Ber om ursäkt för click bait, men det är ju så man skall göra nu för tiden.
Jag har under många år haft det rätt bekvämt – tjänstebil. Inte gratis, men jäkligt smidigt. “All inclusive” (förutom bränsle) för cirka 7 500 kr netto i månaden. En ID.7 GTX.
Men nu byter jag jobb, och med det försvinner bilen. Så nu står man här som en vanlig dödlig och ska köpa egen bil, och det måste gå fort. Eftersom jag kör runt 3 500 mil per år går privatleasing bort direkt. Jag behöver något som man åker i snarare än kör – tyst, bekvämt, bra säten, mjuk fjädring och gärna ett ljudsystem som gör att man glömmer att man sitter i kö på E6:an.
Jag fokuserar bara på TCO på 5 års ägande. Tre år gammal Polestar 2 facelift, kanske en Audi Q8. När jag räknade på totalkostnaden hamnade allt ungefär där jag är idag, så långt allt gott.
Sen gjorde jag misstaget att titta på Tesla Model Y. Ja, jag vet. Men de kör 0 % ränta på Dual Motor Juniper nu, och kalkylen blir… helt orättvist bra. Hur man än försöker hitta fel så vinner den ekonomiskt. Och det är ju en rätt bra bil, objektivt sett.
Men alltså… den har ju sina egenheter. “Self-Driving” känns mer som att man har en övervakande körskolelärare bredvid sig som suckar högt varje gång man vill ta ratten. “Jaha, du vill köra själv, du? Fint, då kan du göra allt själv då!” Och de där små detaljerna – ingen 360-kamera, ingen HUD, vindrutetorkare som lever sitt eget liv, ingen telefonspegling? Och en ren personlig reflektion…..jag tycker ju inte den är speciellt snygg, varken inne eller ute.
Och sen, ja, den där lilla grejen… politiken. Jag har alltid tänkt att man ska utöva konsumentmakt, stå upp för sina värderingar, och inte stötta företag som gör mig politiskt illamående. Men när det skiljer flera tusenlappar i månaden på totalkostnaden så börjar mina värderingar plötsligt kännas… flexibla.
Jag vet. Dubbelmoral. Sell-out. Jag kommer inte kunna gå helt rakryggad, men jag lär i alla fall åka billigt i en väldigt bra bil. Och kanske är det värt det.
Hjälp mig, hur skulle ni resonera, gärna ur ett rent TCO perspektiv med 5 års ägande.