Tycker det verkar som väldigt bra uppdatering, men allt hänger ju på priset. Hur ska dessa MEB-bilar prissättas? EX60 och iX3 blir väldigt tuffa konkurrenter när de har mycket modernare teknik, mjukvara och komfort. En Q4 måste vara klart billigare, men då konkurrerar den med sina syskon ID4 och Enyaq…
Elroq ligger också bra till.
Det är väldigt tufft för Audi numera.
Nu är priserna ute:
- Q4 e-tron 150 kW: 570 000 kr
- Q4 e-tron performance 210 kW: 640 000 kr
- Q4 e-tron quattro edition 220 kW: 619 000 kr
- Q4 e-tron quattro performance 250 kW: 735 000 kr
Sportback: +22 700 kr.
Känns spontant rätt dyrt om man nu tänker ha bilen länge och laddhastighet och räckvidd inte är bättre. Audi hade verkligen behövt en egen Neue klasse med 80 mil wltp och laddning på 300-400 kw.
Nja, det är inte Q4ans plats att konkurrera med iX3, tycker nog både laddning och räckvidd är okej. Mercedes GLB har snabbare laddning och längre räckvidd men är då dyrare ![]()
Jag kan hålla med om att räckvidd/laddning ändå är OK på Q4. Allt som oftast jämförs det lite väl mycket specifikationer som för de flesta inte borde vara avgörande, utan kanske andra saker som också är viktiga.
Nu måste man tyvärr lasta på lite grann för att få en Q4 i ett trevligt utförande, men det samma gäller ju med iX3. Runt 100 tkr billigare tycker jag Q4 blir mot iX3 vilket väl inte är helt tokigt, även om iX3 garanterat är bättre bilen.
Visst finns det nu komplett OPD och mobil nyckel till Q4?
Håller med. Värre är det för Q6 tror jag…
Håller med om att den kanske inte direkt konkurrerar med ix3 men i sådant fall blir det ju intressant att se hur en kommande Volvo EX40 och en ny BMW iX1 kommer stå sig mot denna. För det blir väl dess direkta konkurrenter?