Hemladdning (AC) 22kw?

Hej, har ett par frågor av någon som vet:

Den första, vet någon varför inte flera elbilsmärken har gått in för laddning 22kw hemma(AC)? För tillfället är det bara ett fåtal som klarar av detta. Har själv ett elkontrakt på 3x35A så 22kw skulle vara perfekt som taxibilist i periferin(typ±800km/dag).
Är det i princip bara frågan om en softvaru uppdatering eller är det frågan om en helt annan hårdvara 11kw vs 22kw?
Och min andra fråga är: varför har biltilverkarna inte delat upp sina batterier i 2 delar som i brådsamma fall kunde laddas (typ tesla) med 2 laddare? Och är här också laddhastigheten fast i softvaran eller hårdvaran(bättre kylning av battericellen vid högre hastigheter)?

Tacksam för svar, Jonas

Ingen expert men…

Fråga 1: Kostnad. Behövs kraftigare växelriktare och kringutrustning som kostar mer. Samt, inte för att det här egentligen har något med tillverkarnas beslut att göra, men värt att ha i åtanke är att med effekttariffer kan 22 kWh hemladdning bli ett tveeggat svärd:

Å ena sidan: har du ett elavtal med effekttariff där toppar mäts dygnet runt så vill du definitivt aldrig ladda med 22 kWh för det kommer kosta.

Å andra sidan: har du ett elavtal med ett fönster under natten där toppar inte bidrar till din effekttariff och detta fönster är relativt kort och det finns risk att du inte skulle hinna ladda klart under detta fönster med 11 kW laddning (idag gör de flesta det dock) kan 22 kW vara bra. Men ju fler som gör det, desto mer kommer det belasta nätet på dessa tider också, och desto snabbare kommer nätägarna börja mäta topparna dygnet runt (vissa gör redan det), så det är inget långsiktigt.

Om du har en fin solcellsanläggning på över 11 kWp så är det 22 kW-vänligt såklart.

Fråga 2: Om vi bortser från den dåliga hyfsen att ta upp 2 laddplatser, och det faktum att du på de flesta stationerna vill använda olika laddstolpar för att inte dela effekt, så är det såklart en kostnadsfråga det med. Du behöver dubbla uppsättningar uttag, DC-kablage, BMS:er, you name it. Hur bråttom tänkte du att du hade?

Fråga 3: Det är många faktorer som bidrar till laddbegränsningar. Batterikemi, celltyp, modullayout, överprovisionering/buffert, BMS:en (här kommer mjukvara in), kylnings/-värmekapacitet, hur komfortabel/erfaren tillverkaren är med slitage… Men man kan ju också artificiellt strypa i mjukvara så man kan kräva en slant till för att få högre effekt in och/eller ut och smälla på en extra dekal… kanske kan det stå “M60” eller “RS” på den? :slight_smile:

Det finns definitivt mjukvarulåsta batterier energikapacitetsmässigt, såsom Tesla och Rivian.

Med det sagt finns det vissa som delat upp sina batteripack (d.v.s. kan switch:a mellan 400 V och 800 V, men fortfarande med 1 kontakt): t.ex. Porsche/Audi, GMC Hummer…

Handlar om kostnad vägt mot nyttan.

Men jag håller med, många bilar laddar ju 32A på enfas men bara 16 på trefas o man kan tycka att steget inte borde vara så stort.

Först lite bakgrund. Nedan är förenklat så klart, men tillräckligt nära sanningen för att svara på frågan. :slight_smile:

För att ladda din elbil så behöver du uppnå att du tillför likström till ditt batteri vid en lämplig spänning, oftast vid en spänning i storleksordningen 400-800 volt, beroende på vad du har för bil.

Men det som finns i väggen är ju inte likström, det är växelström, så den måste omvandlas till likström på något sätt, med en likriktare. Det finns två sätt att göra det på.

Vid en snabbladdare, som du hittar t.ex. på en bensinmack eller snabbladdstation med en effekt på 50 kW eller mer, så sker omvandlingen från växelström till likström i en extern apparat, ungefär stor som ett kylskåp. Ju mer effekt, desto större och dyrare.

Men när du laddar hemma, eller på en parkeringsplats eller dylikt så får du helt vanlig växelström till bilen, och du gör istället omvandlingen till likström i bilen, du bär alltså med dig en liten laddstation i själva bilen. Men av förklarliga skäl så är det en tradeoff, ju högre effekt du ska ha desto dyrare och tyngre blir laddaren.

De flesta som laddar elbil hemma laddar ju bilen över kvällen och natten, och kan därför ladda i kanske minst 10 timmar, om man t.ex. kommer hem kl 21.00 och åker hemifrån kl 07.00. På dessa 10 timmar får du om du har en laddstation som kan ge dig 11 kW in 110 kWh energi, vilket är tillräckligt för att ladda de flesta elbilar från 0 till 100%. De flesta behöver dessutom inte ladda från 0 till 100% varje dag, därför är mer laddeffekt än 11 kW helt onödigt när man vill ladda hemma, för de allra flesta.

Dessutom är det för de flesta väldigt dyrt att ha en laddstation på mer än 11 kW hemma, då det är ganska ovanligt att man har ett så stort elavtal hemma som kan leverera så mycket ström. 22 kW i ett hem kostar alltså, för de flesta, mer än det smakar.

Däremot är högre laddeffekter värdefulla för destinationsladdning. Om du ska parkera en timme någonstans så är det väldigt stor skillnad på om du hinner ladda 33 kWh eller 66 kWh på tre timmar, t.ex. Det är också väldigt trevligt för kortare laddsessioner ute i vardagen, och särskilt värdefullt om man inte kan ladda bilen hemma alls.

Utifrån ovan så är det ganska tydligt varför det är ganska ovanligt med laddare på 22 kW i bilar. De flesta kan inte skaffa en laddare på 22 kW hemma, och även om de skulle kunna det, så räcker 11 kW för fallet där man laddar hemma. Där 22 kW kommer till sin rätt är destinationsladdning, och det är ju bekvämt att dra nytta av det när det finns, men det är ändå på marginalen. De flesta åker ju till en snabbladdare när de har bråttom.

Jag har själv 22 kW i min bil (Renault Mégane E-tech) och jag kan ladda i 22 kW hemma (eftersom jag hyr en parkeringsplats i en anläggning med 10 parkeringsplatser, som det därför finns ganska mycket ström redan framdraget till). Det är helt onödigt, jag har aldrig “behövt” all den laddeffekten. Den enda riktiga fördelen jag dragit av det är att när jag snikladdar på den lokala gallerians gratisladdare så får jag in dubbelt så mycket gratis laddning under ett besök som om jag hade en 11 kW-bil. Men det är snarare att se som en bonus, inte något som jag hade betalat extra för om valet fanns. :slight_smile:

Även i just din speciella situation, att du kör taxi och därmed säkert vill ladda mycket på kort tid, och du dessutom redan har ett stort elavtal hemma, så skulle jag nog ifrågasätta om det verkligen är något som behövs, och om du verkligen ska välja bort en bil som saknar 22 kW, eller om det finns viktigare faktorer.

Det är väl så att 99% av alla hemmaladdare inte har någon nytta av 22 kw. De flesta har max strömuttag på 11 000 watt 16 amp, 14 000 watt 20 amp eller 17 000 watt 25 amp i sina hus.

Jo det finns offentliga ac-laddare med 22 kw men hur vanliga är dom egentligen?

Sen specar säkert tillverkarna bilarna på olika sätt beroende på marknad/land.

Renaults lösning för laddning som dom hade med chamelionladdaren i gamla Zoe att köra växelriktaren till motorn baklänges och på så sätt få 44 kW AC-laddning var inte dum men på franskt vis väldigt komplex och trots en god tanke fick det ingen efterföljare.

Tack för alla fina svar. Elbilsveckans chatt är en utomordentlig fin plats att få svar på sina frågor av människor som har erfarenhet och sak kännedom, tack!!

1 gillning