Välkommen till forumet!
En bil som är värd att ha koll på, även om det kanske inte blir bilen du väljer är Renault Mégane E-tech.
I lägsta utrustningnivån går den ibland att få tag på för under 300 000 kr. Jag har sett den för 285’, men just nu är billigaste på 309’.
Den lägsta utrustningsnivån är med ett batteri på 40 kWh. Inte jättestort men det klarar absolut av 10 mil på ungefär halva batteriet. Om det är mer eller mindre än halva beror på hastighet, andra förhållanden och liknande. Men eftersom du kan ladda på båda sidorna spelar det ingen större roll, ju. 
Tyvärr är bilen väldigt avskalad i lägsta utrustningsnivån, och det som i alla fall lockade mig till bilen finns först i högre utrustningsnivåer. Men så är jag en sån som vill ha saker som digital backspegel, adaptiv farthållare, och 360-kamera. Basversionen kommer inte ens med det roliga infotainmentsystemet med Google (vilket är lite av bilens paradnummer). Vilket också innebär att du inte får batteriförvärmning eftersom det kräver att man använder navigationen. Vilket, igen, inte spelar någon roll i ditt scenario, och du ska ju ha den som andrabil, eller hur, och inte snabbladda på vintern?
Oavsett utrustningsnivån är det en bekväm liten bil med en trevlig interiör (trevligare än ID.3), och goda lastmöjligheter för storleken (440 liter, vilket också är med än ID.3:an). Jag var lite skeptisk till det väldigt djupa lastutrymmet först men man lär sig snabbt fördelarna med ett väldigt djupt lastutrymme och hur man hanterar det. 
Dessutom har den batteriladdare på 22 kW vilket är väldigt trevligt om du ska AC-ladda mycket. Med en sådan så laddar du halva (lilla) batteriet på en timme. Så vitt jag det på alla svensksålda, det finns en variant med enfasladdare också, men den fasades ur rätt snabbt. Det kan ju vara väldigt smidigt om du har en 22 kW-laddare på jobbet och behöver ta en avstickare under dagen, så kan du slippa snabbladdning.
Annars kan du förmodligen checka av dina checkboxar betydligt billigare med en äldre Renault Zoë eller Nissan Leaf eller liknande.
Nissan Leaf brukar vara relativt billigt eftersom många inte vill köpa denna p.g.a.:
- Snabbladdning sker via den ovanliga CHAdeMO-kontakten, som är relativt ovanlig i Sverige. Vilket ju inte spelar någon roll för dig då du typ aldrig ska snabbladda.
- Nissan Leaf kan råka ut för mer batteridegradering eftersom det inte har någon aktiv kylning för batteriet. Detta är främst ett problem vid snabbladdning eller längre turer, vilket, igen, om du väljer en med batteri på 40 kWh så borde du ju ha en hel del marginal… och med din körning kommer du antagligen inte göra problemet värre.
- Den har funnits länge på marknaden och du kan därför köpa väl använda sådana för en spottstyver, fast du kanske vill kolla av att batteriet i modellen du kollar på inte är för litet för dig. Du vill nog ha minst cirka 40 kWh om du inte gillar att ligga på gränsen för vad som är möjligt.

Dessutom har den funnits en tag (även Zoe) vilket gör att du kan hitta äldre exemplar begagnat för en bråkdel av din budget.
Utrymme i baksäte är ju relativt, men du säger att det ska vara tre mindre barn i baksätet, under kortare resor, sådana får ju plats i typ vad som helst som är större än en Smart Fortwo så det är väl en väldigt relativ fråga om vad man tycker är tillräckligt.
Som allt du läser på Internet så ta ovan med en nypa salt. Jag har precis köpt en Mégane och givetvis tycker jag därför det är det bästa som hänt sedan skivat bröd. Jag har inte tittat jättenära på Zoe eller Leaf annat än att konstatera Leafens stora nackdelar (som kanske inte behöver avskräcka dig med ditt scenario!), och att jag ville ha något modernare än en Zoe. Men med en Zoe eller Leaf vet man i allafall definitivt vad man får eftersom de funnits på marknaden länge nu.