Hyundai vill hemskt gärna växa till sig i Sverige och nu tar de hjålp av Hedin bil som kommer saluföra det koreanska märket i sina anläggningar i Danderyd och Segeltorp (Stockholm) samt Mölndal i Göteborg med start i maj.
Här i Norge där jag bor så har Hyundai förlängt garantien till 15 år / 300 000 km (hvilket som inträffar först) på ICCU problematiken. Det gäller visst alla Ioniq 5 och 6 som har vart tillverkade fram till april 2024. Kommit information om det idag, så har inte satt mig i all info ännu.
Finns det någon motsvarighet till hur Hyundai klantade till det med sin möjliga succé i Ioniq 5? Tänker liksom om man ställer försäljningspotential och efterfrågan i förhållande till utfall.
Kommer du ihåg varför det blev så? Var det någon Sverigechef som inte skötte sitt jobb eller var det mer ett beslut från huvudkontoret om att inte prioritera Sverige samtidigt som de hade problem med produktionen?
Det låter som ett partnerskap med potential, Hyundais problem är för få och små år särskilt i storstadsregionerna och Hedins problem är delvis för många svaga varumärken. Genom Hedin kan Hyundai växa och varumärket stärkas och det kan i sin tur hjälpa Hedin på fötter.
Jag är ingen stor fan varken av Hyundai eller än mindre Hedin, men tycker att Hyundai har outnyttjad potential och tror att fler åf i storstäderna är vad som saknas.