Har svårt att välja vilken bil är bäst: Skoda Elroq eller Volvo EC40 MY25

Hej! Jag funderar på att köpa en lätt begagnad elbil men har svårt att välja och känner viss beslutsångest. Vi är ett äldre par utan barn och kör till cirka 90 % i stadstrafik, har möjlighet att ladda hemma.

Har svårt att välja vilken bil är bäst: Skoda Elroq 85 82kWh 286hk 2 WD eller Volvo EC40 Single Motor Extended Range M R Plus (Båda årsmodell 2025)?

Vad tycker ni?

Har du provkört? Vad säger magkänslan? Ta den du får bästa känsla för.

Jag har har själv EX40 (som ju i princip är samma bil som EC40). Rolig att köra och generellt en bra bil. Men tekniken är föråldrad (märks att modellen snart har tio år på nacken). Mjukvaran är lite buggig, har behövt starta om systemet i bilen 3-4 ggr på ett år. Den har också rätt hög förbrukning vid körning, men inget problem i praktiken om man inte brukar köra 50-60 mil i sträck.

Något jag älskar med Volvon är enpedalskörningen. Kan inte ha bil utan framöver. Är osäker om Skodan har det.

Jag valde mellan Tesla MY och Volvon. Gillar tekniken i Teslan mer, men sambon la in sitt veto när Musk höll på som värst.

Jag har kört Volvo C40 AWD som tjänstebil och var överlag ganska nöjd, med samma anmärkningar som du nämner ovan. Det stora minuset är den föråldrade tekniken – liten skärm och ett buggigt system. Ja, Skoda har enpedalskörning som standard. Jag har inte provkört bilen ännu, men recensionerna är väldigt, och lite överraskande, positiva. Jag tror också att Skodan är billigare än Volvon, mindre förbrukning, längre räckvidd. Hjärtat säger Volvo, men det sunda förnuftet säger Skoda. Jag behöver snart boka en provkörning.

Skulle tagit Elroq. Känns modernare och ser snyggare ut i mitt tycke. Lite snålare också. Är sugen på en sån själv.

2 gillningar

Jag har kört Elroq 85, en riktigt trevlig bil som dessutom känns premium. Snygg är den också :+1:

1 gillning

Personligen tycker jag att EC40 är klart snyggare, men det är framför allt i ekonomironden som den vinner mot Elroq. Med en prisvärd försäkring hos Volvia och en servicekostnad på cirka 2 400 kronor vartannat år – jämfört med Skodas 7 000 kronor – blir ägandet betydligt billigare. Den största ekonomiska fördelen är dock värdeminskningen; eftersom EC40 har funnits ute längre kan man köpa ett något äldre exemplar där den värsta initiala smällen redan är tagen, vilket ger en tryggare kalkyl än en helt ny modell. Utbudet av lätt begagnade bilar är dessutom mycket större än för Elroq. Kör ni dessutom mest i stan kan till och med en pre-2024 vara ett riktigt smart alternativ, eftersom den något högre förbrukningen inte blir ett problem vid stadskörning samtidigt som inköpspriset blir ännu mer attraktivt.

2 gillningar

Tack för svaret. Jag har inte jämfört försäkrings- och servicekostnaderna, och det är viktig information som kan bli avgörande, särskilt med tanke på att det finns ett betydligt större utbud av Volvo EC/EX40 på marknaden. Jag var också sugen på Polestar 2, men upplevde att den var för trång och obekväm.

Jag körde tidigare en Volvo XC40 Extended Range MY24 och bytte i somras till en ID4 GTX MY25 (och körde tidigare Polestar 2 MY21). Elroq har jag inte kört men provkörde Enyaq innan ID4an, där jag klart föredrog ID4an (gaspedalens mappning, förarmiljön och kontakten med bilen). Infotainmentsystemet (det uppdaterade) i MEB-bilarna är okej, men det i Volvon är mycket bättre och mer intuitivt. Spotify fungerar tyvärr ganska dåligt i MEB, kartor ska vi inte ens jämföra och avsaknad av en rejäl förardisplay med kartor är också kraftigt minus.

Riktigt OPD finns inte i MEB-bilarna. Där är Volvon rejält mycket bättre i min smak. Även ekonomironden vinner garanterat en begagnad Volvo före en dyrare Skoda. Jag var fascinerad över att min Volvo XC40 tappade 170 000kr på 15 månader.

Komfortmässigt är de ganska lika, jag tycker båda var sköna att köra men man hade lite bättre utsikt runt om från Volvon. Jag har 360-kamera i båda och det rekommenderas verkligen.

Nu är jag ändå nöjd med bytet till min ID4, men det rör främst bagage, baksäte och att jag har mer utrustning (bättre stolar, 360-kamera, bättre ljud) och starkare motor (fyrhjulsdrift osv). Hade jag inte behövt större utrymmen och haft samma utrustning hade jag tagit Volvon alla dagar i veckan.

1 gillning

Vi köpte i somras en ett år gammal C 40 med max utrustning och därmed sparade vi 230 000 på en nästan helt ny bil.
Som andra sagt är det väldigt prisvärd försäkring och underhållskostnad på dessa. Att delar och service finns överallt och snabbt kan ges är också en viktig aspekt att tänka på.
För pengarna var detta det såklart bästa alternativet.
Infotainmentsystemet med Google är helt överlägset det i många andra bilar. Där folkvagnkoncernens är tvärtom i bottenskiktet.
Ruttplanering och appstöd är under all kritik enligt mig.
360-kamera och förastödsystem (filhantering mm) med mera är dock medelmåttigt men det gäller alla bilar bilar som inte är MB och BMW som är i särklass när det gäller detta.
Dessa två saker är det som jag är minst nöjd med men jag har en fullutrustad E-klass där allting är toppklass avseende 360 och självkörnig

@Sportbilsentusiasten Tack för svaret, det var nyttig information som jag inte visste om innan :slightly_smiling_face:

Varsågod, kolla andra tråden för input på service och försäkring

1 gillning

Förarstödssystemet (Pilot Assist) är ganska mediokert. Själva adaptiva farthållaren är bra men styrassistansen är alldeles för ryckig. Här är Volkswagens Travel Assist mycket trevligare och följsammare till linjerna, och är vad jag förstått en av marknadens bästa (men jag har inte testat BMW eller Mercedes).

Jag vill nog hålla med men både BMW och Mercedes har en tendens att slicka mittlinjen vilket kan bli lite otrevligt på smalare vägar i vänstersvängar med möte och vid omkörning på 2-1 väg känns det som den ska dra in i mitträcket Volkswagen (och övriga VAG) tenderar till att ligga längre ut till höger på vägbanan och är inte lika aggressiv vid omkörning på 2-1 vägar men alla tre är mycket mer följsamma och mindre “ryckiga” än Volvo

1 gillning

Jag använder i princip aldrig pilot assist. Bara adaptiv farthållare.

Pilot assist har jag främst på glest trafikerad motorväg om jag t.ex. vill byta spellista på Spotify eller liknande (vilket inte är helt praktiskt via EX40s fjuttiga pekskärm).

Är alltså Pilot Assist lika ryckigt som på vår förra V90 från 2019? Låter inget vidare…

Skulle säga att det beror på vägtyp. På motorväg tycker jag det gick helt OK och då kunde jag lita på det, men på kurviga vägar och 2+1 när det blir två filer går det inte att lita på systemet. I sådana situationer rycker det till då och då vilket inte är angenämt. Samtidigt är det ju väldigt lätt att koppla ur och växla till adaptiva farthållaren med ett tryck på en fysisk rattknapp, så jag lärde mig när jag skulle klicka bort Pilot Assist och när jag kunde klicka tillbaka det. Det funkade för mig.