Hjälp/tips/synpunkter inför köp

Ska precis införskaffa en mindre pendlarbil och vill gärna ha tips. Vi är två vuxna och tre barn varav ett behöver bälteskudde, så inga barnstolar behöver få plats. Har i dagsläget en Multivan för längre resor och utflykter så pendlarbilen behöver inte vara stor.

Är lite nyfiken på MG, Kia och Peugeot men kan lite för lite om dom. Är mest inne på ID.3 vilket verkar passa mina behov och man vet vad man får med en VW, vill gärna ha tips på alternativ och höra vad ni tycker om ID.3:an.

Tänker mig följande:

• Upp till 300.000kr isch
  • Räckvidd, ca 25-40 mil. Har ca 10 mil fram och åter till jobbet under ca 3-4 dagar i veckan. Har möjlighet att ladda både hemma och på jobbet.
  • Plats för hela familjen vid kortare turer. Typ hämtning/lämning på skolor/aktiviteter, storhandling mm.

För din budget får du lätt en 2-3år gammal ID.3 med runt 3000mil på mätaren som gått som privatleasing och ofta har dom även vinterhjul är du en duktig förhandlare kan kanske budgeten räcka till en ID.4

En ID.3 känns som en stabil bil som vid det här laget fått det mesta av barnsjukdomarna åtgärdade kan vara bra att kolla att alla uppdateringar är gjorda innan köp den kan bli i minsta laget för din familj men jag tyckte att man oftast fick plats med mer än man förväntade sig lastade in ett helt IKEA kök till uthyrningshuset i våran ID.3

ID.4 är betydligt större men på något sätt känns innerutrymmet inte mycket större än ID.3 men skulle nog möta dina behov bättre

Ge dig ut och provkör

Jag vet inte när ID 3:orna fick 3.2-mjukvaran, men det är i alla fall den vi har på vår ID 4 från november -22. Fungerar väldigt stabilt. Tidigare versioner verkar ha haft många barnsjukdomar men jag har ingen erfarenhet från den tiden.

Du kan även ta dig en titt på En IONIQ 38 kwh den är lite äldre fins från 2018 -2019

2 gillningar

Välkommen till forumet!

En bil som är värd att ha koll på, även om det kanske inte blir bilen du väljer är Renault Mégane E-tech.

I lägsta utrustningnivån går den ibland att få tag på för under 300 000 kr. Jag har sett den för 285’, men just nu är billigaste på 309’.

Den lägsta utrustningsnivån är med ett batteri på 40 kWh. Inte jättestort men det klarar absolut av 10 mil på ungefär halva batteriet. Om det är mer eller mindre än halva beror på hastighet, andra förhållanden och liknande. Men eftersom du kan ladda på båda sidorna spelar det ingen större roll, ju. :slight_smile:

Tyvärr är bilen väldigt avskalad i lägsta utrustningsnivån, och det som i alla fall lockade mig till bilen finns först i högre utrustningsnivåer. Men så är jag en sån som vill ha saker som digital backspegel, adaptiv farthållare, och 360-kamera. Basversionen kommer inte ens med det roliga infotainmentsystemet med Google (vilket är lite av bilens paradnummer). Vilket också innebär att du inte får batteriförvärmning eftersom det kräver att man använder navigationen. Vilket, igen, inte spelar någon roll i ditt scenario, och du ska ju ha den som andrabil, eller hur, och inte snabbladda på vintern?

Oavsett utrustningsnivån är det en bekväm liten bil med en trevlig interiör (trevligare än ID.3), och goda lastmöjligheter för storleken (440 liter, vilket också är med än ID.3:an). Jag var lite skeptisk till det väldigt djupa lastutrymmet först men man lär sig snabbt fördelarna med ett väldigt djupt lastutrymme och hur man hanterar det. :slight_smile:

Dessutom har den batteriladdare på 22 kW vilket är väldigt trevligt om du ska AC-ladda mycket. Med en sådan så laddar du halva (lilla) batteriet på en timme. Så vitt jag det på alla svensksålda, det finns en variant med enfasladdare också, men den fasades ur rätt snabbt. Det kan ju vara väldigt smidigt om du har en 22 kW-laddare på jobbet och behöver ta en avstickare under dagen, så kan du slippa snabbladdning.

Annars kan du förmodligen checka av dina checkboxar betydligt billigare med en äldre Renault Zoë eller Nissan Leaf eller liknande.

Nissan Leaf brukar vara relativt billigt eftersom många inte vill köpa denna p.g.a.:

• Snabbladdning sker via den ovanliga CHAdeMO-kontakten, som är relativt ovanlig i Sverige. Vilket ju inte spelar någon roll för dig då du typ aldrig ska snabbladda.
  • Nissan Leaf kan råka ut för mer batteridegradering eftersom det inte har någon aktiv kylning för batteriet. Detta är främst ett problem vid snabbladdning eller längre turer, vilket, igen, om du väljer en med batteri på 40 kWh så borde du ju ha en hel del marginal… och med din körning kommer du antagligen inte göra problemet värre.
  • Den har funnits länge på marknaden och du kan därför köpa väl använda sådana för en spottstyver, fast du kanske vill kolla av att batteriet i modellen du kollar på inte är för litet för dig. Du vill nog ha minst cirka 40 kWh om du inte gillar att ligga på gränsen för vad som är möjligt. :slight_smile:

Dessutom har den funnits en tag (även Zoe) vilket gör att du kan hitta äldre exemplar begagnat för en bråkdel av din budget.

Utrymme i baksäte är ju relativt, men du säger att det ska vara tre mindre barn i baksätet, under kortare resor, sådana får ju plats i typ vad som helst som är större än en Smart Fortwo så det är väl en väldigt relativ fråga om vad man tycker är tillräckligt.

Som allt du läser på Internet så ta ovan med en nypa salt. Jag har precis köpt en Mégane och givetvis tycker jag därför det är det bästa som hänt sedan skivat bröd. Jag har inte tittat jättenära på Zoe eller Leaf annat än att konstatera Leafens stora nackdelar (som kanske inte behöver avskräcka dig med ditt scenario!), och att jag ville ha något modernare än en Zoe. Men med en Zoe eller Leaf vet man i allafall definitivt vad man får eftersom de funnits på marknaden länge nu.

Som ren brukis kan jag rekommendera MG, håller bra och man sitter hyfsat bra.

Vi har 1,5 mil till jobbet så 3 mil t.o.r och vi har en ZS och en E-golf med stora batteriet, det funkar jättebra.

E-golfen är jättetrevlig om man inte behöver åka så långt, den kommer runt 20 mil om man skippar motorvägen, och är jättesnål.

Jag och min familj är nära nog exakt samma situation. Dvs 3 barn varav en med kudde, samma distans till jobbet osv. Vi har haft 2 olika Renault Zoe senaste 6 åren på privatleasing och laddar typ bara hemma. Rent generellt har den funkat utmärkt som andrabil/pendlarbil. Oväntat bra med plats i den för bagage och barn där bak för att vara en småbil.

Det jag har att klaga på gällande den senaste modellen vi haft(uthämtad december 2021) är:

• Laddluckan måste öppnas inifrån bilen vilket är störigt när man skall ut och rigga laddningen för natten.
  • Skärmen/backkameran har slutat fungera vid ett par tillfällen
  • Irriterande att den låser och låser upp sig själv när man kommer nära. Har inte hittat något sätt att stänga av detta

Stort tack för alla synpunkter, verkligen!

MG zs ev verkar ju riktigt bra med tanke på vad den kostar. Mycket bil för pengarna och förmodligen större än mitt behov men det gör ju inget. Har fått bra omdömen också när jag har kikat lite på det. Kvalitetsmässigt så verkar den vara några/många steg bakom ID.3 men så är den också betydligt billigare. Är den billig för att det ofta är fd privatleasingbilar som säljs nu?

Jag har testat en eGolf och gillar den skarpt, skulle lätt fylla mina behov. Är bara lite skeptiskt till att det är en bensinbil där man bara bytt ut motorn till en elmotor. Samt den korta räckvidden redan som ny, hur ser degraderingen ut efter 5-10-15 år. Tänker att när jag väl byter den så kanske jag står med en bil som bara kommer 10 mil, vem köper den och för hur lite😂? Eller har jag fel i det? En ”vanlig” golf håller ju hur länge som helst.

Ska kolla Kia e-Niro också, tycker jag ser Kia överallt så det borde tyda på nåt positivt iaf.
Även den är kanske större än mina behov men kostar inte som ID.3.

Ursäkta på förhand till alla som kör Zoe och Leaf! Men jag tycker inte att dom är snygga, säkert skitbra bilar men där går min gräns för vad jag sätter mig i, det skriker hemtjänst om bilen, förlåt😂!!! Och absolut, MG:n kommer inte vinna nåt designpris men den är helt okej, den bara är liksom.

Tack för bra tips på rimligare bilar än ID.3, klart intressant att spara in 50-100000, det kan man välja bort mycket för. Dessutom får jag nog erkänna att mitt intresse för ID.3 har mer med prestige att göra än värde för pengarna.

Jag har för mig att våran ID.3 gick in för uppdatering till 3.2 och ett par åtgärder sommaren 23 men alla bör idag vara uppdaterade Min kusin köpte i våras en 22a ID.3 från Karla jag sa till henne att ta den till närmsta VW verkstad och få den kollad mjukvaran var uppdaterad men det fanns ett par åtgärder som inte var utförda så det fick hon fixat för 0.-

Köper man hos VW ÅF se till att få en utskrift av “serviceboken” så man kan kolla att allt är åtgärdad och även få en utskrift på batteridegradering köper man av någon annan be dom fixa en utskrift av “serviceboken” eller åk själv till VW ÅF och be dom

Det är ju egentligen ZS med, ombyggd bensinbil.

Jag valde E-golf framför ID3 just för att det är en konverterade bensinbil, betydligt enklare och billigare med reservdelar. För inga andra nackdelar med sig än att man kanske inte nyttjar utrymmet…

1 gillning

Jag har sen min tid med bilservice ett par inlogg på reservdelssiter i Tyskland och Slovenien som endast säljer till verkstäder allt från orginal till no-name reservdelar till många av dom stora tillverkarna Jag har på skojj kollat både ID.3 och ID.4 och det börjar dyka upp ett flertal slitdelar skivor bromsklossar hjullager stabbstag länkarmsbussningar länkarmar mm har inte kollat om OE nummret även passar annan VAG produkt men det gör nog flertalet slitdelar Så om man vill och har en bra independent mekaniker borde det gå att lösa dom flesta reparationer om man bortser från batteri och elektronik

Kollar på Bildelsbasen och Laga.se och finns det en hel del beggade delar till ID.3 och ID.4

Om några år kommer vi kanske säga: Jag köpte en beggad ID.3 för att den har en stabil och pålitlig drivlina där Volkswagen kontinuerligt uppdaterar och min mekaniker fixar mekaniken och efter det initiala andrahandsraset håller dom nu priserna och är efterfrågade på begagnatmarknaden

Om du har möjlighet att avvakta lite, kanske ta en korttidshyra, så tycker jag att kommande 25 000 euro bilarna så som ID.2 är intressanta. Tror själv att det under de närmaste 1-2 åren kommer ske mycket när det kommer till prispressen på elbilar. I synnerhet när det kommer till nya märken som vill slå sig in i Europa.