Hitta 800V-laddare?

Vi har en Kia EV6, och det är som bekant väldigt stor skillnad på laddtiderna beroende på om man laddar på en 800V-laddare jämfört med en 400V. Jag använder ChargeFinder för att inför en längre resa ta reda på vilka ladd-möjligheter som finns, men i den appen kan man inte filtrera på laddspänning utan bara laddeffekt. De olika laddnätverken verkar inte heller vilja skylta med vilken laddspänning de har i sina laddare.

Finns det någon annan app som visar om en laddare levererar 800V eller 400V?

Det är väl bara ionity som har 800v i sverige vad jag vet?

360kW laddarna hos Eviny torde väl vara 800 volt? Dvs sök på 300kW o uppåt.
Eller kan en 300+kW drivas av 400V?

Alla laddare som visas som 300+ i ChargeFinder är 800V.
Finns några undantag som EON kör med som är 175kW gamla ABB terra som också har 800V.
Även samtliga Alpitronic är 800V även de på 150kW.

Så för att få 800V i Sverige kan du ladda på:
EON, Circle K, OKQ8, Eviny, Allego, Rifil (Malmö), Nima energy utöver Ionity.

3 gillningar

Enligt CCS2 standarden som tillåter 500A i dagläget hamnar vi ungefär på 200kW lite beroende på bilens spänning på ett 400V-system. Undantag är Tesla SuC som låter strömstyrkan gå upp emot 640A som blir ett måste för att nå 250kW då tesla model 3 och Y har ca 370Vdc vid låg SoC.

3 gillningar

Tackar för bra svar.

Är circleK 800v?.. Det har jag ingen aning om…

Jepp CK kör mest Alpitronic i Sverige och ABB terra 360 på truck stop, båda laddarna har spänning 200-920Vdc.

2 gillningar

Har fortfarande inte smällt att jag helt missat att det var så många som hade 800v laddare.

Ni som lever med en 800v bil. Är det så mycket bättre som man vill tro det är? Vissa journalister pratar om att det ingen är ide att köpa elbil idag med gammalt 400v system.

Tex senast jag snabbladdare med en hyr Audi q4 gick jag på toaletten, köpte en kaffe, messa frun så var sedan det dags att köra 15mil till. Vet inte riktigt om jag känner jag har mer brådis än så?.

Fast självklart är et skönt om det går fortare om man har lite brådis.

Vi brukar köra 125 mil 3-4 gånger per år till mina föräldrar i Lappland med vår ID 4, och jag tycker faktiskt att det går för snabbt att ladda bilen. Och då är ju ID 4:an verkligen inte snabbast i klassen. :crazy_face:

Jag brukar gå in på macken och uträtta eventuella behov samt ordna mer koffein så att det inte blir för mycket blod i koffeinomloppet. Och medan jag gör detta, så rastar frugan hunden.

Kan tillägga att vi kör ungefär lika snabbt som vi brukade göra med vår E-klasskombi som hade 125 mil i räckvidd. :grin:

1 gillning

Exakt jag körde en diesel en 60-70mil sträcka nyligen (tror jag skrev om det här i forumet)… det blir att man stannar ungefär på samma ställen som med elbil för att sträcka på benen… MEN… stoppen blev faktiskt lite kortare för man “drar inte ut på” stoppet.

När man laddar vet som kroppen om att man ska vara här i 20min. Så man tar det väldigt lungt på hela stoppet…

När man körde diesel kändes det mer som att stoppet man gjorde tog tid från att ligga på hotellrummet i chilla.
Edit: det var löjligt nog mer stressande att köra diesel :slight_smile:

1 gillning

Jag kan hålla med om att med EV6 på Ionity så blir laddningen oftast kortare än vad som krävs för att hinna med eventuella andra behov som uppstår, det är sällan som vi laddar längre än 15 minuter (laddar till 80%).

Men man kan även tänka på omsättningen vid laddaren när det är många som behöver ladda. Det är bara positivt för alla om man kan ladda snabbt och sen flytta sig så att någon annan kan börja ladda.

Det är rätt vanligt att vi “laddar om” andra bilar, dvs kommer till laddaren efter men kör iväg före bilar som inte kan ladda lika snabbt.

1 gillning

Min första vinterresa kände jag att jag ville ha bättre marginal, så då laddade jag ofta till mellan 90-100%. Men med tiden blir man mer elbilsvan och nu är det ofta 75-80% som gäller.

1 gillning

Kan tillägga att även recharge har några Alpitronic. Vet inte hur många iåförsig, men Jönköping + Trollhättan vet jag har.

1 gillning

:slight_smile: det där var sååå knäckande när model3 kom och man satt med sin fattiga ModelS och ladda… man hade stått 10minuter och en modell3 kom och ladda 20min och körde vidare medans man fick sitta där i 10minuter till.

Sedan mötte man den model3 på nästa SuC när den i princip skulle åka vidare igen…

Not good old time…