Lyssnade pÄ avsnittet av SprÄket dÀr man diskuterade diverse biltermer. En lyssnare (kanske nÄgon som Àr aktiv hÀr?) föreslog att motsvarigheten till tanka borde vara batta (frÄn batteri).
Anledningen till att det eventuellt behövs ett nytt ord, Àr pÄ grund av att man laddar sÄ mÄnga olika produkter i dag. Att ha ett eget laddord för just bilbatteriet kanske skulle vara praktiskt.
NÄ - vad tycker vi om detta ord? Ska vi börja sÀga att vi battat? 
LĂ€nk till avsnittet
Tycker ladda Àr bra. Det rÀcker #jagÀrentrÄkmÄns
5 gillningar
HÄller med Larsson.
Det blir bara missförstÄnd om det ska kallas olika saker.
Nu har vi ju laddstolpe, ladd-app, snabbladdning, lÄngsamladdning, ladda osv osv
Keep it simple 
LĂ„ter som nĂ„gon sexaktivitet som Tyskar i lederhosen hĂ„ller pĂ„ medâŠ
Vad Àr det för fel pÄ att ladda
Stubbgubben
3 gillningar
Battstolpe, batt-app, snabb-batting, lÄngsambatting, batt-bricka, battsladd, battoperatör (den hÀr Àr nog vÀrst) 
1 gillning
VÀrst? DÄ glömde du batt-plugg⊠Med den stavningen borde den kanske klara sig genom censurfiltret.
4 gillningar
Kan bli knepig stÀmning bland grannarna nÀr de hör att man sitter i bilen och hojtar till frugan:
-Var tusan har du lagt min batt-plugg nu dÄ?!
Vi kallar svÀrfars mörkblÄ Polestar 2 för Batmobile, det fick en helt annan mening nu! TÀnkte ju mer pÄ lÀderlappen som han hette i min ungdom men nu blir det mer dubbeltydigt.
1 gillning
Det Àr för övrigt den snyggaste fÀrgen pÄ P2! 
Jag gratisbattade till 100% igÄr nÀr jag stod parkerad pÄ flygplatsparkeringen.
2 gillningar
Gratis flygplatsparkering, var hittar man det? Eller menar du att det ingÄr laddning i avgiften?
Jag skrev inte att jag parkerade gratis pÄ flygplatsparkeringen. Jag skrev att jag laddade gratis. Jag betalade 219 kronor för att parkera. De garanterar inte laddbox till de som betalar parkeringsavgiften sÄ jag skulle inte sÀga att laddning ingÄr i den avgiften.
Nja, dÄ du troligen inte kan komma Ät dessa laddare utan att betala parkeringsavgift mÄste vi nog anta att kostnad för laddningen ingÄr i parkeringsavgiften. Med andra ord sÄ betalar alla som parkerar pÄ denna parkering för din och andras laddning oavsett om hen laddar eller inte. Hade det varit gratis skulle vem som helst kunna köra dit och ladda utan att betala.
Problemet pÄ t.ex flygplatser Àr att det inte gÄr att boka laddare. Parkerar vÀldigt ofta pÄ Arlanda P51 och P53 dÀr laddning ingÄr i parkeringsavgiften. Parkeringen dÀr kostar en hel del och oftast fÄr man inte tillgÄng till en laddare. Varför finns inte möjlighet att boka en laddare? Eller separata platser med olika priser sÄ fÄr man vÀlja om man vill betala för andras laddning trots att man sjÀlv inte laddar. Just nu Àr alternativet att parkera lÀngre bort och dÄ slippa betala för andra som laddar, men det Àr ingen höjdare nÀr man ofta Äker okristligt tidigt och för min del mest under den kallare delen av Äret.
Jag gratisbattade ocksĂ„ - i mitt fall pĂ„ Ă
re-Ăstersund Airport i vintras. Ett fĂ„tal laddare dĂ€r och det var först till kvarn.
Om jag minns rÀtt, sÄ var det dessutom billigare dÀr Àn pÄ det nÀrliggande p-omrÄdet utan möjlighet att batta. 
Mitt barnbarn sÀgger Ladd. Har du ladd i bilen farfar.
Barnbarnet kanske undrar om du har kokain i bilen. 
Ja, vi har vÀl alla battat pÄ SuC:en nÄgon gÄng.
NÀmen, Àr det inte Battman.