Hjälp, jag måste köpa en Tesla

Ber om ursäkt för click bait, men det är ju så man skall göra nu för tiden.

Jag har under många år haft det rätt bekvämt – tjänstebil. Inte gratis, men jäkligt smidigt. “All inclusive” (förutom bränsle) för cirka 7 500 kr netto i månaden. En ID.7 GTX.

Men nu byter jag jobb, och med det försvinner bilen. Så nu står man här som en vanlig dödlig och ska köpa egen bil, och det måste gå fort. Eftersom jag kör runt 3 500 mil per år går privatleasing bort direkt. Jag behöver något som man åker i snarare än kör – tyst, bekvämt, bra säten, mjuk fjädring och gärna ett ljudsystem som gör att man glömmer att man sitter i kö på E6:an.

Jag fokuserar bara på TCO på 5 års ägande. Tre år gammal Polestar 2 facelift, kanske en Audi Q8. När jag räknade på totalkostnaden hamnade allt ungefär där jag är idag, så långt allt gott.

Sen gjorde jag misstaget att titta på Tesla Model Y. Ja, jag vet. Men de kör 0 % ränta på Dual Motor Juniper nu, och kalkylen blir… helt orättvist bra. Hur man än försöker hitta fel så vinner den ekonomiskt. Och det är ju en rätt bra bil, objektivt sett.

Men alltså… den har ju sina egenheter. “Self-Driving” känns mer som att man har en övervakande körskolelärare bredvid sig som suckar högt varje gång man vill ta ratten. “Jaha, du vill köra själv, du? Fint, då kan du göra allt själv då!” Och de där små detaljerna – ingen 360-kamera, ingen HUD, vindrutetorkare som lever sitt eget liv, ingen telefonspegling? Och en ren personlig reflektion…..jag tycker ju inte den är speciellt snygg, varken inne eller ute.

Och sen, ja, den där lilla grejen… politiken. Jag har alltid tänkt att man ska utöva konsumentmakt, stå upp för sina värderingar, och inte stötta företag som gör mig politiskt illamående. Men när det skiljer flera tusenlappar i månaden på totalkostnaden så börjar mina värderingar plötsligt kännas… flexibla.

Jag vet. Dubbelmoral. Sell-out. Jag kommer inte kunna gå helt rakryggad, men jag lär i alla fall åka billigt i en väldigt bra bil. Och kanske är det värt det.

Hjälp mig, hur skulle ni resonera, gärna ur ett rent TCO perspektiv med 5 års ägande.

En Model Y är såklart prisvärd om man gillar Model Y som bil, men om man redan innan man köper den är skeptisk till många lösningar har jag svårt att se att 0% ränta är det som ska avgöra.

Att äga en bil i 5 år är ju ofta en bra start för att få en vettig TCO. Jag tror att restvärdet på en ID7 GTX Tourer (eller bakhjulsdriven för den delen) är bättre än på motsvarande Model Y. Sedan får du inte glömma att du får 30% ränteavdrag vilket gör att ränteskillnaden inte blir lika stor som det kan upplevas. Köper du dessutom ID7 med billånet VW Choice får du 50 tkr rabatt på bilen, som väger upp ränteskillnaden ytterligare. Både halv- och helförsäkringen på en Model Y kommer också vara avsevärt högre än på en ID7.

Sammanfattningsvis tror jag verkligen att TCO blir väldigt lika för dessa två bilar, trots Teslas 0-ränta.

2 gillningar

Tack, VW choice hade jag missat, skall kolla in det lite noggrannare, men gissar att det kan bli ganska dyrt med tanke på att jag kör 3500mil per år, så förmodligen blir det billigare med ett vanligt VW lån. Tror räntan ligger på runt 3.6% just nu. Ränteavdraget försvinner väl vid nyår, så det blir ju inte aktuellt.
VW har dock bara 2 års nybilsgaranti, plus ganska dyr service jämför med Tesla. Så man kommer nog undan med billigare TCO hos Tesla, men du har ju en hel klar poäng med att man skall ju vara bekväm med sin bil, och det är ju värt en del, eller till och med mycket, och där har jag svåra och långa överläggningar med mig själv om just detta…

Ränteavdraget finns kvar för lån med säkerhet, dvs billån omfattas. Åtminstone ingår första servicetillfället hos VW, men visst andra ingår inte. Garanti kan du köpa till hos VW så många år du vill, men det blir ju såklart lite dyrare.

Har du jämfört försäkringskostnaden? Jag tror det kan vara ganska stor skillnad, inte minst år 4-5.

Köp den bil du kommer trivas bäst med. Kör du 3500 mil om året så tillbringar du ju rätt mycket tid i bilen… Eftersom 2 av dina krav var att den skulle vara tyst och ha mjuk fjädring faller ju första generationens Model Y bort, även om en 2-3 år gammal hade gett dig en bra TCO. Om TCO väger tungt, varför inte en vanlig ID.7 utan GTX? En ID.7 GTX skulle kosta mig 1600 kr/år mer att försäkra än min Model Y LR AWD…

Gillar du ID.7, kör en sådan. Model Y av senaste generationen (0%) är bra den med.
Prova båda och köp den du gillar mest.

Jo, jag valde GTX enkom för det adaptiva chassiet, och som förmånsbil var den billigare än Pro. Så om jag skulle köpa en ID7 så är det Pro + adaptiva chassiet.

Vad gäller Tesla så är deras 0% erbjudandet endast på dual motor, så den blir billigare än single motor. Har kört mycket model Y, men aldrig en Juniper, så tänkte få till en provkörning nästa vecka, har dom fått till fjädringen och chassiet, så är det ju en onekligen ett väldigt starkt alternativt, och billigaste TCO.

Ok, Tesla ändrar ju sina erbjudanden hela tiden, så det är svårt att hålla koll på vilka varianter det gäller för stunden… :slight_smile:. Är ju inte otänktbart att det kommer ännu vassare erbjudanden i december, Tesla verkar ju jobba så med kvartalsfokus. Jag har inte kört Juniper och inte heller ID.7 med adaptivt chassiv, men om jag jämför min 2024 MY mot en ID.7 med standardfjädring, så är jag nöjd med mitt val :slight_smile: .

1 gillning

Jag har faktiskt lite svårt att förstå hur du får Model Y till billigaste TCO, det kan i vart fall inte skilja många hundralappar per månad. Lägger du in försäkringen och restvärden rätt så kommer det lägre inköpspriset och lägre försäkringskostnaden väga upp en stor del av 0-räntan. Du kan även köpa ID7 GTX begagnade för ca 570-580 tkr, bara där har du hämtat in skillnaden i räntekostnad mot en ny Model Y Dual Motor. Med den högst marginella skillnaden finns inget annat än att välja den bil du gillar bäst.