsparkeringen. Jag skrev att jag laddade gratis. Jag betalade 219 kronor för att parkera. De garanterar inte laddbox till de som betalar parkeringsavgiften så jag skulle inte säga att laddning ingår i den avgiften.

Nja, då du troligen inte kan komma åt dessa laddare utan att betala parkeringsavgift måste vi nog anta att kostnad för laddningen ingår i parkeringsavgiften. Med andra ord så betalar alla som parkerar på denna parkering för din och andras laddning oavsett om hen laddar eller inte. Hade det varit gratis skulle vem som helst kunna köra dit och ladda utan att betala.

Problemet på t.ex flygplatser är att det inte går att boka laddare. Parkerar väldigt ofta på Arlanda P51 och P53 där laddning ingår i parkeringsavgiften. Parkeringen där kostar en hel del och oftast får man inte tillgång till en laddare. Varför finns inte möjlighet att boka en laddare? Eller separata platser med olika priser så får man välja om man vill betala för andras laddning trots att man själv inte laddar. Just nu är alternativet att parkera längre bort och då slippa betala för andra som laddar, men det är ingen höjdare när man ofta åker okristligt tidigt och för min del mest under den kallare delen av året.

Jag gratisbattade också - i mitt fall på Åre-Östersund Airport i vintras. Ett fåtal laddare där och det var först till kvarn.

Om jag minns rätt, så var det dessutom billigare där än på det närliggande p-området utan möjlighet att batta. :grin:

Mitt barnbarn sägger Ladd. Har du ladd i bilen farfar.

Barnbarnet kanske undrar om du har kokain i bilen. :joy:

Ja, vi har väl alla battat på SuC:en någon gång.

Nämen, är det inte Battman. :battery: